Länsstyrelsen och katter

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar faktiskt. Kattjouren får inte katter från lst för att kattjouren inte har avtal med lst, eftersom de inte uppfyller kriterierna. Hur kan det vara länstyrelsens fel?

De anser att länsstyrelsen agerar fel som avlivar istället för omplacerar. JAG har aldrig påstått att det är så.
 
De anser att länsstyrelsen agerar fel som avlivar istället för omplacerar. JAG har aldrig påstått att det är så.
Men de gör ju inte lst? Katterna hamnar ju på andra katthem. Katterna som kommer till kattjouren är väl(?) katter som lst inte haft med att göra från första början. Alltså katter som människor hittat/observerat utan att blanda in polis eller lst.
 
De anser att länsstyrelsen agerar fel som avlivar istället för omplacerar. JAG har aldrig påstått att det är så.
Det är inte avlivning istället för omplacering. Det är avlivning antingen baserat på en saklig bedömning att det är bäst för djuret, eller avlivning efter att omplaceringsförsök inte lett till resultat. Så där är ju fel i verklighetsbeskrivningen från början.

Om det du menar är att de har åsikten att hela omplaceringssystemet borde vara annorlunda uppbyggt så är det ju en politisk diskussion om hur man vill att lagstiftningen ska se ut. Inte något som handlar om ifall Länsstyrelsen gör ett bra eller dåligt jobb eller om de agerar rätt eller fel?

Det var väl ändå du som drog in aspekten att värdera och diskutera hanteringen i termer av "omöjlig Länsstyrelse" eller inte?
 
Det är inte avlivning istället för omplacering. Det är avlivning antingen baserat på en saklig bedömning att det är bäst för djuret, eller avlivning efter att omplaceringsförsök inte lett till resultat. Så där är ju fel i verklighetsbeskrivningen från början.

Om det du menar är att de har åsikten att hela omplaceringssystemet borde vara annorlunda uppbyggt så är det ju en politisk diskussion om hur man vill att lagstiftningen ska se ut. Inte något som handlar om ifall Länsstyrelsen gör ett bra eller dåligt jobb eller om de agerar rätt eller fel?

Det var väl ändå du som drog in aspekten att värdera och diskutera hanteringen i termer av "omöjlig Länsstyrelse" eller inte?

Nej, jag berättade hur vissa anser det vara.
 
Men de gör ju inte lst? Katterna hamnar ju på andra katthem. Katterna som kommer till kattjouren är väl(?) katter som lst inte haft med att göra från första början. Alltså katter som människor hittat/observerat utan att blanda in polis eller lst.

1. Katter kommer inte till kattjouren, det är inget katthem vad jag vet.
2. De säger i flertalet inlägg att lst avlivar om inte katten får ett hem inom en viss tid. Oftast några dagar.

Ni verkar ha väldigt svårt att tro på detta, jösses. Men väljer att ta mig som nån form av representant för dom, vilket jag definitivt INTE är, istället för att kolla själva.
Och uppenbarligen förstår ni inte vad jag menar heller, utan läser in massa saker jag inte skrivit. Eller tyckt.

Så jag lämnar här, detta funkar ju uppenbarligen inte. Det var dumt av mig att tro att ni skulle förstå.
 
Nej, jag berättade hur vissa anser det vara.
Vad är det som du menar att säga med att framföra det i tråden?

Ni verkar ha väldigt svårt att tro på detta, jösses.
Ingen har väl svårt att tro att djur avlivas om de inte kan placeras? Det är ju bara ett fundamentalt faktum.

Men som du skriver så ger det intryck av att det skulle finnas en eller annan koppling mellan detta faktum och någon ospecificerad felaktighet i hur Länsstyrelsen utför sitt arbete (oavsett om det nu är din egen eller någon annans åsikt som refereras)

För min del försöker jag få klarhet i vad det är som påstås vara misskött och vad det är för form av koppling det skulle handla om. För att alls kunna diskutera kring det som tas upp i tråden. Sen kan jag diskutera antingen utifrån att det är ditt eller någon annans argument, det är inte huvudfrågan.
 
1. Katter kommer inte till kattjouren, det är inget katthem vad jag vet.
2. De säger i flertalet inlägg att lst avlivar om inte katten får ett hem inom en viss tid. Oftast några dagar.

Ni verkar ha väldigt svårt att tro på detta, jösses. Men väljer att ta mig som nån form av representant för dom, vilket jag definitivt INTE är, istället för att kolla själva.
Och uppenbarligen förstår ni inte vad jag menar heller, utan läser in massa saker jag inte skrivit. Eller tyckt.

Så jag lämnar här, detta funkar ju uppenbarligen inte. Det var dumt av mig att tro att ni skulle förstå.
Jag frågar dig eftersom det var du som drog upp att länstyrelsen eventuellt är ”extra omöjlig”. Jag tycker inte att allt länstyrelsen gör är bra men jag jobbade i flera år på ett av katthemmen som hade avtal med lst så jag delar liksom inte erfarenheten att katter avlivas inom några dagar om de inte omplaceras. Jag tyckte snarare att de var väldigt tillmötesgående, inte alltid, men oftast. Så jag försöker bara förstå vad som påstås utifrån vad du skriver.
 
Jag frågar dig eftersom det var du som drog upp att länstyrelsen eventuellt är ”extra omöjlig”. Jag tycker inte att allt länstyrelsen gör är bra men jag jobbade i flera år på ett av katthemmen som hade avtal med lst så jag delar liksom inte erfarenheten att katter avlivas inom några dagar om de inte omplaceras. Jag tyckte snarare att de var väldigt tillmötesgående, inte alltid, men oftast. Så jag försöker bara förstå vad som påstås utifrån vad du skriver.

Exakt var har jag påstått att jag anser att lst är extra omöjlig? Citera, för jag ser inte det.
 
Vad är det som du menar att säga med att framföra det i tråden?


Ingen har väl svårt att tro att djur avlivas om de inte kan placeras? Det är ju bara ett fundamentalt faktum.

Men som du skriver så ger det intryck av att det skulle finnas en eller annan koppling mellan detta faktum och någon ospecificerad felaktighet i hur Länsstyrelsen utför sitt arbete (oavsett om det nu är din egen eller någon annans åsikt som refereras)

För min del försöker jag få klarhet i vad det är som påstås vara misskött och vad det är för form av koppling det skulle handla om. För att alls kunna diskutera kring det som tas upp i tråden. Sen kan jag diskutera antingen utifrån att det är ditt eller någon annans argument, det är inte huvudfrågan.

Eftersom jag uppenbarligen inte kan göra mig förstådd, rekommenderar jag (igen) att kolla vad dom skriver.
För just nu diskuterar ni utifrån argument ni påskrivit mig, som jag inte har. Och jag kan knappast argumentera för nått jag inte anser, eller hur?
 
Jag ser mest bara en organisation (?) som hela tiden trycker på det här med att det är bråttom osv. Tror inte de egentligen är ett katthem, utan bara förmedlar. Men kan ha fel.
Så antingen håller de till i en region där länsstyrelsen är extra "omöjlig" eller så är det överdrivet. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.
Här skriver du det. Men som jag sagt tidigare så förstår jag inte vad du menar och det är därför jag undrar.
 
Eftersom jag uppenbarligen inte kan göra mig förstådd, rekommenderar jag (igen) att kolla vad dom skriver.
För just nu diskuterar ni utifrån argument ni påskrivit mig, som jag inte har. Och jag kan knappast argumentera för nått jag inte anser, eller hur?
Fast jag har ingen intention att argumentera med någon tredje part. (dessutom finns inga referenser så jag hittar inte ens var dessa åsikter har skrivits)

Jag försöker förstå det som framförs i tråden.

Och jag frågar för att förstå vad du menar med det som du skrivit. För i första hand så utgår jag från att du har någon tanke eller något syfte med det du skriver?

Om det är helt frikopplat från vad du tycker eller vad du vill prata om, då blir min undran istället kring att jag inte förstår hur det ska förstås i relation till tråden och vad du menade med att skriva det här.
 
Nu har jag fått mer info om det intresserar någon annan. På djurhemmet i mitt område i Skåne får 90% av de omhändertagna katterna nya hem. Det är endast fåtal som är så pass dåliga/sjuka att dom ”mår bättre” av att avlivas som tas bort. Jag blev positivt överraskad av att det var en så pass hög andel som fick nya hem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp