Lära sig göra AI-bilder

Myrten

Trådstartare
Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta projekt skulle verkligen vinna på rekonstruktioner/visualiseringar av några historiska miljöer och nu har jag insett att jag skulle kunna göra sådana själv med hjälp av AI. Jag har själv sakkunskapen för att kunna göra miljöerna korrekta, men har absolut ingen koll på olika AI-appar, hur sådana funkar och hur man kan redigera det som genereras. Gjorde en test i en nätversion och fick en vikingatida kvinna med hornmössa och felaktiga smycken som inte gick att ta bort. Obs att jag har hållit på i ca tjugo minuter, men jag har väldigt dåligt tålamod när det gäller att mixtra med datorprogram. Det måste vara ett program där jag kan lära mig medan jag jobbar.

Frågan är alltså - vad finns det för appar som är lätta att lära sig? Och vad kan man egentligen göra? Jag skulle främst vilja utgå från egna foton, t ex har jag bilder på en plats hur den ser ut idag och så vill jag lägga dit den en historisk bebyggelse på rätt ställe för att skapa en illustration till mitt projekt. Det är för övrigt inte menat att publiceras någonstans utan fungerar som illustration till texten.

Förslag och input mottages tacksamt! Tillägger att bilderna ska göras i realistisk/fotografisk stil, inga serieteckningsvarianter.

Sidan jag kollade på heter Midjourney. Jag testade den för att jag såg en Youtube med några historiska rekonstruktioner och de hade använt den plattformen. Dock var testversionen väldigt begränsad, jag kunde generera två varianter av bilder, sen var det slut. Under de omständigheterna vill jag inte köpa en prenumeration. Måste veta lite mer först, sen har jag inga problem att betala en slant för att använda programmet och ursprungsbilderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp