Läsplattor

Myrten

Trådstartare
Har av och till funderat på att skaffa en läsplatta, men i ärlighetens namn läser jag inte speciellt mycket skönlitteratur. När jag var i USA nyligen fick jag dock tillfälle att studera jag väninnans Amazon Kindle och kunde då konstatera att hon hade en hel del av sin facklitteratur i den. Detta gjorde mig genast intresserad. Så himla skönt att kanske slippa släpa böcker med sig om man skall på konferens och inte är klar med föredraget (vilket jag aldrig är:D), ska bort och skriva etc.

Har nu googlat lite för att kolla läsplattor i Sverige, men inser att utbudet av den litteratur som intresserar mig inte är så stort. Det känns nästan mer befogat att beställa en Kindle från USA eftersom Amazon har mycket mer som jag har nytta av i e-boksväg. Dock klarar inte Kindle de "vanligaste" formaten tydligen.

Jag är faktiskt helt novis på detta med läsplattor och format. Kan någon vänlig själ upplysa mig? Vad skall man tänka på? Vad finns det för ställen att köpa e-böcker på? Hur funkar detta med nedladdning? Kan man själv lägga in böcker/artiklar man har i pdf? Och vad har ni för erfarenheter av olika läsplattor?

All info och input :bow::bow::bow:
 
Sv: Läsplattor

Min man har en Kindle. Han läser mestadels sådant han köper från Amazon, men man kan också lägga in egna dokument i den med hjälp av något konverteringsprogram. Jag kan fråga närmare om detta om du vill.

Inte ens med konverteraren kan man lägga in texter i formatet epub, vilket är bibliotekens vanligaste format för digitala resurser. Det är väl den största haken för din del, kan jag tänka mig.

I övrigt är han väldigt nöjd med den, den är behaglig att läsa även i starkt solsken, mer behaglig då än en vanlig bok är då skärmen inte reflekterar ljuset. Det är inte heller så att texten blir osynlig om det är för ljust ute, som kan vara fallet med bärbara datorer.

Läsplattan var inte farligt dyr, heller, jag vill minnas att det stannade på 1200 med fodral och batteri och vad det nu var som tillkom (det var jag som köpte den som julklapp). Fodralen finns i trevliga färger. :laugh:
 
Sv: Läsplattor

Tack!

Har läst på lite mer. Det verkar som om det finns ett program som heter Calibre som vissa menar kan konventera epub till Kindle-format.

Jag har verkligen ingen koll på vad biblioteken erbjuder. När jag jämför utbudet av e-böcker på Amazon med exempelvis Adlibris vinner det förstnämnda med hästlängder (i fråga om facklitteratur som intresserar mig, skönlitteratur har jag över huvud taget inte tittat på, tillgången på sådan ser jag som en bonus). Därför känns det vettigare att välja en läsplatta som jag kan shoppa från Amazon med om jag nu måste välja och inte kan läsa båda formaten.

Köpte du din från USA? Vilken typ är det? Hittar flera olika varianter. Fire verkar vara en surfplatta, så den är inte intressant för min del.

Finns ju även på engelska Amazon. Där är priserna aningen högre, men å andra sidan slipper man väl tullavgiften inom EU.
 
Sv: Läsplattor

Varför är inte surfplatta intressant? Med en sådan får du ju dels läsmöjligheten och dels alla andra konster som plattan kan och kanske kan lämna datorn hemma istället.

Min särbo har en Ipad och laddar ned mycket skönlitteratur till den. Bör finnas facklitteratur också som funkar på paddan. Den senaste versionen av paddan har en riktigt bra skärm med fin upplösning och det funkar att läsa även i mörker.
 
Sv: Läsplattor

Varför är inte surfplatta intressant? Med en sådan får du ju dels läsmöjligheten och dels alla andra konster som plattan kan och kanske kan lämna datorn hemma istället.[...]

Tack!

Lämna datorn hemma funkar inte för mig. Jag reser tämligen ofta bort och arbetar, så jag behöver ett ordentligt tangentbord och tillgång till de program jag jobbar med. Det är oftast olika delar av Office-paketet men kan i enstaka fall vara GIS/kartrelaterade program.

Jag tänker mig främst en läsplatta som något att lagra en del av min arbetslitteratur i vilket, om det funkar, sparar många kg i väskan. Frågan är vilken tillgång det finns på litteratur det finns inom de olika systemen och vilken platta blir det bästa köpet för mig.
 
Sv: Läsplattor

Det verkar finnas appar för att läsa "kindle-böcker" på Ipad.

Ok, men jag vill inte ha en surfplatta, därav en tråd med fråga om läsplattor. Jag behöver i stort sett alltid ha med mig min dator när jag reser, så en surfplatta är en onödig grej för mig.
 
Sv: Läsplattor

Köpte du din från USA? Vilken typ är det? Hittar flera olika varianter. Fire verkar vara en surfplatta, så den är inte intressant för min del.

Finns ju även på engelska Amazon. Där är priserna aningen högre, men å andra sidan slipper man väl tullavgiften inom EU.

En vanlig Kindle, inte Kindle Fire eller Kindle Touch. Jag köpte den från USA helt enkelt för att min man gav mig en länk med rätt modell och rätt färg på fodralet osv fixat. Jag tänkte inte närmare på saken, men nu säger han att han inte kunde/fick beställa den från England, och han kan av någon anledning inte heller beställa sina "Kindleböcker" därifrån.

Han hälsar att Kindle Touch verkar väldigt bra, men inte finns/fanns tillgänglig på den internationella marknaden (före jul i alla fall). Han ville inte heller ha en surfplatta för han har redan en bra stationär dator plus en liten bärbar dator (som kanske inte skulle funka för dina GIS-behov).

Dessutom är skärmen på Kindlen utan jämförelse den bästa skärm att läsa på som någon av oss har sett.

Just bibliotekens epub-resurser är dock låsta, så Calibre kan inte konvertera dem. (Enligt mannen.)
 
Sv: Läsplattor

Ok, men jag vill inte ha en surfplatta, därav en tråd med fråga om läsplattor. Jag behöver i stort sett alltid ha med mig min dator när jag reser, så en surfplatta är en onödig grej för mig.

Okay, men andra som läser tråden kan kanske vara intresserade av att veta det. Man kan läsa böcker både i kindleformat och bibliotekens epub format, dessutom fungerar den riktigt bra att läsa på tycker jag (:o som bestämt hävdat att någon surfplatta skulle jag inte skaffa och nu har). Så även om just du inte vill ha en, så kan man ju se en surfplatta som läsplatta med extra saker.

På prisjakt brukar jag kolla omdömen när jag funderar på att skaffa något tekniskt eller dyrare pryl, så ett tips är att kolla vilka omdömen de olika läsplattorna har där. Tror det är knutet ett teknikforum till sidan också så det kanske kan finnas någon läsplattetråd där.
 
Sv: Läsplattor

Petruska: är skärmarna svart/vita?

Jag ser för mig själv hur jag kan ladda ner alla dj*vla arkeologiska rapporter och alltid ha dem tillgängliga. Så skönt att slippa ta med sig sådant när man åker iväg. Men mitt ämne är ju ganska bildinriktat och det blir inte riktigt samma sak med svart/vitt.

Är sugen på att testa en Kindle men kollar även på Adlibris Letto. Priset på den ligger på 1395 medan en Kindle kostar $79, vilket är löjligt billigt. Om det är svart/vitt som gäller känner jag mig mest benägen att ta billigaste alternativ som passar mina behov och utvärdera för att sedan vänta på nya versioner samt se hur utbudet av "min" litteratur blir. Räknade igenom och tror att priset inklusive fodral m.m. bör landa någonstans mellan 1000 och 1500.

Beträffande bärbara datorer så har jag denna vår växlat mellan fyra st:cool:. Jag har en liten HP jag helst använder på resa, men då får behoven inte vara mer än Office-paketet. Annars blir det till att släpa... och tänker då på att man för tio år sedan alltid släpade. Hur orkade man?

Cinzia - ursäkta om jag lät sur. Men efter att ha frågat X personer i bekantskapskretsen om erfarenhet läsplattor och fått 666 lovsånger till iPad i mina öron så börjar jag bli trött vid tanken på surfplattor:crazy:. För mig är dessa som sagt inget alternativ eftersom jag måste ha min dator.
 
Sv: Läsplattor

*kl*
Jag har en iriver HD story (tror jag den heter) och är jättenöjd med den - oerhört läsvänlig och vilsam för ögonen. Lätt att ladda ner böcker från biblioteket, även om jag kunde önska att utbudet av elåneböcker kunde vara större. Den kostade ca 1600 kr med fodral till.

Dottern, som läser mycket på engelska, köpte en Kindle från Amazon (i USA) och är lika nöjd med den. Den kostade 79 dollar, men med frakt och fodral gick den också på ca 1600 kr.

Amazon har överlägset bäst utbud av eböcker, där ligger Adlibris i lä. Dessutom är böckerna väldigt mycket billigare, jag kan tycka att svenska eböcker är onödigt dyra. Tyvärr kan man då inte köpa eböcker från Amazon och ladda ner på en annan läsplatta - och likaså kan man inte låna eböcker från biblioteket och läsa på en Kindle.

En surfplatta är nog bra, men en läsplatta är något helt annat.
 
Sv: Läsplattor

kl

Väcker tråden då en vän till mig tipsade om att en läsplatta kunde vara bra för mig som läser en hel del :) Han har en kindle och är väldigt nöjd med den, men tyckte att jag skulle kolla på sonys platta, just för att slippa binda mig till amazons format.
Någon som har erfarenhet av den?
 
Sv: Läsplattor

Det är milsvid skillnad på att läsa böcker på en surfplatta och på en läsplatta.

Jag har en iriver coverstory som just nu är på reperation. Jag är nöjd, den läser en mängd olika format men jag har hittills mest avänt epub. Enda nackdelen verkar vara (förrutom att min verkar vara ett måndagsex) är att skärmen är lite för reflekterande.
 
Sv: Läsplattor

Har du sett en läsplatta? Kom tillbaka när du läst 300 sidor mer eller mindre i ett sträck och jämför hur ögonen känns med skärm kontra en läsplatta.
En iriver coverstory ska ha en batteritid på 11 000 sidor. (Min är ett måndagsex, men min kollega laddar sin någon gång i månaden) vilket är en väldigt avgörande faktor för hur praktisk en läsplatta är jämfört med i surfplatta.


(Nu står visserligen en surfplatta längst upp på min önskelista, men jag valde att köpa läsplattan i första hand)
 
Sv: Läsplattor

Puh, jag som knappt kan surfa på min ipad utan att få huvudvärk, läsa böcker går verkligen bort....

Myrten: här råkade jag snubbla över en rejäl genomgång av adlibris letto. Om inte annat kanske du kan få idéer om vad du bör tänka på när du väljer:

Länk som jag hittade via bokhora.
 
Sv: Läsplattor

*KL*

Jag hade helt glömt tråden, främst av den enkla anledningen att jag sedan ett par veckor är ägare till en läsplatta. Dock inte en Amazon Kindle som jag först tänkt utan till just en Adlibris Letto, den äldre versionen. Jag fick den av en vän (hon använde den inte), så det var inte mycket att tveka på;)!

För att kommentera länken Mandalaki lade ut (tack!) så tycker jag kort sagt att killen snackar i nattmössan. Han gillar sin iPad, fine. Men läsplatta är verkligen något helt annat. Jag ägnar väldigt stor del av dagen med ögonen på en dataskärm. Att läsa från min Letto är vilsamt, inte alls i som en att göra det från en dator. Kan hålla med om att skärmen är aningen mörk, men det är mer så att det påminner om pocketpapper istället för det av bättre kvalitet som finns i inbundna böcker.

Ljuset kvällstid har jag löst genom att plocka fram en reseläslampa, d.v.s. en laddningsbar lampa gjord för att sätta på boksidor. Funkar bra med läsplattan också. Kan ha det mörkt förutom tända ljus och sitta i soffhörnan och läsa. Batteritiden är ca en månad, man behöver alltså inte ta med sig laddaren om man åker på semester.

Jag köpte en bok från Adlibris, vilket var mycket enkelt. Sedan har jag mest ägnat mig åt att pdf:a diverse jobblitteratur från nätet och tanka ner till plattan. Det sistnämnda går för övrigt extremt enkelt. Funkar som att kopiera till ett USB-minne. Jag laddade ner någon Adobe-produkt, men använder den inte.

Den här plattan är ju äldre och gratis, men jag kan redan nu säga att det blir en ny när den här en gång somnar in. För tillfället känner jag inte att jag behöver uppdatera mig utan väntar på hur marknaden utvecklas. Det som kommer att bli en stor skillnad för mig är när plattorna får färgskärm och lång batteritid. Då blir det verkligt intressant med tanke på "min" facklitteratur.

Det finns vissa funktioner i plattan jag inte behärskar ännu, som sökfunktionen. När jag lärt mig den tror jag att plattan ännu mer kan leva upp till känslan av att bläddra i en bok och leta efter något. Andra grejor som gör att det känns som en bok är att det funkar mycket bra att läsa i solljus och plattan går enkelt ner i fickan eller väskan.
 
Senast ändrad:
Sv: Läsplattor

Min dotter har köpt en Sony PRS-T1 som hon är väldigt nöjd med.

sony-prs-t1(168286)-Large.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=KSLfA-eqOI8&feature=player_embedded

Den drar inget batteri, det håller typ 5-6 veckor och ffa - hon kan läsa även i starkt sol-ljus utomhus. kostar 1490 på netonet.
 
Sv: Läsplattor

Jag sitter just och funderar på Letto. Hur fungerar det att läsa pdf:er? Kan man söka på ett visst ord?
 
Sv: Läsplattor

Jag är också helt inne på att köpa en (renodlad) läsplatta efter moget övervägande.

Vill i första hand läsa SVENSKA böcker lånade från svenska bibliotek, i andra hand köpa böcker i svenska bokhandlar eller låna böcker av andra med platta.

Har nu hittat tre möjliga alternativ men hittar ingen bra jämförelse av dem (förutom lite halvt i ett test av PC För Alla i april).

Vad har ni för erfarenhet av dessa? Vilken ska jag köpa? Känns som jag är helt säker på en ena dagen för att vara lika säker på en annan dagen därpå.

1. IRiver Story HD Bibliotek
2. Adlibris Letto
3. Sony Reader PRS-T1
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp