Läs detta först!!!

Lobelia

Trådstartare
Regler för forumet "Tävla Islandshäst"

Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning och hjälpmedel, men även övriga frågor som är speciella för islandshästvärden.

Detta diskuterar vi inte här
* Utrustning som är generell för alla dicipliner, såsom täcken, borstar, grimmor, reparationer av sadlar (Hästutrustning)
* Allt som berör hur man diagnostiserar och behandlar eksem, spatt och andra sjukdomar (Hästvård)
* Avel med undantag för det som rör mycket breda avelsfrågor som intresserar de flesta inom islandsvärlden såsom hingstbedömingar eller är specifikt för islandshästar exempelvis gångarternas nedärvning.
* Foderfrågor som berör hur man bygger upp en foderstat och olika fodermedel och hur dessa påverkar hästen (Foder).
* Efterysningar av personer, hästar eller verksamheter.(Annonser)
* Frågor av typ favorithästen, favoritnamn, namnöversättningar. (Gnägg)

Om ni är osäkra på om inlägget passar eller inte, skicka en synpunkt och fråga eller försök övertyga mig .


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAQ (vanliga frågor)

Vad är det som är så speciellt med islandshästen och hur kan en sådan liten häst bära så tungt?

Det är en liten robust, kraftfull häst på ca 1.25-1.45 som härstammar från Island. På Island har rasen levt över 1000 år utan inblandning av andra hästraser. Genom att ha levt isolerade från omvärlden så har de för islandshästen så karakteristiska gångarterna tölt och flygande pass bevarats. Islandshästen har avlats för att fungera som en ridhäst främst för vuxna ryttare och har även fungerat som packhäst, innan bilens intåg så var. Förmågan att bära beror mer på hur hästen är byggd än mankhöjden. Hur mycket en islandshäst kan bära är ett ofta omtvistat ämne och beror givetvis på den enskilda hästens förutsättningar och hur välbalanserad ryttaren är. Vanligen har turridningsfirmor en viktgräns på 80-100 kg.

2. Kan alla islandshästar gå i tölt och flygande pass?

De allra flesta kan efter mer eller mindre träning (ibland ingen alls) tölta. En del kan dessutom gå flygande pass. Förutom sina speciella gångarter så har de flesta islandshästar även de vanliga gångarterna skritt trav och galopp. Hästar som utöver de tre grundgångarterna har tölt och flygande pass, kallas femgångare. De som saknar pass men har tölt kallas således fyrgångare.

3. Vad är tölt?

Tölt är mycket mjuk och behaglig gångart, ryttaren kan sitta nästan still vilket gör den idealisk för ovana ryttare. Tempot variera ungefär som travens från kort till ökad och när hästen töltar rent låter det lite som en klocka ticka-tacka-ticka-tacka. Gångarten är en fyrtaktig och hästen rör benen i samma ordning som i skritt. Om man börjar från vänster bak blir ordningen:

1. Vänster bak
2. Vänster fram
3. Höger bak
4. Höger fram

Så här ser det ut:
http://www.geocities.com/Yosemite/Forest/7647/gait3.html

4. Vad är flygande pass?

Pass är en tvåtaktig gångart med ett tydligt svävmoment. Hästen ben flyttas parvis förs ena sidans och sedan andra däremellan svävar hästen fritt i luften utan markkontakt. Det kan gå riktigt fort, och är ofta en häftig upplevelse.

Så här ser det ut:
http://www.geocities.com/Yosemite/Forest/7647/gait5.html

5. Rider man inte islandshästar på tygel? De går ju så högt med huvudet.

Precis som på andra raser rider man islandshästar i form på tygel. Även i tölten strävar man efter att hästen ska gå med en god eftergift i nacken, men eftersom den går med en rest hals kan det för ett ovant öga se ut som om det bara är huvudet som är höjt.

6. Kan man rida en islandshäst som en vanlig häst, Tex. hoppa och rida dressyr?

Allt som man kan göra med vanliga hästar kan man göra med islandshästar, plus lite till. Man kan hoppa, och trots att det finns raser som är bättre lämpade för detta finns det islandshästindivider som är mycket duktiga hoppare. Eftersom dressyr är grunden för all ridning, rider man det självklart också på islandshästar.

7. När, var och hur tävlar man på islandshästar?

Det finns speciella islandshästtävlingar där man tävlar på ovalbana, en liten travbana som är 250m lång, där visar man upp hästen i de olika gångarterna. När man tävlar i Flygande pass; så används en rakbana och dressyr rids på en vanlig ridbana. Det finns klasser för olika nivåer och åldrar och oftast använder man sig av grenarna nedan.

Ovalbanegrenar:
Tölt (T1): Ett varv kort tölt, ett varv kort tölt med ökningar på långsidorna och slutligen ett varv ökad tölt
Tölt (T2): Ett varv tölt i valfritt tempo, ett varv i långsamt tempo (inte samma sak som kort tölt) och ett varv arbets- till medeltempo tölt med enhandsfattning med lösa tyglar.
Fyrgång (V1): Ett varv kort tölt, arbets- till mellantempo trav, arbets- till mellantempo galopp, ökad tölt och ett halvt varv skritt.
Femgång (F1): Ett varv arbets- till mellantempo tölt, arbets- till mellantempo trav, arbets- till mellantempo galopp, två långsidor pass och ett halvt varv skritt.
Passlöp (P1): Rids på rak passbana. 150- eller 250-heat rids på tid.
Stilpass (PP1): Rids på rak passbana. På tid och så ska det vara snyggt också.
Dressyr (FS1) Ett dressyrprogram som man själv sätter ihop efter vissa riktlinjer.

På Svenska Islandshästföreningens hemsida http://www.icelandichorse.se och finns information om större tävlingar tävlingsregemente mm. Mer information om att tävla islandshäst finns här http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/island/island_tavl.html


Fler länktips finner du här
Klubbar
Produkter
Upplevelse

Om ni har åsikter eller undrar över något, maila eller skicka en "Synpunkt till admin".

Lobelia//Moderator-Tävla Islandshäst
 
Senast ändrad:
Sv: Läs detta först!!!

Jag är ny i detta forum och har en massa frågor ang just islandshästen eftersom jag ska bli första gångs ägare i denna månaden.
Jag vet nu i efterhand att mina frågor "trådar" inte passar in på tävling med islandshäst, (även om jag har lagt in dom där!!)men var ska jag då fråga dessa frågor?

jag vill inte ha ett allmänt svar från alla hästägare, utan med aspekt mot islandshästen, eftersom det är en sådan ras jag har köpt!!!

jag upplever att jag har fått mycket bra tips och råd av nästan alla svar, förutom en och annan som påpekar att frågan är ställd på fel ställe/forum?!?

Vart ska jag vända mig med mina frågor som är inriktade mot "islandshästfolk" men inte ang. tävling???:confused: ?
 
Sv: Läs detta först!!!

"islandshästfolk" är inte automatiskt experter på tex foder.

F.ö. finns den bästa islandshästfoderexperten oftast just på fodersidan ;)

Liksom de som kan genetik bara svarar på färgnedärvningsfrågor på avelssidan.

Det är meningen vi ska diskutera sakfrågor och korsbefrukta varann med kunskap oavsett ras och disciplin.
 
Sv: Läs detta först!!!

Om jag har förstått saken rätt så finns det bara en specifik tråd för islandshästar, och den är enbart om tävling??? jag måste väl ha missuppfattat detta?? eller?? det finns ju hur mycket som helst att "prata" om när det gäller islandshästar och inte alla typer av hästar !!!!

Jag kan hålla med om att min fråga om foder kunde passa bättre in under detta som ett allmänt ämne, men så vill jag gärna ha en aspekt om tex. vitaminer när det gäller exem på islandshästen - och då är jag rädd för att det inte finns så många med den erfarenheten på en allmän sida?!

När det gäller min andra tråd där frågan är hur jag på bästa sätt ska låta min nyinköpta islandshäst komma till ett nytt stall - tips och råd för att göra övergången/inflyttningen lättare och smidigare - även där har jag en aspekt på islandshästen, eftersom min häst bara har varit i Sverige i 8 månader - stress/exem/flytt mm.!!!!!!!!!!!!!

Jag har satt in alla mina trådar på fel ställe, pga av min okunskap, men jag måste säga att det har varit värt det, tackvare att jag har fått så många bra tips och råd från islandshästfolk!
 
Sv: Läs detta först!!!

Men det är en häst, och fungerar som en häst. Import problem etc finns även bland andra raser, islandshästen är inte den enda häst som importeras och andra raser drabbas på samma sätt av importproblem.

Just forumet islandshäst är för frågor specifika islandshästen, de frågor du hitills ställt är allmänna och kunde gälla vilken ras som helst. Tex vitaminer, hästen producerar vitaminer i sin kropp vid rätt balanserad foderstat oavsett detta gäller halvblod eller annan ras. Eksem är en vårdfråga och eksem är inte ovanlig bland andra raser heller.

Forumet är inte strikt rasindelat eftersom mycket gäller för alla hästar oavsett ras, och just detta forum gäller alltså för frågor specifika för islandshäst och tävling.
 
Sv: Läs detta först!!!

Jag har satt in alla mina trådar på fel ställe, pga av min okunskap, men jag måste säga att det har varit värt det, tackvare att jag har fått så många bra tips och råd från islandshästfolk!

Det du missar är att den här felpostningen som de flesta gör med flit dränerar forumet på gångartskompetensen.

Nu är minst hälften fjortistrådar.

I de bästa perioderna fanns det många mycket erfarna användare här och diskuterade. Vilket behövs för det tar mer än 25 år att få något så när grepp om gångarterna ;) Nu är de flesta inte ens så gamla, eller så är de rätt nya ändå.
 
Sv: Läs detta först!!!

Som en liten tankeställare kan ni utföra detta experiment.

Gå in på något av de andra tävlingsforumen.

Hittar ni där trådar som :

"Vad heter era dressyrhästar?"
"Vad gillar ni min hästs exteriör"
"Kan inte alla berätta om sin älskling"
"Lägg in bilder på x"
"Min häst har den här stammen har du en släkting"
"Kan någon kolla upp det här i databasen som är gratis för alla SIF-medlemmar för jag är för snål för att bli medlem eller för lat för att kolla själv"
"varför har ni valt en hopphäst"
"vilket träns är finast"
"eksem"
"import"
"foder"
"färg"
"avel"
"blogga om vad du gör med din häst här"
"hur gammal blir en körhäst"
"tips om hingstar för hoppavel"
"hur många år har du ridit dressyr"
"berätta om era älsklingar"
"det här är en avelsfråga men jag orkar inte gå dit"
"känner nån den här hästen"
"avelsbedömning av unghästar"
"fölhantering"
"stallfrågor"
"berätta mer om er och era söta hästar"


Eller hittar ni mer ämnesrelevanta frågor?

Tyvärr är det här oskicket med alla felpostade trådar något som knappast kommer rasen tillgodo - om någon som funderar på att ta upp gångartsridning på en seriös nivå zappar in här blir de väl avskräckta :cool:

Man kan också fråga sig om just islandsfolket är ointelligentare eller mindre läskunniga vad gäller forumregler än alla andra.

Hur stor del av alla bukes "anmälningar till moderator" kommer från islandssidan ? Skulle vara intressant att höra !

Och ändå hinner ju inte trådarna flyttas undan.

Här är ett bra nyårslöfte till alla besökare som försöker göra om forumet till ett "vi vill prata om allt som gäller isisa och bara med varann så det så - forum":

SLUTA SPAMMA !
 
Sv: Läs detta först!!!

Forumet är till för alla inklusive "fjortisar" och även om det heter tävla islandshäst så tolkar jag själv det mycket generöst och tillåter dessutom det mesta som är specifikt för islandshästen men det finns gränser. Frågan är också om man vill ha svar från islandshästintresserade eller de som har specialkompetens och intresse för ämnet och om man vill dela med sig av sina egna kunskaper till alla andra och inte bara islandhäst folk. Det är ett problem att folk postar här väl medvetna om att inlägget inte hör hemma här, jag har varit snäll och flyttat dessa och ibland lämnat en länk, men överväger att kasta trådarna. Det är dock synd om de som kanske inte känner till reglerna och får sina svar raderade.

Lobelia
Moderator
 
Sv: Läs detta först!!!

Men reglerna står ju tydligt i den här tråden.

Om man däremot låter det bildas andra informella "snällare" regler blir det ganska meningslöst att försöka upprätthålla hela bukefalosidén.

Gnäggsidan bildades väl just för vi skulle slippa "bloggandet" i tävlingsforumen ?
 
Sv: Läs detta först!!!

Tims uppräkning av tänkta trådar är rätt talande. De skulle inte vara möjliga på nåt annat av de seriösa hästforumen.

För ett tag sen gjorde ju Gunnar underavdelningar på en del forum. Skulle man kunna göra en underavdelning till Islandshäst, ett Isis-gnägg?

Det ÄR synd att informativa inlägg drunknar i LÄGG IN BILDER NÄR NI TÖLTAR och MIN ISIS ÄR LIK DIN ISIS och rent chattande mellan olika yngre förmågor. Om de som vill skriva sånt hade ett eget forum skulle kanske båda sidor vara mer nöjda? Visst skulle det i vissa lägen bli lite knivigt med gränsdragningen, men jag tror inte att det skulle vara oöverstigligt.
 
Sv: Läs detta först!!!

Mmm, minst hälften av alla trådar är gnägg, och sedan lite blandat, med enstaka tävlings/gångartsträningsinriktade trådar varav många inte har något riktigt ämne utan mest "visa upp det här" "vem ska dit" osv.

Det känns tråkigt att ge upp Sveriges enda seriösa fristående islandshästforum, men eftersom man uppenbarligen sanktionerat att fjortisstilen och spammat ska ta över diskussionerna sällar jag mig till resten av dem som dragit härifrån.

Om någon vill mig något så maila, PM:a inte (hinner aldrig tömma boxen) !

Det är helt enkelt inte värt tiden att försöka sålla bland spammet och chattandet för att hitta några seriösa trådar som handlar om ämnet.

Fast i rimlighetens namn skulle Gunnar då också döpa om hela sidan till isis-gnägg och flytta sidan från "tävling" eftersom de gamla reglerna inte längre följs.
 
Sv: Läs detta först!!!

Regler för forumet "Tävla Islandshäst"

Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning och hjälpmedel, men även övriga frågor som är speciella för islandshästvärden.

Detta diskuterar vi inte här
* Utrustning som är generell för alla dicipliner, såsom täcken, borstar, grimmor, reparationer av sadlar (Hästutrustning)
* Allt som berör hur man diagnostiserar och behandlar eksem, spatt och andra sjukdomar (Hästvård)
* Avel med undantag för det som rör mycket breda avelsfrågor som intresserar de flesta inom islandsvärlden såsom hingstbedömingar eller är specifikt för islandshästar exempelvis gångarternas nedärvning.
* Foderfrågor som berör hur man bygger upp en foderstat och olika fodermedel och hur dessa påverkar hästen (Foder).
* Efterysningar av personer, hästar eller verksamheter.(Annonser)
* Frågor av typ favorithästen, favoritnamn, namnöversättningar. (Gnägg)

Om ni är osäkra på om inlägget passar eller inte, skicka en synpunkt och fråga eller försök övertyga mig .


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAQ (vanliga frågor)

Vad är det som är så speciellt med islandshästen och hur kan en sådan liten häst bära så tungt?

Det är en liten robust, kraftfull häst på ca 1.25-1.45 som härstammar från Island. På Island har rasen levt över 1000 år utan inblandning av andra hästraser. Genom att ha levt isolerade från omvärlden så har de för islandshästen så karakteristiska gångarterna tölt och flygande pass bevarats. Islandshästen har avlats för att fungera som en ridhäst främst för vuxna ryttare och har även fungerat som packhäst, innan bilens intåg så var. Förmågan att bära beror mer på hur hästen är byggd än mankhöjden. Hur mycket en islandshäst kan bära är ett ofta omtvistat ämne och beror givetvis på den enskilda hästens förutsättningar och hur välbalanserad ryttaren är. Vanligen har turridningsfirmor en viktgräns på 80-100 kg.

2. Kan alla islandshästar gå i tölt och flygande pass?

De allra flesta kan efter mer eller mindre träning (ibland ingen alls) tölta. En del kan dessutom gå flygande pass. Förutom sina speciella gångarter så har de flesta islandshästar även de vanliga gångarterna skritt trav och galopp. Hästar som utöver de tre grundgångarterna har tölt och flygande pass, kallas femgångare. De som saknar pass men har tölt kallas således fyrgångare.

3. Vad är tölt?

Tölt är mycket mjuk och behaglig gångart, ryttaren kan sitta nästan still vilket gör den idealisk för ovana ryttare. Tempot variera ungefär som travens från kort till ökad och när hästen töltar rent låter det lite som en klocka ticka-tacka-ticka-tacka. Gångarten är en fyrtaktig och hästen rör benen i samma ordning som i skritt. Om man börjar från vänster bak blir ordningen:

1. Vänster bak
2. Vänster fram
3. Höger bak
4. Höger fram

Så här ser det ut:
http://www.geocities.com/Yosemite/Forest/7647/gait3.html

4. Vad är flygande pass?

Pass är en tvåtaktig gångart med ett tydligt svävmoment. Hästen ben flyttas parvis förs ena sidans och sedan andra däremellan svävar hästen fritt i luften utan markkontakt. Det kan gå riktigt fort, och är ofta en häftig upplevelse.

Så här ser det ut:
http://www.geocities.com/Yosemite/Forest/7647/gait5.html

5. Rider man inte islandshästar på tygel? De går ju så högt med huvudet.

Precis som på andra raser rider man islandshästar i form på tygel. Även i tölten strävar man efter att hästen ska gå med en god eftergift i nacken, men eftersom den går med en rest hals kan det för ett ovant öga se ut som om det bara är huvudet som är höjt.

6. Kan man rida en islandshäst som en vanlig häst, Tex. hoppa och rida dressyr?

Allt som man kan göra med vanliga hästar kan man göra med islandshästar, plus lite till. Man kan hoppa, och trots att det finns raser som är bättre lämpade för detta finns det islandshästindivider som är mycket duktiga hoppare. Eftersom dressyr är grunden för all ridning, rider man det självklart också på islandshästar.

7. När, var och hur tävlar man på islandshästar?

Det finns speciella islandshästtävlingar där man tävlar på ovalbana, en liten travbana som är 250m lång, där visar man upp hästen i de olika gångarterna. När man tävlar i Flygande pass; så används en rakbana och dressyr rids på en vanlig ridbana. Det finns klasser för olika nivåer och åldrar och oftast använder man sig av grenarna nedan.

Ovalbanegrenar:
Tölt (T1): Ett varv kort tölt, ett varv kort tölt med ökningar på långsidorna och slutligen ett varv ökad tölt
Tölt (T2): Ett varv tölt i valfritt tempo, ett varv i långsamt tempo (inte samma sak som kort tölt) och ett varv arbets- till medeltempo tölt med enhandsfattning med lösa tyglar.
Fyrgång (V1): Ett varv kort tölt, arbets- till mellantempo trav, arbets- till mellantempo galopp, ökad tölt och ett halvt varv skritt.
Femgång (F1): Ett varv arbets- till mellantempo tölt, arbets- till mellantempo trav, arbets- till mellantempo galopp, två långsidor pass och ett halvt varv skritt.
Passlöp (P1): Rids på rak passbana. 150- eller 250-heat rids på tid.
Stilpass (PP1): Rids på rak passbana. På tid och så ska det vara snyggt också.
Dressyr (FS1) Ett dressyrprogram som man själv sätter ihop efter vissa riktlinjer.

På Svenska Islandshästföreningens hemsida http://www.icelandichorse.se och finns information om större tävlingar tävlingsregemente mm. Mer information om att tävla islandshäst finns här http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/island/island_tavl.html


Fler länktips finner du här
Klubbar
Produkter
Upplevelse

Om ni har åsikter eller undrar över något, maila eller skicka en "Synpunkt till admin".

Lobelia//Moderator-Tävla Islandshäst

Hej det är ganska många som är iriterade på att isisforumet, för tävlings frågor, invaders av folk som bara har övriga frågor om isisar skulle det inte vara möjlig att lägga in ett till foum för dom som vill snacka övriga frågor men som vill ha kontackt med folk som kan islandshäst? tänkte att det kan vara svårt att få rätta mäniskorna att svara om man lägger ut frågorna på andra forum. Det skulle nog bli ett mycket minde problem på tävlingsfoumet också.
 
Sv: Läs detta först!!!

För det första så är det omöjligt att göra alla nöjda, det går inte eftersom åsikterna går isär. Det finns en stor grupp som tycker jag är alldeles för hård och flyttar inlägg hejvillt och att man borde få diskutera allt en annan som anser att allt som inte är strikt tävling ska bort. Många är roade av att småprata runt ämnet och andra vill att allt småprat ska bannlysas. Tilläggas kan att det är väldigt få som skickar in synpunkter på inläggen (finns undantag) och vissa som ibland klagar på i stort sett varenda inlägg. Det skulle underlätta fler skickade in synpunkter + att om man tar en drive kanske tänker igenom vilka man anser är värst och inte drar alla över en kam, det finns gradskillnader.

Det är också väldigt svårt för en moderator att styra trådarna så att de håller ämnet hyfsat strikt, det är upp till de som diskuterar att vårda tråden, visst kan jag rensa men det gör jag inte om diskussionerna bara flyter ut från ämnet men ändå håller sig inom ramarna för forumet.

En sak jag funderat på och det är att ta bort alla tävlingstrådar (vem ska till XX) som inte handlar om SM/VM/NM + eventuellt andra större tävlingar, det är så det den generella reglen för Bukefalos är. De mindre grenarna tillåter mer men det börjar bli gott om tävlingar och det funkar inte med diskussioner om alla.

Jag har även tillåtit sadeltrådar eftersom det kan vara knivigt att avpassa och "våra" hästar har sina speciella problem, men det börjar bli inflation både här och på utrustning när det gäller sadlar och tyvärr ger sig diverse återförsäljare in i diskussionerna och talar sig varma för vissa märken. Buke ska inte vara en försäljningskanal utan ett forum att utbyta åsikter.

Jag håller fullkomligt med Silverkedjan om foderfrågor, genetik, eksemvård mm inte hör hemma här och jag flyttar dessa så fort de dyker upp, tyvärr så dyker kommer jämnt och ständigt trådar med "jag vet att det är fel forum men" eller "observera det gäller islandshäst, flytta inte". Jag har flyttat dessa tidigare, men det tycks inte hjälpa, kanske jag ska börja radera för att folk ska förstå vinken, att regelbundet få se att trådar flyttade tycks inte hjälpa åtminstonne? Problemen på sidan accelererade under jul/nyår då jag hade begränsad tillgång till dator och forumet fullständigt dränktes av trådar som solklar inte hör hemma här.

Oups det här blev visst långt och kanske rörigt men lite tankar kring ämnet.

Lobelia
Moderator
 
Sv: Läs detta först!!!

Men reglerna står ju tydligt i den här tråden.

Om man däremot låter det bildas andra informella "snällare" regler blir det ganska meningslöst att försöka upprätthålla hela bukefalosidén.

Gnäggsidan bildades väl just för vi skulle slippa "bloggandet" i tävlingsforumen ?

OM du nu tycker så hur kan det komma sig att du själv svarar på den ena tråden efter den andra som INTE har med tävling att göra?
Är det okej för att just du svarar?
Jag har hittat massor av trådar där du svarar och t.om lägger ut bilder!
Hur resonerar du då?
Vad beträffar de du kallar "fjortisar" så får väl de en ganska tråkig bild av hur en "icke fjortis" bör bete sig i så fall.
Jag försvarar inte på något vis de trådar som urartar men tycker nog du skall tänka på hur du själv gör innnan du sätter dig till doms över
andra.
Vad beträffar din erfarenhet av islandshästar är jag övertygad om att du vet vad du talar om men det är ju inte på något vis så att alla måste hålla med dig för den sakens skull.
Observera att jag är ingen vad du skulle kunna kalla "fjortis", jag är t.om bra mycket äldre än dig.
Hoppas du läser detta och vill vara vänlig att svara.
moccis
 
Sv: Läs detta först!!!

OM du nu tycker så hur kan det komma sig att du själv svarar på den ena tråden efter den andra som INTE har med tävling att göra?
Är det okej för att just du svarar?
Jag har hittat massor av trådar där du svarar och t.om lägger ut bilder!
Hur resonerar du då?
Vad beträffar de du kallar "fjortisar" så får väl de en ganska tråkig bild av hur en "icke fjortis" bör bete sig i så fall.
Jag försvarar inte på något vis de trådar som urartar men tycker nog du skall tänka på hur du själv gör innnan du sätter dig till doms över
andra.
Vad beträffar din erfarenhet av islandshästar är jag övertygad om att du vet vad du talar om men det är ju inte på något vis så att alla måste hålla med dig för den sakens skull.
Observera att jag är ingen vad du skulle kunna kalla "fjortis", jag är t.om bra mycket äldre än dig.
Hoppas du läser detta och vill vara vänlig att svara.
moccis

Det är väl snarare ett tecken på att man är mogen att kunna gilla läget och svara om man känner för det samtidigt som man skickar synpunkter och kämpar för hur man egentligen vill ha det. Det är "fjortisfasoner" (obs har inget med den verkliga åldern att göra) att "sätta sig i ett hörn och tjura" för att man anser tråden ligga fel. Boj, jag mfl gör det också.
 
Sv: Läs detta först!!!

Hur resonerar du då?

Jag brukar anmäla att tråden ska flyttas, och sedan svara på det jag möjlighet till. Svaren hänger ju med till "rätt" sida vid trådflytten. Jag zappar nämligen på även de ANDRA forumsidorna ;)

Fast nu har det gått så långt att jag inte tycker det är värt energin att öppna trådarna längre, följer bara denna för att se om det kommer bli någon annan öppning för ett seriöst gångartsforum igen genom tex delning enlig mandalakis förslag.

Det spammarna inte tänker på är att de fellägger trådar för de vill ha svar av erfaret islandshästfolk.

Så vitt jag kan se är åtminstone 90% av dem borta så strategin var kanske inte så lyckad.

Jag kan gärna bjuda på min erfarenhet här och har varit med så länge att jag vet att det finns fler intressanta vinklingar på det mesta än min egen. Men det ger mig inget tillbaka om de jag litar på inte finns kvar i debatten.

Det går till så att man öppnar Tävlingsforum Islandshäst, scannar förstasidan och inser att här finns inget av intresse och många halvintressanta trådar är sönderchattade och så gör man något annat istället.

Jag tog ett ryck för ett tag sedan när en nygammal användare försökte sänka sidan till en ännu lägre nivå.

Tyvärr höjdes inte nivån nämnvärt utan folk fortsätter i samma anda - att lägga in trådar med avsikt på fel forum. En del skriver det till och med.

Moccis, vilka trådar på förstasidan tycker du handlar om gångartsridning, träning och tävling ?
 
Sv: Läs detta först!!!

foderfrågor, genetik, eksemvård mm inte hör hemma här och jag flyttar dessa så fort de dyker upp, tyvärr så dyker kommer jämnt och ständigt trådar med "jag vet att det är fel forum men" eller "observera det gäller islandshäst, flytta inte". Jag har flyttat dessa tidigare, men det tycks inte hjälpa, kanske jag ska börja radera för att folk ska förstå vinken, att regelbundet få se att trådar flyttade tycks inte hjälpa åtminstonne? Problemen på sidan accelererade under jul/nyår då jag hade begränsad tillgång till dator och forumet fullständigt dränktes av trådar som solklar inte hör hemma här.

Det är precis det jag menar - sidan ska väl inte vara beroende av att moderatorn hinner plocka bort nästan alla nya trådar flera ggr varje dag ?

Användarna kunde väl följa reglerna istället för att göra moderatorns jobb omöjligt ??

Rimligen borde man ju vara läskunnig nog att läsa reglerna om man är på ett sådant här forum.

I nuläget tycker jag att man antingen ändrar reglerna eller delar forumet för det uppmuntrar till "forumanarki" att ha regler de flesta skiter i.
 
Sv: Läs detta först!!!

Det är väl snarare ett tecken på att man är mogen att kunna gilla läget och svara om man känner för det samtidigt som man skickar synpunkter och kämpar för hur man egentligen vill ha det. Det är "fjortisfasoner" (obs har inget med den verkliga åldern att göra) att "sätta sig i ett hörn och tjura" för att man anser tråden ligga fel. Boj, jag mfl gör det också.

Vad menar du? Att ni svarar eller sätter i ett hörn och tjurar?
Kanske jag tolkar ditt svar fel men hur menar du egentligen?
Om "fjortisfasoner" är att "sätta sig i ett hörn och tjura" för att man anser tråden ligger fel bör man väl kanske undvika att svara på den?

Boj,t.ex svarar på det mesta utan att prata så mycket om att trådarna ligger fel och det tycker jag är bra speciellt som hon faktiskt har en del intressanta saker att förmedla.

Jag kan förstå att du som moderator varken hinner eller orkar flytta på alla trådar som ligger fel ty då skulle du väl inte ha någon fritid alls. Jag har full respekt för det du gör på forumet.

Nu har det ju på senaste tiden blivit en del flyttade trådar och mycket diskussion om VAD man får skriva på just islandshästforumet och det tycks bara eskalera.

Vore inte Mandalakis förslag alldeles utmärkt?
Att kanske pröva på att dela upp islandshästforumet i ett STRIKT tävlingsforum samt ett forum för allt övrigt.
Jag tror alla skulle vinna på det.

moccis
 
Sv: Läs detta först!!!

Det är säkert många som lägger in trådar på fel forum (det har jag själv gjort)!

Avsiktligt eller inte så beror det ju i slutändan på att det är ett "Islandshästforum" och det är väl det som gör att alla som vill
diskutera just islandshästen går in och skriver här.

Jag var inne på detta forum första gången för c:a sex år sedan och det var inte så mycket "tjafs" då på var trådarna låg.

Idag tycker jag nog att en hel del trådar urartar och blir oändligt långa med stora bilder bl.a och oändliga diskussioner om vem som ägde vilken häst och vart den blev såld,varifrån den kommer osv osv

Du nämnde i ett annat av dina inlägg att islandshästar inte är några "aliens" och därför inte enbart behöver diskuteras vad gäller foder och dylikt i just islandshästforumet. Givetvis är de inte det men lite annorlunda är de allt ändå.............

Läste på Aftonbladets Ridsport att Islandshästen nu är de 2:a största rasen i Sverige och att det nu finns c:a 20.000 hästar.
Kan vara en förklaring till att fler och fler nya användare går in på Buke och ställer frågor!

Du frågar vilka trådar jag tycker handlar om gångartsridning på Islandshästforumet.
Övervägande delen handlar INTE om gångartsridning enligt vad jag kan se.
Om nu tråden SKALL handla om gångartsridning så borde ju mer än hälften av trådarna flyttas och det är ju en omöjlighet.

Jag håller med Mandalakis förslag till 100% och jag tror många skulle uppskatta en sådan delning.
Förutsättningen är ju förstås att de nystartade trådarna läggs där de hör hemma!;)

Islandshästforumet behövs ju uppenbarligen eftersom frågorna och diskussionerna fortfarande hålls vid liv.:)
moccis
 
Sv: Läs detta först!!!

Avsiktligt eller inte så beror det ju i slutändan på att det är ett "Islandshästforum" och det är väl det som gör att alla som vill
diskutera just islandshästen går in och skriver här.

Detta ÄR inget allmänt islandhästforum. Det är ett av de tävlingsforum som finns på en stor hästsajt. Ett islandshästforum för bara redan frälsta finns på SIF:s hemsida, men även där måste man lägga trådarna ämnesvis.


Jag var inne på detta forum första gången för c:a sex år sedan och det var inte så mycket "tjafs" då på var trådarna låg.

Exakt ;)

Då spammades inte forumet. Du kanske inte minns det men diskussionerna då handlade om andra saker än de här blogg-grejorna och det fanns många seriösa äldre användare med lång tävlings- och gångarterfarenhet. Vilket man inte kan ha hunnit få om man är fjortis eller ny med rasen.

Märker du inte att det saknas en rad användare med "tyngd" och istället är det ofta ett gäng nybörjare som talar om för varann hur de ska göra, chatta eller bara i allmänhet vill blogga om sin söta isis?

Du nämnde i ett annat av dina inlägg att islandshästar inte är några "aliens" och därför inte enbart behöver diskuteras vad gäller foder och dylikt i just islandshästforumet. Givetvis är de inte det men lite annorlunda är de allt ändå.............

Nej. Det är exakt det de inte är, UTOM just vad gäller gångartsträningen och tävlingsdisciplinerna. Det är därför detta forum ska handla BARA om det. Eksem på en islandshäst och eksem på en shetlandsponny är samma sjukdom. Färg nedärvs likadant oavsett ras. Sadlar ska alltid passa hästen oavsett ras. Foderfrågor är universella, alla raser och typer har individuella behov men det får plats under samma rubrik.


Övervägande delen handlar INTE om gångartsridning enligt vad jag kan se.
Om nu tråden SKALL handla om gångartsridning så borde ju mer än hälften av trådarna flyttas och det är ju en omöjlighet.

Varför är det omöjligt för folk att låta bli att lägga in dem nu, när det alltid gått förut ? Jag håller med om att det är inte Lobelias jobb att sitta ständigt uppkopplad och radera/flytta 20 trådar om dagen som folk lägger fel med FLIT för att de vill "isisgnäggifiera" tävlingsforumet.

Enklast vore att stänga av alla som bröt reglerna :devil: men jag inser att Gunnar inte kan föra den typen av krig.


Islandshästforumet behövs ju uppenbarligen eftersom frågorna och diskussionerna fortfarande hålls vid liv.:)

Gör det ?

Vilka frågor?

Vilket liv?

Ingen skulle reagera ett smack om vi flyttade 80% av trådarna till gnägg och resten till avel/foder/utrustning etc där de hör hemma.

Den enda tråden som skulle ligga kvar är då naellas tråd "Töltövningar" om Bothildur som då kanske kunde ha en annan erfarenhetsbank att få svar ur :crazy: Det tar emot att gå in i en tråd där majoriteten som skriver tycker det är konstigt att en fyrgångare kan vara bunden i tölten. :crazy: Det avslöjar bara en AVGRUNDSDJUP okunskap i ämnet. :crazy:

Om jag skulle få ett kompicerat taktproblem i en utvecklingsfas under träning av en unghäst - tror du då det skulle vara någon mening för mig att lägga in en tråd här för att diskutera det och få hjälp ? Det var det för några år sedan.

Det sorgliga är att de som inte är kvar hörs ju inte. Men nivån är sänkt under alla lågmärken, vilket förstås inte de "nya" användarna märker.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
945
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp