Peppning ***långt***

R

Roadster

Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det skulle vara guld värt att få läsa lite framgångshistorier över liknande problem.

Fick för 1 1/5 månad sedan hem en Tinker som enligt den besiktigande veterinären skulle ha exem i karlederna. Detta skulle "lätt" åtgärdas genom att hålla honom torr om fötterna och genom att smörja in hans karleder med olja o s v. En gång då och då så skulle vi tvätta hans fötter med grönsåpa och vatten för att hålla det rent.

Lurad:(! Det gick 2 veckor och sedan började jag misstänka att han egentligen lider av skabb och att "exemen" egentligen bara är sekundära problem. Kollade på nätet och hittade information om skabb och han hade alla symtom. Nu är det verifierat av veterinären (efter skrapprov) att det är skabb. Förmodligen har han haft detta i många år. Han är 11 år nu och kom till Sverige när han var 4 år. Tyvärr är det ju vanligt att de har det redan vid importen.

Behandlingen är påbörjad sedan en vecka tillbaka. Han skall behandlas i två steg där det första steget går ut på att få bort muggen och sedan skall vi ta bort skabben. Just nu är vi på steg 1 vilket innebär att vi har rakat benen och tvättar honom dagligen med Hexocil och smörjer sedan med Fucidin. När muggen är bättre så skall vi behandla honom med Frontline och med Switch por on.

Han är en kanonfin och bra häst på alla sätt. Han är pigg och arbetsvillig. Han är inte halt och har god aptit så det är inget fel på hans allmäntillstånd eller inställning. Vi vill SÅÅÅÅÅÅ gärna att han skall bli bra och vi är beredda att göra allt som står i vår makt. Vi lägger jättemycket tid på det här och det går sakta framåt och ibland känns det riktigt motigt och man är orolig för hur det skall gå. Veterinären är både positiv och negativ. Han har MYCKET skabb men svarar rätt bra på behanlingen så här långt.

Har läst allt ifrån att det gått bra till att man fått avliva hästen. Är det någon som har kommit till bukt med det på en häst som förmodligen haft besvären under flera år? Vad tror ni om utsikterna? Hur lång tid tog det? Kom det tillbaka? Behöver peppning, peppning, peppning så jag orkar ta mig igenom detta. Det är ju så mycket jobb runt omkring, med behandling av andra hästar, sanering av stallet o s v så man kan behöva lite positiv input för att känna att allt jobb inte är förgäves. Tycker också så synd om honom som fått stå ut med denna vanvård som man ändå får kalla det för när man låter problemen fortgå utan att man gör något åt det. Han förtjänar att bli fri från mugg och klåda.

Finns det hopp?
 
Sv: Peppning ***långt***

Otäckt med skabb som kommer från utlandet..
Vilken typ är det han har?
Varför kan ni inte Switcha honom innan muggen gått över? Fungerar verkligen Switch på skabb?
Verkar lustigt att behandla sekundärinfrktionerna först..
Det kommer ju aldrig att försvinna förrens skabben är borta..
 
Sv: Peppning ***långt***

Tycker prob-schampoo fungerar bättre än hexagil. Men annars gäller det nog bara att ha tålamod och åter tålamod.......
 
Sv: Peppning ***långt***

Otäckt med skabb som kommer från utlandet..
Vilken typ är det han har?
Varför kan ni inte Switcha honom innan muggen gått över? Fungerar verkligen Switch på skabb?
Verkar lustigt att behandla sekundärinfrktionerna först..
Det kommer ju aldrig att försvinna förrens skabben är borta..

***** Makulerat ****
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Peppning ***långt***

Tycker prob-schampoo fungerar bättre än hexagil. Men annars gäller det nog bara att ha tålamod och åter tålamod.......

Var får man tag på prob-schampo?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Peppning ***långt***

Otäckt med skabb som kommer från utlandet..
Vilken typ är det han har?
Varför kan ni inte Switcha honom innan muggen gått över? Fungerar verkligen Switch på skabb?
Verkar lustigt att behandla sekundärinfrktionerna först..
Det kommer ju aldrig att försvinna förrens skabben är borta..

Nej, vi vet inte vilken sorts skabb det är och är inte heller säker på att han har fått det från utlandet, men det har han troligtvis.

Vi har gett honom en omgång Switch redan men det måste upprepas i steg 2 också.

Anledningen till att vi behandlar sekundärt först är att han har sår och irritationer i huden. Att behandla med Frontline i det stadiet är inte bra eftersom det ämnet är "tufft" mot frisk hud och att då gnida in det i sårig och irriterad hud är inte så bra. Det skulle förmodligen göra väldigt ont att få det i såren dessutom. Först läker vi ut de akuta ytliga såren i huden och sedan så skall vi lägga på ämne som tar bort skabben. Det sekundära går att få bort tillfälligt, men det kommer mycket riktigt att komma tillbaka igenom om man inte gör något åt den verkliga orsaken.

Ohyra kan sprida sig till hela kroppen och på överkroppen funkar Switch bäst för det går ut i blodet och tar överkroppen. Enligt veterinären så har benen inte så mycket ytliga blodkärl så det är svårt att döda skabb på benen via blodsystemet. Därför använder man Frontline direkt på huden. Det kryper in i huden och tar förhoppningsvis död på parasiterna den vägen istället. Många säger dock att det är svårt att få bort skabben om de fått riktigt fäste.
 
Sv: Peppning ***långt***

Då förstår jag, trodde ni väntade med Switchen tills det läkt ut, det var det jag inte förstod..
Men man behandlar ju olika skabb med olika preparat och är det dessutom sk äkta skabb så lyder den under epizootilagen.. iom att den är utrotad i sverige men finns i utlandet.
Har ni tagit prover borde ju vet veta vilken typ av skabb det är?
Jag skulle inte heller gnida frontline i ett öppet sår.. ajaj
 
Sv: Peppning ***långt***

Då förstår jag, trodde ni väntade med Switchen tills det läkt ut, det var det jag inte förstod..
Men man behandlar ju olika skabb med olika preparat och är det dessutom sk äkta skabb så lyder den under epizootilagen.. iom att den är utrotad i sverige men finns i utlandet.
Har ni tagit prover borde ju vet veta vilken typ av skabb det är?
Jag skulle inte heller gnida frontline i ett öppet sår.. ajaj

Eftersom de inte sa något om epizootilagen så förutsätter jag att det inte är aktuellt för vår del. Jag vet att det finns den typen som faller under denna lag, men då hade veterinären förmodligen tagit upp detta.

Har du några personliga erfarenheter som du kan/vill dela med dig?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
492
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 090
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 968
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp