Lägre pris trots att hästslakten minskar

Sv: Lägre pris trots att hästslakten minskar

Ja varför inte få 25-30 kr Kg så hade inte så många hästar farit illa för att dom "måste" leva.
 
Sv: Lägre pris trots att hästslakten minskar

Per-Arne Wiger menar att den låga betalningen för slakthästar bidrar till att slakttransporter med hästar fortfarande rullar söderut genom Europa. Själv har han inte sålt hästar söderut, men han känner till fenomenet.
- Uppköpare som har varit häromkring betalar 5?000- 7?000 kronor. Numera tror jag hästarna mest körs via Danmark. De kommer med starthästar till Sverige och när de ska tillbaka så lastar de hästar som går till slakterierna i Sydeuropa.
:crazy:
Kött- och Charkföretagens vd Åke Rutegård känner väl till ryktena om svenska hästar som hamnar på italienska slakterier. Transporten i sig är inte olaglig så länge den håller sig inom EU:s regler för djurtransporter.

Om uppgifterna visar sig stämma är hanteringen ändå förkastlig, anser han.
- Det ligger nog i sakens natur att ingen vill prata öppet om det. Jag är fullständigt oförstående för den djurägare som gör något sådant. Vad har man för känsla för sin häst om man gör det? För några sketna kronors skull!

Förbannat synd att det ska betalas så dåligt för hästkött här i Sverige, när det ändå importeras flera ton årligen från utlandet! :eek: För 20 år sedan fick jag 5000 kr när min första häst nödslaktades.
 
Sv: Lägre pris trots att hästslakten minskar

Ät mer hästkött!

Eller ha råd att avliva på hemmaplan. Då vet ägaren att hästen är död, och slipper åka.

Trist att en livskamrat plötsligt blir värd ca 3000 kr mer i Italien och ägaren tar budet. Pengar är viktigt, men ej allt här i världen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp