Läkemedelsberoende (utbruten från Varför romantiseras vin och bubbel?)

Det fanns ju förut "treo comp" eller nåt med kodein. Det är fysiskt beroendeframkallande.

Treo comp finns fortfarande och det är ibland vara bättre än att äta stora mängder ipren/alvedon som folk tenderar att göra, treo comp är inte värre än andra starkare läkemedel för kronisk smärta

Jag har tagit dom i flera år och har aldrig märkt av något beroende, precis som med allt som är beroendeframkallande måste man vara uppmärksam.
 
Hmm, ska kanske be någon läkare att skriva ut treo comp istället?

Har du kronisk värk som diagnos? Eftersom du redan har förändringar pga överdoserad smärtläkemedel så lär det va svårt att få mer på recept som dessutom kan vara beroendeframkallande. Jag har fått testa mängder av alternativ innan jag fick comp, det va verkligen inte första alternativet.
 
Har du kronisk värk som diagnos? Eftersom du redan har förändringar pga överdoserad smärtläkemedel så lär det va svårt att få mer på recept som dessutom kan vara beroendeframkallande. Jag har fått testa mängder av alternativ innan jag fick comp, det va verkligen inte första alternativet.

Jag har stundtals ätit både citodon och tradolan (innan de togs bort) och har aldrig varit det minsta beroende. Så det är lite kymigt att åka dit på ipren och panadol som alla i vården har försäkrat att de inte är beroendeframkallande.
 
Jag har stundtals ätit både citodon och tradolan (innan de togs bort) och har aldrig varit det minsta beroende. Så det är lite kymigt att åka dit på ipren och panadol som alla i vården har försäkrat att de inte är beroendeframkallande.
Men är du säker på att du är beroende av substans och att det inte ”sitter i huvudet”.
Om du fick placebo och trodde att det var Ipren så hade du kanske blivit beroende av dem också?
 
Men är du säker på att du är beroende av substans och att det inte ”sitter i huvudet”.
Om du fick placebo och trodde att det var Ipren så hade du kanske blivit beroende av dem också?
+1

Om man inte blir beroende av konstaterat beroendeframkallande läkemedel, så vore det ju ytterst udda att bli läkemedelsberoende av konstaterat icke beroendeframkallande läkemedel.

Att folk slentrianmässigt knaprar i sig värktabletter titt som tätt är mer "för att de alltid gjort det" och det är ju inte riktigt samma sak som ett läkemedelsberoende.
 
Fast nja, jag skulle nog upptäcka det eftersom smärtan inte slutar om jag inte äter dem. Intressant med placebo dock. Tvivlar inte eftersom ffa benvärken varit med mig så länge jag kan minnas, långt innan eventuellt beroende. Sedan barndomen.
 
Fast nja, jag skulle nog upptäcka det eftersom smärtan inte slutar om jag inte äter dem. Intressant med placebo dock. Tvivlar inte eftersom ffa benvärken varit med mig så länge jag kan minnas, långt innan eventuellt beroende. Sedan barndomen.
Får du besvär om du en dag inte tar dina Ipren, annat än den värk du ursprungligen tar dem för blir påtaglig?
Tänker att det är en sak att vara beroende av ett läkemedel för att hantera sin smärta men något helt annat med tillvänjning och beroende av tex Opiater eller Opioider där man ju får fruktansvärd abstinens om man utvecklat beroende och slutar tvärt.
Alltså den ursprungliga värken är inte längre anledningen till att man medicinerar utan man gör det för att kunna hantera vardagen då man utan sin drog inte fungerar normalt längre.
 
Jag är beroende av ipren (och panadol men inte i samma utsträckning). Brukade knapra upp till 6-7 st per dag ibland slentrianmässigt utan att jag faktiskt hade ont någonstans. Vilket jag måste sluta med - får återfall ibland pga eventuella skador på njurarna.

Ipren är väl inte beroendeframkallande, så måste vara beteendet i sig du är beroende av? Eftersom du äter värktabletter fastän du inte har ont någonstans?

Edit: Jag läser i senare inlägg att du HAR ont?
 
Ipren är väl inte beroendeframkallande, så måste vara beteendet i sig du är beroende av? Eftersom du äter värktabletter fastän du inte har ont någonstans?

Edit: Jag läser i senare inlägg att du HAR ont?

Ja, jag har ont, har haft bensmärtor hela livet. Tyvärr OD jag på panadol (och diverse annat när jag åt i princip allt smärtstillande vi hade hemma) när jag var tonåring i samband med svår tandvärk och en otroligt viktigt examensprov. Slutade med att jag förlorade hörseln, nästan all synen och inte kunde röra mig. Mycket otrevligt. Egentligen skulle jag nog behövt magpumpas men mina föräldrar var i Turkiet på en internationell FN konferens.

I många år kunde jag inte äta panadol utan att må illa och kräkas. Därför gick jag över till ipren. Sedan fick jag lära mig att det mest effektiva otc är en blandning av ipren/panadol. Men nu är det samma visa igen. Äter bara panadol och har börjat må illa av det - höjt dosen lite för att kompensera upp iprenen som jag annars alltid ätit mer av. Att jag dessutom har nästan ständig huvudverk pga synen gör inte det hela lättare.

Jag är en total wuss när det gäller smärta.
 
Ja, jag har ont, har haft bensmärtor hela livet. Tyvärr OD jag på panadol (och diverse annat när jag åt i princip allt smärtstillande vi hade hemma) när jag var tonåring i samband med svår tandvärk och en otroligt viktigt examensprov. Slutade med att jag förlorade hörseln, nästan all synen och inte kunde röra mig. Mycket otrevligt. Egentligen skulle jag nog behövt magpumpas men mina föräldrar var i Turkiet på en internationell FN konferens.

I många år kunde jag inte äta panadol utan att må illa och kräkas. Därför gick jag över till ipren. Sedan fick jag lära mig att det mest effektiva otc är en blandning av ipren/panadol. Men nu är det samma visa igen. Äter bara panadol och har börjat må illa av det - höjt dosen lite för att kompensera upp iprenen som jag annars alltid ätit mer av. Att jag dessutom har nästan ständig huvudverk pga synen gör inte det hela lättare.

Jag är en total wuss när det gäller smärta.
Nu hör det här inte till tråden, men varför använder du inte trappsteg/trösklar eller böcker för att stretcha dina vader? Det krävs så lite och det det är så enkelt som att bara låta dina tår/trampdynor vila på en bok/tröskel eller trappsteg och låta hälen hänga ner. 5 min/dag?

När jag i tonåren hade en sommarhäst i fjällen fick jag ett fantastiskt nedtramp i stigbyglarna av att ständigt stå i fältsits pga kuperad terräng. Det var varken ont/svårt eller jobbigt trots att jag tidigare red med hälen högst utan föll sig helt naturligt. Det kan räcka med 5 minuter i början och använder du böcker när du t ex lagar mat så är du upptagen med annat medan du stretchar omedvetet. :up:
 
Nu hör det här inte till tråden, men varför använder du inte trappsteg/trösklar eller böcker för att stretcha dina vader? Det krävs så lite och det det är så enkelt som att bara låta dina tår/trampdynor vila på en bok/tröskel eller trappsteg och låta hälen hänga ner. 5 min/dag?

När jag i tonåren hade en sommarhäst i fjällen fick jag ett fantastiskt nedtramp i stigbyglarna av att ständigt stå i fältsits pga kuperad terräng. Det var varken ont/svårt eller jobbigt trots att jag tidigare red med hälen högst utan föll sig helt naturligt. Det kan räcka med 5 minuter i början och använder du böcker när du t ex lagar mat så är du upptagen med annat medan du stretchar omedvetet. :up:

Jag stretchar men det hjälper inte mycket. Alla muskelgrupperna i mina ben är otroligt spända och stenhårda (konstigt nog har jag muskler trots att jag aldrig går). Men mina fötter gör ont när jag går (trots utprovning av diverse inlägg) och då får jag alltid ont i benen efteråt. Min sjukgymnast har inte sett någon som är så spänd och hopdragen överallt. Så jag kämpar på med stretchingen av alla benmusklerna men än så länge har det inte givit så mycket resultat, ffa inte vaderna som är det svåraste. Jag har 'bollar' som sticker ut på underbenen. Inte så smickrande.

Det blir lite av en ond cirkel, jag går inte eftersom jag får kramp och eftersom jag krampar undviker jag att gå. Det gör alltså ont når jag går hundra meter eller så och mina steg blir mindre och mindre allteftersom. Gick och tittade häromdagen på andra människor och deras steg är längre och når med råge förbi tån Mina steg är mycket korta och är halvvägs till tån på andra foten.
 
Jag stretchar men det hjälper inte mycket. Alla muskelgrupperna i mina ben är otroligt spända och stenhårda (konstigt nog har jag muskler trots att jag aldrig går). Men mina fötter gör ont när jag går (trots utprovning av diverse inlägg) och då får jag alltid ont i benen efteråt. Min sjukgymnast har inte sett någon som är så spänd och hopdragen överallt. Så jag kämpar på med stretchingen av alla benmusklerna men än så länge har det inte givit så mycket resultat, ffa inte vaderna som är det svåraste. Jag har 'bollar' som sticker ut på underbenen. Inte så smickrande.

Det blir lite av en ond cirkel, jag går inte eftersom jag får kramp och eftersom jag krampar undviker jag att gå. Det gör alltså ont når jag går hundra meter eller så och mina steg blir mindre och mindre allteftersom. Gick och tittade häromdagen på andra människor och deras steg är längre och når med råge förbi tån Mina steg är mycket korta och är halvvägs till tån på andra foten.
Om du har råd så kan jag varmt rekommendera turkisk hamam med en rundsmörjning. Först ångbastu så du är rejält varm, sedan tvagning över hela kroppen från topp till två innan en heltimmes massage. Ont för bövelen men jag känner mig som smör efteråt. Idealet hade varit att få skjuts hem och bli stoppad i säng.
 
Panadol får väl inte längre säljas i obegränsade mängder eftersom vissa ungdomar har OD rejält på dem med medföljande leverskador.

Tyvärr OD jag på panadol (och diverse annat när jag åt i princip allt smärtstillande vi hade hemma) när jag var tonåring i samband med svår tandvärk och en otroligt viktigt examensprov. Slutade med att jag förlorade hörseln, nästan all synen och inte kunde röra mig. Mycket otrevligt. Egentligen skulle jag nog behövt magpumpas men mina föräldrar var i Turkiet på en internationell FN konferens.

Jag hör till dem som försökt ta mitt liv genom intoxikation av stora intag Paracetamol för att orsaka akut leversvikt/levernekros. Läkarna refererar fortfarande till det – det koncentrerade intaget under en begränsad tid –som ett legitimt självmordsförsök och tar det extra varligt med mig på grund av detta fast det var cirka 15 år sedan. De har inte heller viftat bort faktumet att min lever faktiskt inte fungerar optimalt kan bero på övermedicinering av 'ofarliga' Paracetamol.

Nu har jag varit beroende av andra, starkare läkemedel också, men inget har varit lika slentrianmässigt som Paracetamol. Jag tar det definitivt på allvar, oavsett andras skrattande emojis eller ej.
 
Ingen arbetsgivare får tillhandahålla enstaka doser läkemedel till de anställda om de inte har en behörig föreskrivare som rekvirerar läkemedlen från apoteket. Då kan den behöriga personalen i akuta fall dela ut enstaka doser.
 
Jag hör till dem som försökt ta mitt liv genom intoxikation av stora intag Paracetamol för att orsaka akut leversvikt/levernekros. Läkarna refererar fortfarande till det – det koncentrerade intaget under en begränsad tid –som ett legitimt självmordsförsök och tar det extra varligt med mig på grund av detta fast det var cirka 15 år sedan. De har inte heller viftat bort faktumet att min lever faktiskt inte fungerar optimalt kan bero på övermedicinering av 'ofarliga' Paracetamol.

Nu har jag varit beroende av andra, starkare läkemedel också, men inget har varit lika slentrianmässigt som Paracetamol. Jag tar det definitivt på allvar, oavsett andras skrattande emojis eller ej.

Det är jätteviktigt att folk är medvetna om att paracetamol eller andra receptfria smärtstillande preparat är harmlösa! Att inte överskrida angiven dos och följa övriga instruktioner är precis lika viktigt som med receptbelagd medicin.

Receptfria värktabletter är dock inte beroendeframkallande rent medicinskt, jag tror att det är vad diskussionen handlar om.
 
Jag hör till dem som försökt ta mitt liv genom intoxikation av stora intag Paracetamol för att orsaka akut leversvikt/levernekros. Läkarna refererar fortfarande till det – det koncentrerade intaget under en begränsad tid –som ett legitimt självmordsförsök och tar det extra varligt med mig på grund av detta fast det var cirka 15 år sedan. De har inte heller viftat bort faktumet att min lever faktiskt inte fungerar optimalt kan bero på övermedicinering av 'ofarliga' Paracetamol.

Nu har jag varit beroende av andra, starkare läkemedel också, men inget har varit lika slentrianmässigt som Paracetamol. Jag tar det definitivt på allvar, oavsett andras skrattande emojis eller ej.
Förstår att du syftar på min skrattsmily.

Jag tycker det är jätteråkigt att läsa att du försökte ta ditt liv med paracetamol.

Men det och det jag menar är två skilda saker.
Min skrattsmily var åt en chef som vägrade personalen värktabletter pga hen påstod att de var beroendeframkallande. Etftersom det är ett grovt felaktigt påstående så och baea dumt att neka personal smärtlindring (bättre att de går hem och sjukskriver sig?) så gjorde jag den smilyn.

Det du nämner om skador vid överdosering är helt korrekt. Bara för att något inte är beroendeframkallande så är det inte att likställa med ofarligt och ska givetvis tas enligt ordination :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 958
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 044
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 277
Senast: Madalitso
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp