Lär mig om färgen skäck!

Bapelsin

Trådstartare
IMG_4445.jpeg

Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan dess har jag googlat lite och förstått att det finns olika sorters skäckar, och då blir jag såklart nyfiken på vilken typ av skäck min Dolly är. Vad tror ni?

Hon är av okänd härstamning men vi tror halvblod/paint. 5år och 163cm.
Hon har ett helt blått öga och ett som är både blått och brunt. Tvåfärgade ögon måste vara ganska ovanligt?
På andra sidan är ögat som sagt blått, men huden rund ögat är mörk. Borde inte mörk hud vara lika med mörkt öga och ljus hud lika med blått öga? Som med man och hovar?
Lägger en bild på ögonen i kommentarerna.

Tacksam för allt ni vill lära mig :)
Även sådant som är generellt om skäckar, inte bara specifikt om Dolly.
 
Baserat på utseende skulle jag tippa på tobiano (dvs ”vanlig” skäck om man kan uttrycka sig så) i kombination med en splashgen (som då ger de stora, vita tecknen i ansiktet och blå i ögonen).

Att få helt eller delvis blått i ögonen trots färgat område runtom är inget ovanligt för splash. När det gäller din häst går det ju dock lite vitt ned mot ögat, om än i form av stickelhår.

Bifogar (halvbra) bild på häst med lite blått i ögat, trots avsaknad av vitt runtom.

1CA1B2D0-4EE8-46E5-B825-99AC93FF6E39.jpeg
 
Håller med @Hedinn beträffande din hästs skäckvariant.

Sen, mycket förenklat (och inte helt uppdaterat, men andra får fylla i/korrigera), om olika skäckar:

Tobiano/ryggskäck/dorsalskäck - nedärvs dominant, dvs om anlaget finns så syns det = det räcker att anlaget kommer från en förälder för att fölet ska bli tobiano. Detta är den "klassiska" skäckfärgen och den som är vanligast bland europeiska raser. I skillnad till de övriga är mönstret vertikalt och sträcker sig från rygg till buk. Finns bl a hos shetlandsponny, irish cob, europeiska varmblod, islandshäst.

Splashed white/bukskäck/ventralskäck - nedärvs recessivt, dvs anlaget (som verkar finnas i flera varianter) måste komma från båda föräldrarna för att en häst ska bli fullt utvecklad splash. Anlagsbärarna kan synas (var god uppdatera detta vid behov, ni som har bättre koll). Jämfört med tobianon är splashtecknen ofta flikigare och det vita sprider sig från undersidan (därav benämningen bukskäck). Liksom frame (se nedan) är spridningen också horisontell. Ögonen är blå. Bland europeiska raser finns färgen bl a hos welsh, islandshäst och gotlandsruss.

Hos russ, vars historia jag studerat lite, tycker jag att man kan se en del historiska anlagsbärare genom att de haft stora vita tecken på ben och huvud men inte varit vad vi traditionellt definierar som "skäck". Ett av de första stona i stamboken var skäck och jag tror man kan leda dagens skäckar tillbaka till henne.

Frame overo - nedärvs dominant och dödligt i dubbel uppsättning (Overo lethal white, OLW). Hästen har en "ram" av färg runt de vita fälten, vilket är mest synligt på sidorna och/eller halsen. Vanligast hos amerikanska hästar, men t ex finns färgen hos engelskt fullblod. Hur den har kommit dit låter jag nog vara osagt. Precis som med moderna varianter av gul/creme-anlaget misstänker jag att det tillförts i ett ganska sent stadium.

Sabino/strumpskäck - finns nog flera genetiska varianter och jag är osäker på nedärvningen, så den släpper jag. Detta är en häst med stora vita tecken; långa strumpor med flikiga avslutningar, bred bläs, vit underläpp och ibland bukfläck. Sen yttrar sig anlaget olika. Vissa hästar får kanske bara stjärn och någon enstaka strumpa, andra blir hela skäckar. Sabino finns bl a hos de europeiska varmblodshästarna och hos arabiskt fullblod.

En och samma häst kan ha flera olika anlag.
 
Splashed white/bukskäck/ventralskäck - nedärvs recessivt, dvs anlaget (som verkar finnas i flera varianter) måste komma från båda föräldrarna för att en häst ska bli fullt utvecklad splash. Anlagsbärarna kan synas (var god uppdatera detta vid behov, ni som har bättre koll). Jämfört med tobianon är splashtecknen ofta flikigare och det vita sprider sig från undersidan (därav benämningen bukskäck). Liksom frame (se nedan) är spridningen också horisontell. Ögonen är blå. Bland europeiska raser finns färgen bl a hos welsh, islandshäst och gotlandsruss.
Jag har en islandshäst med enkelt anlag splash. Han är fux med bläs, två vita halvstrumpor och ett "halvt" blått öga (ser ut som en halvmåne i ögat). Hans pappa har också enkelt anlag och har inget blått i ögonen, bara "vanlig" fux med bläs o strumpor. Pappan har hundratals avkommor, väldigt många har vita tecken + något blått i ett eller båda ögonen. Så enkelt anlag kan absolut synas och gör det ofta, men säkerligen inte alltid. Känner till en islandshingst som är helt svart med ett blått öga, skitcoolt! Han har ju då också splash och har gett avkommor med mer vitt än han själv har.
 
Hon har ett helt blått öga och ett som är både blått och brunt. Tvåfärgade ögon måste vara ganska ovanligt?
På andra sidan är ögat som sagt blått, men huden rund ögat är mörk. Borde inte mörk hud vara lika med mörkt öga och ljus hud lika med blått öga?
Tvåfärgade ögon är relativt vanligt hos skäckar och hos hästar med splash. Likaså blå eller delvis blå ögon med mörk/färgad hud runtomkring. Här är ögat på min fux med splash (han har också bläs och två vita halvstrumpor, i övrigt "enfärgad", så inte skäck).
 

Bifogade filer

  • Eye.jpg
    Eye.jpg
    99,7 KB · Visningar: 54
Sen, mycket förenklat (och inte helt uppdaterat, men andra får fylla i/korrigera), om olika skäckar
Utöver dessa så finns det över 30 olika mutationer som ger mer eller mindre vitt och också många som man kan se att det är ärftligt men fortfarande inte har hittat vilken gen som är ansvarig. Det kan vara allt från i princip inget vitt till helt kritvit från nos till svans. Sedan finns också manchado som inte är ärftligt utan verkar komma ifrån något i miljön i Argentina.

White%20Patchen%20Prince.jpeg
 
Visa bifogad fil 137302
Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan dess har jag googlat lite och förstått att det finns olika sorters skäckar, och då blir jag såklart nyfiken på vilken typ av skäck min Dolly är. Vad tror ni?

Hon är av okänd härstamning men vi tror halvblod/paint. 5år och 163cm.
Hon har ett helt blått öga och ett som är både blått och brunt. Tvåfärgade ögon måste vara ganska ovanligt?
På andra sidan är ögat som sagt blått, men huden rund ögat är mörk. Borde inte mörk hud vara lika med mörkt öga och ljus hud lika med blått öga? Som med man och hovar?
Lägger en bild på ögonen i kommentarerna.

Tacksam för allt ni vill lära mig :)
Även sådant som är generellt om skäckar, inte bara specifikt om Dolly.
Får jag stjäla tråden lite?

Jag funderar på vad ni tror det här är för typ av skäck? Hon är/var ju lite prickig också. Finns tyvärr inte längre. Registrerad som dansk pinto(?).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240122_185455.jpg
    Screenshot_20240122_185455.jpg
    230,9 KB · Visningar: 99
Så lägligt att en tigrerad (prickig) häst dök upp. Jag satt nämligen och funderade på om färgen skulle inkluderas då den i äldre litteratur ibland benämns tigerskäck.

På Knabstrupperföreningens webbplats finns en lättöverskådlig sida med olika varianter av tigrerat samt nedärvningen.
LP är verkligen intressant hur olika det kan uppföra sig och ”leka” med färgerna på hästen! Sedan är det ju inte bara LP som påverkar färgen och teckningen
 
Även jag hoppar in, hoppas det är okej 😁 Har en korsning från Irland i ponnyhöjd. Vet inte hur tydligt det syns men ett blått och ett brunt öga, innebär det splashgen då?
 

Bifogade filer

  • 55CFE345-DD58-4065-9995-8A2ECFB788A8.jpeg
    55CFE345-DD58-4065-9995-8A2ECFB788A8.jpeg
    444,3 KB · Visningar: 83
Även jag hoppar in, hoppas det är okej 😁 Har en korsning från Irland i ponnyhöjd. Vet inte hur tydligt det syns men ett blått och ett brunt öga, innebär det splashgen då?
Tror inte att ett blått öga behöver betyda att hästen har splash-anlag. Blå ögon kan uppstå som hoppsan-grej. När bläsen går ut över ögat är det inte ovanligt att ögat är blått och det kan det bli utan att splash är inblandat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp