Lär mig allt om Spatt!

R

Raderad medlem 94602

På senare år tycker jag att det har poppat upp spatthästar lite här och där runt mig. Ofta på importhästar men det kan vara en ren tillfällighet. Det känns som om det har blivit vanligare i alla fall ( eller så är man mer upplyst) Men fakta kring spatt tycks variera väldigt beroende på vem man pratar med. Känner mig rätt förvirrad nu mera om denna sjukdom och har googlat och sökt men blir inte så mycket klokare. Men Buke brukar ju ha svar på det mesta så...
-Hjälp mig reda ut frågetecknen och myterna kring Spatt.;)


Exakt vad är spatt och var sitter det?

En del säger bara bak och en del säger på alla fyra benen. Andra säger bak men att hälta fram kommer p.g.a att hästen avlastar bak. Är det isf också att klassas som spatt?

Varför uppstår spatt?

Endel säger dålig foderstat under växtåren, andra att det kan framkallas via ridning/skada/förslitning och endel arv. Men om det dyker upp en spatthäst i en avelsfamilj som tidigare aldrig haft sjukdommen är det verkligen arv då?

Under vilken åldertyp uppkommer det vanligtvis eller spelar ålder ingen roll? De spatthästar jag stött på har fått diagnosen är mellan 5-9 år ca. Drabbas även äldre hästar?

Borstsett från Islänningarna, på vilken hästtyp eller ras ligger mest i farozonen och varför? Och varför är det så vanligt jusst på islänningar?

Kan man behandla bort spatt för all framtid eller är det ett kroniskt tillstånd som kan återkomma?

Kan en spatthäst återgå till att ridas fullt ut? Dvs kan skadan läka ut helt och aldrig mer ge bekymmer och hur vanligt är det? Går spatt alltid att behandla?

Vilka är symtomen på spatt mot andra hältsjukdommar?


Hoppas nu att jag får lära mig något nytt eller befästa något som jag redan visste men börjat tveka på :laugh:


Mvh Nyfiken Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidytor, hasleden sitter i bakbenen så därför kan spatt bara hamna i just bak.

Spatt kan orsakas dels av disposition, dvs ärftlighet och därför finns den med på defektlistan inom avel. Visst kan dåligt foder påverka, men säkert finns redan dispositionen för åkomman. Trauma skador kan ge upphov till spatt, men även här finns med stor sannolikhet en disposition i grunden.

Man kan inte behandla så att spatt försvinner för alltid, men man kan få åkomman i vilande läge, när det har skett så kan ev en förkalkning uppstå och bilda en sk spattknöl. Dessvärre kan inflammationen gå igång igen, och genom det så kan den förbening som redan skett brytas ner igen på samma sätt som glidleden som en gång fanns där.

Spatt kan drabba hästen på 3 nivåer, man talar om nedersta, mellan eller övre glidled. De två första har en bättre prognos ur läkningssynpunkt, drabbas den övre glidleden så kan prognosen se mer dyster ut.

Ja det finns hästar med spatt som tävlar aktivt på olika nivåer, och även en och annan i de högre divisionerna men inte så många. Oftast därför att hästen pensioneras eller tas bort när den får sin åkomma .
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Tack boj.

Hörde än vän idag bestämt hävdade att spatt absolut drabbat en häst hon hade tagit hand om på alla fyra benen och detta gjorde mig väldigt frågande eftersom hon brukar veta vad hon pratar om. Jag har själv haft en spatthäst som fick diagnosen som 8 åring och blev uttdömd vid 9 men då inte längre var i min ägo. Har ofta undrat vad som hände och varför då jag kände stammen på båda sidor sen generationer tillbaka och det var mycket friska hästar. Någon skada eller hälta uppstod aldrig under de 6 åren i min ägo. Foder? ja vem vet så här långt i efterhand men jag känner nog att han fick korrekta foderstater som ung. Däremot for han illa under 8 månader hos en fodervärd och jag har länge undrat om vanvården där var utlösande.

Har ibland genom åren funderat på vad som hände min förra häst. Om jag gjort något fel så vill jag inte göra om det. Men så dyker dessa ständiga spatthästar upp i bekantskapskrettsen och på klubben och man kan inte låta bli att undra lite. När jag fick veta att min fd häst dömts ut för spatt så viste jag knappt någonting om sjukdommen för den var inte särskilt vanlig. Och ju mer jag hört mig för ju mer förrvirrad har jag blivit:confused:

Sen har man ju läst dessa annonser där hästar är till salu som har utläkt spatt. Jag vet ju hur min fd hästs ägare kämpade med honom men tvingades ge upp och därför har jag alltid ställt mig tveksam till att skadan beskrivs som utläkt. I min värld är den i så fall borta för gott.

Har t.o.m mött folk som på fullaste allvar trott att spatt är när hästen rycker okontrolerat med benen :crazy: Myterna runt sjukdommen är många.

Har även träffat på en och annan hästägare som verkat skämmas över att deras häst fått spatt. En t.o.m mörkade att det var av spatt hästen togs bort och drog en annan historia för de som undrade. En annan ägare sa till mig -men säg inte till någon att han hade spatt.

Så jag kan inte låta bli att undra om det är skamligt och självförvållat när ens häst drabbas när jag sett dessa reaktioner?

Jag tackar för att du rätade ut några av frågetecknen. Om någon mer vill kompletera Bojs kunskaper så tar jag tackasamt emot. Finns fler frågor kvar att svara på om det går ;)


Mvh Voff
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

kl, jag har också en fråga angående spatt:

Är det någon skillnad på spatt och tupp-spatt? Och isf, vad för skillnad?

tack så mycket! :)
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Enligt min vet så finns inte utläkt spatt, då har den i sådant fall växt ihop i alla 3 glidlederna och lär inte vara så användbar. Däremot använde han sig av vilande spatt, då en del hästar bara får ett skov och sen lever resten av livet utan påminnelse av denna åkomma och en del andra aldrig blir av med smärtan. Om jag förstod honom rätt hade de ont när spatten var aktiv och när inflammation lagt sig, vart de lite stelare, men var smärtfria.

Mitt halvblod fick konstaterad spatt när han var 10, efter att ha varit avställd ett år pga strålbensinflammation fram (sen kom ju frågan om hönan och ägget...). Hade honom till han var 18 och han var fullt ridbar nästan hela tiden. Vid 14 års ålder hoppade vi 140 utan problem på träning. Sen vid 16 så började han tydligt visa att inte kunde hoppa så högt (det är jobbigt att vara gammal gubbe där hjärtat vill mer än kroppen klarar), men rida honom gick utan problem och hoppa upp till en meter gick också bra. Han hade 1 stort skov under dessa år, men vissa dagar fick man bara acceptera att idag är det bara mjukgörande arbete som gällde och de planerna man hade haft var bara att lägga åt sidan.

Har man tur är inte spatt en dödsdom, jag är väldigt glad att jag inte tog bort min häst, utan att jag fick 8 mycket lärorika år med honom.

Tuppspatt har jag för mig inte har något med spatt att göra, utan att det är en rörelsestörning
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Lite intressant att läsa att även din häst var en vallack. Satt och klurade på de spatthästar jag stött på under mina 27 hästaktiva år och endast en häst var sto av över tio spatthästar. Slumpen eller genetiskt?
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Enligt min erfarenhet skiljer det sig inget mellan sto och vallack, möjligen upptäcker man det inte lika ofta på ston då många ofta går i avel och symptomen helt enkelt missas. Men dispositionen är lika stor oavsett sto, hingst eller valack.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Att glidleden växer samman är ett tecken på att åkomman hamnat i vilande läge.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Tuppspatt är en rörelsestörning ofta pga hästen kanske har skadat en sena i bakbenet, men beroende på ras så kan den även lida av en åkomma som kallas EPSM där tuppspatt ingår som en del av symptomen.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Du har fått flera bra svar redan. Som ägare till två "spatthästar" hakar jag på tråden.

Exakt vad är spatt och var sitter det?

En del säger bara bak och en del säger på alla fyra benen. Andra säger bak men att hälta fram kommer p.g.a att hästen avlastar bak. Är det isf också att klassas som spatt?
Spatt sitter som sagt var bak, men bristande funktion i bakbenen kan medföra att frambenen tar mera stryk än i vanliga fall.

Under vilken åldertyp uppkommer det vanligtvis eller spelar ålder ingen roll? De spatthästar jag stött på har fått diagnosen är mellan 5-9 år ca. Drabbas även äldre hästar?
Min förra häst, A, fick sin diagnos när han var 16 år, spatt i de mellersta glidlederna i båda bakbenen. Han hade ett lite skumt rörelsemönster bak redan när jag skaffade honom som 9-åring så spatten kan ha funnits länge, men utan att ge hälta eller böjprovsreaktion då. Min nuvarande häst, P, var 7 år när han fick sin diagnos, spattförändringar i mellersta glidleden i höger bak.

Borstsett från Islänningarna, på vilken hästtyp eller ras ligger mest i farozonen och varför? Och varför är det så vanligt jusst på islänningar?
Mina hästar är båda korsningar hbl/welsh. Jag vet inte om det finns någon ras mer än islandshästarna där det är extra vanligt.

Kan man behandla bort spatt för all framtid eller är det ett kroniskt tillstånd som kan återkomma?

Kan en spatthäst återgå till att ridas fullt ut? Dvs kan skadan läka ut helt och aldrig mer ge bekymmer och hur vanligt är det? Går spatt alltid att behandla?
Det är ett kroniskt tillstånd och kan inte behandlas bort. Om man har tur blir hästen smärtfri. A fick bli promenadhäst efter sin diagnos, men användes innan den till dressyr och hoppning på lokal nivå och distans upp till 65 km. Efter "pensioneringen" har hans ridbarhet varierat från ena dagen till den andra och nu som 25-åring är han för knackig för att ridas alls.

P är 10 år nu och efter 3 år med flera sjukskrivningar och låååångsam igångsättning efter den senaste sjukskrivningen tränar han dressyr på LC-LB-nivå och rids ut som en frisk häst. Pga den långa sjukperioden halkade vi efter betydligt i utbildningen. P har lätt för att bli halt på ett framben också. Om det beror på spatten eller bara är ett olyckligt sammanträffande vet jag inte, men pga frambenet hopptränas han inte. Jag undviker nötande på volter för båda de dåliga benens skull.

Vilka är symtomen på spatt mot andra hältsjukdommar?
Mina hästar har inte varit tydligt halta, men de kändes inte fräscha och fick svårt att sätta under sig med bakbenen på samma sätt som tidigare. P blev även snedmusklad i ryggen och fick ont, men det har rättat till sig. A har inte haft några besvär i ryggen. Eftersom bakbenen inte fungerar normalt kan spatthästar tappa muskler i bakdelen om de får gå för länge med symptomen innan åtgärd.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

När jag läser allas svar så känns det som om jag hade rätt bra koll ändå ;)

Mina hästar har inte varit tydligt halta, men de kändes inte fräscha och fick svårt att sätta under sig med bakbenen på samma sätt som tidigare. P blev även snedmusklad i ryggen och fick ont,

Jusst detta känns igen från min fd häst. De problemen dök upp efter tiden hos fodevärden. Han hade alltid varit svår att få igång bakbenen på och efter fodertiden var han väldigt snemusklad. Dock ej halt eller hade ont i rygg. Antagligen fanns hanns problem svagt groende redan som 4 åring men fick fäste under hans sjätte år.

Med större kunskap så hade man kanske kunnat förhindra att spatten tog den fart den sedan gjorde.

Alltid lär man sig något nytt i hästvärden.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Borstsett från Islänningarna, på vilken hästtyp eller ras ligger mest i farozonen och varför? Och varför är det så vanligt jusst på islänningar?

Några spekulationer som jag hittat i fråga om islandshästar och övriga tölthästar (tankar från Tyska rasföreningar) är att man i för tidig ålder begär samlad tölt av hästar med bra gångarter, för att fort komma långt. Det spekuleras att spatt uppkommer som en biverkning av överansträngning i haslederna eftersom hästen inte hunnit sätta rätt muskler på rätt ställen innan hård samling. (man jämför ofta samlad tölt med piaff i samlingsgrad)

Det andra som spekulerats är inavel, på Island finns bara ett visst antal hästar och de är alla på något sätt släkt med varandra, kanske inte från igår men om vi går tusen år bakåt i tiden. De har ju importförbud på Island.

Senare har jag hört om hopphästar som fått det och tankar kring akademiskt ridna hästar, alltså då de som tränats fel, undertramp utan rätt muskler.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Att glidleden växer samman är ett tecken på att åkomman hamnat i vilande läge.

Men om jag förstod det hela rätt, så växer den inte samman helt på en gång, utan lite bit för bit pga inflammation och när inflammationen (spatten är aktiv) gör det ont och när det lagt sig så är det smärtfritt, men hela glidleden växer väl inte ihop på en gång? En helt sammanväxt glidled kanske är det som folk kallar utläkt spatt... Men hur rör sig en häst som har en helt sammanväxt led?
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Spatthästar är generellt stelare bak och behöver längre uppvärmning och det är en fördel om de kan gå i lösdrift där de kan rörs sig fritt. De mår också bäst av att vara igång och inte får längre viloperioder.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Jag tror inte man kunnat påvisa att arbete spelat någon roll för att utveckla spatt, att spatt utvekclas pga tidigt arbete och samling känns inte helt troligt, generellt sätt rids islandshästar in senare än andra raser och inte verkar bra hästar vara överrepresenterade. Skogsmullar verkar var minst lika mycktet utsatta.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Den spekulationen gjordes tidigare ja, och är gammal. Efter en studie på Island där man röntgad oridna hästar så konstaterades att spatt förekomsten förekommer i lika stor utsträckning där som hos hästar som rids.
 
Sv: Lär mig allt om Spatt!

Jag tror inte man kunnat påvisa att arbete spelat någon roll för att utveckla spatt, att spatt utvekclas pga tidigt arbete och samling känns inte helt troligt, generellt sätt rids islandshästar in senare än andra raser och inte verkar bra hästar vara överrepresenterade. Skogsmullar verkar var minst lika mycktet utsatta.

Jag tackar för rättningen, väntade mig sådana eftersom mitt inlägg är olika spekulationer och tankar som jag hört om spatt, inte någon rak fakta. Tackar för uppdateringen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp