Länsstyrelsen slog hårt mot stor hästföretagare

Nej
Lagtexten säger inget om kontinuerlig övervakning dygnet runt och det är inte alls säkert att det ens är bra att alltid göra det, det är individuellt beroende på sto och hästhållning.
Nej och det har inte jag heller sagt, men lagen säger daglig tillsyn för alla hästar och oftare för högdräktiga ston. Då går det inte att sakna ett sto i flera dagar innan man ens börjar leta efter henne och skylla på att det är för man har stora marker.
 
När folk låter sina hästar svälta och stå i skit till knäna, då "avvaktar" de, men när en annan har typ 10% fler hästar än tillståndet tillåter + "små brister" då vill de har djurförbud och vite på en halv miljon. Är de galna?

Nej, dom är inte galna. Jag vet vilket ställe det är och anser att det är helt rätt av LS att agera. Sen kan jag inte svara på om det är rätt åtgärder de tar men jag känner mest "äntligen tas det tag i" för det är så oerhört mkt mer brister än "bara" för stort antal hästar till vad som var godkänt.
 
Djurförbud är ju inte aktuellt enligt artikeln. Då skulle de inte få ha 9 egna och 3 andras hästar kvar.

Står också


Är man såpass stor så borde man 1) veta vad som gäller och 2) åtgärda brister omedelbart vid påpekan och inte upprepa samma misstag eller skita i att åtgärda bristerna.

Och eftersom


Så behöver heller inga hästar säljas inom 60 dagar och inget vite kommer dömas ut.

Det är skillnad på få hästar och runt 200 hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp