Bukefalos 28 år!

Lädervård

Sv: Lädervård

Kvalitetsutrustning mår toppen av grumme:idea:

Jag upptäckte att Murphy's oil soap luktade exakt lika som såpa på burk. Då det var billigare bytte jag och när ÖoB hade en dansk såpa på burk för 5:- bunkrade jag. Nu är all såpa slut och jag håller på och försöker beta mig igenom alla dessa Stübben tvålar jag har samlat på hög.

Och lädret mådde jätte bra av såpan.
 
Sv: Lädervård

Knapplånar här.

Idag köpte jag mina första par Ariat och det blev ett par Ariat Cobalt XR Devon Pro. :love: Tanken är att ha dem som stallskor och ibland som ridsko då jag mest använder ridstövlar.

Hur sköter jag om lädret? Kiwi skokräm och samma behandling som ridstövlarna?
 
Sv: Lädervård

Iprincip samma som stövlarna. Jag har ett skovårdskit speciellt för mina Ariat med conditioner och polish. Har även fler behandlingar ur sortimentet för Ariat men dessa två är de jag använder. Närmaste butiken till dig som har dessa är nog de i Upplands-Väsby eller Folkungagatan.
 
Sv: Lädervård

KL

Här kommer en antagligen ganska dum fråga.

Jag köpte ett begagnat brunt Döbert-träns för inte allt för länge sen. Jag avgudar det precis som det är, men tyvärr har någon kletat på helt fel saker på det och tränset är därför ganska rejält mycket mörkare än vad det var från början. Finns det något sätt man kan få tillbaka den ursprungliga färgen på?
 
Sv: Lädervård

*KL

Min ena sadel knarrar ganska mycket, ett oljud jag vill bli av med. Någon hade skrivit att de knarrar när man smörjt dem för mycket, men det är nog inte fallet med min. Tror inte det blivit mer än 3-4 gånger under de 2,5 år jag haft den :o (och då har det någon gång bara varit ovansidan)

Ett gammalt trick som western show riders göra som vill inte andra den ljusa färg med läder oilja är att sprinkle (you know what that is) lite mjöl under sittsan och stigläder.
 
Sv: Lädervård

*kl* Är det någon som kan tipsa om ett bra läderfett/läderbalsam? Smidig konsistens, gärna i burk och ska lukta gott!
Har just nu stübbens hamanolfett, men den luktar pecka och är väldigt trög i konsistensen. Har innan kört effax läderfett också, rätt bra men lite trist, luktar också inte speciellt gott. Och sen har jag även kört med neatsfoot oil, samma sak där luktar inte speciellt gott och konsistensen är lite sådär. Speciellt vintertid.
 
Sv: Lädervård

Rapides läderfett är bäst! :) Finns i ofärgad, brun och svart. Nu färgar de inte, men förbättrar i ev. skador på lädret. Kostar inte mycket heller.
Luktar mandelmassa.
 
Sv: Lädervård

Allt olja och balsam som innahål animal fet komma att lukta lite.

Ett grund in oljning och sen regalbuda sadel såpning kan var ett alternativ.
 
Sv: Lädervård

KL

Har ett par moutainhorse-stövlar(mina första)som gnisslar nått fruktansvärt mot min syntetsadel(thorowgood) och även tidigare sadlar i konstläder. Pågrund av detta har dom mest blivit liggande i garderoben så har nästan aldrig brytt med om att behandlat dom och när jag har gjort det har det varit med nått läderbalsam som jag vet inte är rätt. Vad ska jag använda i stället? Skokräm vet jag, men vilken och vart köper jag det? Kan det få det att sluta gnissla?
 
Sv: Lädervård

Det hemliga knepet alla bör veta om - putsa ALDRIG insidan av stöveln, då börjar det gnissla.
 
Sv: Lädervård

Men då borde ju inte mina gnissla för dom få gånger jag smörjt dom så har det bara varit fotdelen.
 
Sv: Lädervård

Men om du använt dem så lite kanske det blir bättre efter ett tag? Mina gnisslade i början men nu låter de inte alls, varken mot läder eller syntet.
 
Sv: Lädervård

kl

Hej!
Jag behöver hjälp hur jag ska ta hand om mina lädersaker på bästa sätt. Förhållanden: Fuktigt under sommartid, allt möglar direkt när det är regnigt ute och det blir ännu fuktigare i stallet. Även om alla lädersaker rengörs, smörjs och sätts tillbaka så är de mögliga igen dagen efter. Dålig ventilation.. Vintertid är det kallt. Är det -30 ute är det samma temperatur i stallet. Finns inga möjligheter att förvara sadel, träns etc. på annat ställe. Lädersakerna används 5-6 dagar i veckan och rengörs med sadeltvål (hårdvarianten) och behandlas sen med balsam (effax) eller läderolja (ekol).

Är det något speciellt man kan ha på för att förebygga mögel? Antar att det inte är bra för lädret.
Finns det något som kan skydda lädret från att bli stelt när det är kallt?
Hur ofta borde jag som minimum ta hem och smörja allt för att det ska må så bra som möjligt?
 
Sv: Lädervård

Miljön du förvara lädret i är inte bra, som du beskriver den skulle ja heller inte förvara mina hästar i!

Men mitt förslag är att ha tränet och sadeln hemma!
Eftersom det som rekomenderas för lädervård är vegitabiliska o animaliska produkter så kommer de inte förhindra att mögel uppstår, tyvärr!
 
Sv: Lädervård

Jag håller med! Ingen häst bor i stallet. De går alla på lösdrift med ligghall ;) Varken jag eller min häst är i stallet mer än nödvändigt men utrustningen bor dessvärre där..

På sommaren cyklar jag till och från stallet så det kommer bli svårt att ha sadeln hemma jämt. Plus att jag bor i en liten lägenhet. Ser frustrerat mina fina grejer bli i sämre och sämre skick utan att veta vad jag ska göra. Hur ofta borde jag smörja? Ska jag använda annan slags lädertvål eller märke på balsam/olja?
 
Sv: Lädervård

Grummetvättsåpa att tvätta med som vanlig tvål/såpa, text oliv olja ca 1gång per år.

Köp en gamal byggbarack tillsammans och dra el o montera in element är nog mitt råd, och det rådet hör nog inte hemma i denna tråd!
Mitt andra råd att läsa tråden så kanske du hittar tips :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 967
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 840
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 220
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp