Läxor och prov i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Ni som har skolbarn hemma, hur ser ni på skolarbetet och hemuppgifterna barnen har? Själv har jag ingen koppling till skolan, mer än brorsbarn som går i mellanstadiet och högstadiet, och det klarar sin skolgång utmärkt trots mycket läxor och prov och diverse olika träningar. Det jag hört sägas bland ex mina arbetskamrater är att de är skitsura på skolan som ger på tok för mycket läxor och prov så ungarna inte hinner med att träna på fritiden. De menar att skolarbetet ska göras i skolan, vi vuxna har ju ledigt när vi slutar arbetet för dagen och så ska ungarna också ha det.

Jag håller inte riktigt med, vi vuxna är ju inte helt lediga när vi slutar jobba. Då är det massa annat som ska göras, alla ärenden, matlagning, tvätt osv. Det ska ju inte ungarna behöva befatta sig med, men läxor kanske är ETT sätt att förbereda barnen på att det finns saker man måste trots att skoldagen/arbetet är slut? Många föräldrar är förbannade för att när träningen är slut så orkar barnen inte med läxorna och då kommer de efter i skolan. Jag tycker nog att skolarbetet (helst i skolan, men är det läxor så hinner de inte göras i skolan under ev. håltimmar, eller bussen hem, så blir det på kvällstid) måste komma först, sen träning. Men visst är träningen bra, det borde alla ungar hålla på med i någon form, det stimulerar ju inlärning osv, så hur förhåller ni er vuxna till barnens läxor/ träning?
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Jag är kluven i frågan om läxor. Förra året hade dotterns klass mycket läxor, och de som har det jobbigt i skolan fick rejäla problem att klara det hela. Detta året har de en ny fröken som anser att skolarbetet ska hinnas med på skoltid. Detta motiverar barnen att jobba undan det de ska på skoltid (hinner de inte med sina veckomål så får de läxor). det är ju bra. Å andra sidan så är det bra att redan nu förberedas på att det kommer att behövas läxläsning för att klara av högstadiet.

Så jag är kluven till läxfrågan.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Läxor är väl bra i lagom mängd skulle jag vilja säga. Det är ju en bra träning att ha disciplin att läsa själv hemma och ju äldre man blir ju mer behöver man kunna det.

Dock anser jag att små barn inte ska ha läxor varje dag och det ska vara en rimlig mängd så att de inte behöver sitta i flera timmar varje dag. Då har något gått rejält snett.

Jag tycker nog att det mesta skolarbetet ska klaras av just i skolan för att främja barns rätt till fritid där de kan koppla av, slippa stress och press samt motionera eller vara aktiv i någon förening eller liknande.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Jag har tre barn, ett lågstadiebarn och två högstadiebarn.

Jag är av den åsikten att skolan borde klaras av på skoltid i största möjliga mån. Jag tycker det är rusktigt tungt för mina högstadiebarn som går i snitt mellan 8:30 och 15:45 varje dag och sen kanske de har 2-3 TIMMARS läxor och förberedelser som måste göras hemma. Jag tycker verkligen att det är mycket.

Varför tycker du att barn inte skall befatta sig med hushållsarbete ?

Det är väl bättre att barnen får insikt i att hushållet inte sköter sig självt ? (Hellre det än att övertidsarbete är norm) Iallafall har mina barn sina ansvar när det gäller hemmet. De städar sina rum, de stora tvättar sin egen tvätt, de har han om minst en middag i veckan.

I min familjs fall så är träningen i första hand ridning och skötsel av hästarna, jag ser det som frvilligt, antingen har man hästar och då sköter man dem eller så får man göra sig av med dem. Enkelt. Hos oss fungerar det utmärkt, mina barn sköter skolan och hästarna alldeles utmärkt och de kan planera.

De själva anser att de får göra för lite vanliga saker som andra tonåringar gör, själv tycker jag att det är bra att de är för upptagna för att hänga på stan.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Jippo skrev:
De menar att skolarbetet ska göras i skolan, vi vuxna har ju ledigt när vi slutar arbetet för dagen och så ska ungarna också ha det.
Jag menar att så ska vara och så menade jag även under min skoltid. :D Utnyttjar man tiden blir det mindre läxor men jag har haft mycket få lärare som klarade av det. Det skulle lallas och tramsas och vara pedagogiskt i stället. :devil:

Att man får en del hemuppgifter i högre årskurser är väl OK, men jag är definitivt mot idén att ge yngre barn läxor. Som jag minns det, kändes det alltid som att man fick läxor och gjorde läxor för lärarnas och föräldrarnas skull men aldrig för sin egen. Och det är ju det läxorna ska vara till för, att man ska lära sig något.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Snuffsan skrev:
Detta året har de en ny fröken som anser att skolarbetet ska hinnas med på skoltid. Detta motiverar barnen att jobba undan det de ska på skoltid (hinner de inte med sina veckomål så får de läxor). det är ju bra. Å andra sidan så är det bra att redan nu förberedas på att det kommer att behövas läxläsning för att klara av högstadiet.

Låter ju vettigt :)
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Xeline skrev:
Jag är av den åsikten att skolan borde klaras av på skoltid i största möjliga mån. Jag tycker det är rusktigt tungt för mina högstadiebarn som går i snitt mellan 8:30 och 15:45 varje dag och sen kanske de har 2-3 TIMMARS läxor och förberedelser som måste göras hemma. Jag tycker verkligen att det är mycket.

Varför tycker du att barn inte skall befatta sig med hushållsarbete ?

Det är väl bättre att barnen får insikt i att hushållet inte sköter sig självt ? (Hellre det än att övertidsarbete är norm)
I min familjs fall så är träningen i första hand ridning och skötsel av hästarna, jag ser det som frvilligt, antingen har man hästar och då sköter man dem eller så får man göra sig av med dem. Enkelt. Hos oss fungerar det utmärkt, mina barn sköter skolan och hästarna alldeles utmärkt och de kan planera.

De själva anser att de får göra för lite vanliga saker som andra tonåringar gör, själv tycker jag att det är bra att de är för upptagna för att hänga på stan.

Jag utvecklade inte mitt inlägg med just den frågan om hushållsarbete, för det var inte det som inlägget handlade om, men jag tycker visst att barn ska lära sig vad man gör i ett hushåll, och efter sin egen förmåga hjälpa till. Jag kanske uttryckte mig som om jag menade tvärtom, det var inte så jag menade.

Så som du uppfostrar dina barn har jag själv blivit uppfostrad, och jag tycker det är ett alldeles utmärkt sätt. Jag hade häst, och den skötte jag, klarade jag inte skolan, eller misskötte hästen så skulle den säljas. Jag klarade bägge två med goda resultat :smirk: Min pappa tyckte det var bättre jag var i stallet än på stan, så min hobby sponsrades rätt rejält.

Kan föreställa mig att det är mycket jobbigare i skolan nuförtiden än när jag gick där, min poäng var mer att få insikt i hur vissa föräldrar resonerar. Har jobbarkompisar som medvetet låter sina barn bojkotta läxor för att de anser det är viktigare för barnen med deras träning eller hobby. Så är inte jag uppfostrad.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Läxor är nog bra i lagom mängd. De ska väl i första hand inte vara till för att göra klart det barnen inte hinner i skolan utan, för att barnen ska jobba självständigt och tänka själva istället för att snegla på klasskamraterna eller fråga fröken på en gång de inte förstår.
Mina barn (8 och 10 år) har lagom mycket läxor tycker jag. Deras läxor är ofta individuellt anpassade efter barnets kunskap och ofta något de ska ta reda på eller mäta eller så, vilket stimulerar lite eget tänkande i deras egen vardagsmiljö.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Oj, jag skulle aldrig uppmuntra mina barn till att bojkotta läxor. Särskilt inte när de är/var yngre för då kommer de aldrig att få till pluggandet. Jag tror att det är viktigt att man stöder dem där. Man får gilla läget helt enkelt. Det är lite av anpassningsprocess - det finns en massa måsten (oavsett vad man tycker om dem).

Jag tror inte att man kan vara kategorisk utan måste vara lite flexibel. De stora har fått söka lov från skolan vid några tillfällen när vi har varit på klinik med deras ponnyer, då har fritidsintresset fått gå före skolarbetet.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Visst ar laxor bra men med matta. Min 6-ariga dotter som borjade ettan i hostas har laxor varje dag plus att vi varje helg ska ga igenom vad hon lart sig i matte under veckan! :eek: :mad:

Ungstackarn kliver upp kl 7 varje morgon, aker hemifran 8:10 och kommer inte hem igen forran 16:10. Hon ar da trott, hungrig och grinig. Det ar en kamp varje kvall att fa laxan gjord. Forst sa grater och gnaller hon over att den maste goras. Om jag da sager at henne att hon kan strunta i den sa grater hon for att da far hon ju inget klistermarke!! :crazy: Det ar sa att jag far en knut i magen sa fort hon kommer hem sa hur ska da inte hon kanna sig??

11 1/2-aringen har ocksa laxor varje kvall. Hon ar daremot ratt sa disciplinerad, behover oftast ingen paminnelse utan gor dem sjalvmant. Jag tycker bara att det ar synd att hon inte har mer tid att agna sig at att vara barn utan att det ar sa manga "masten" allaredan.

Vi har hela livet pa oss att vara vuxna, lat dem vara barn sa lange som mojligt!
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Jag har både skolbarn själv och läser till lärare, jag är nog lite kluven i frågan. Min dotter har två läxor i veckan i svenska och matematik. Båda läxorna har hon helgen på sig att göra. För oss funkar det utmärkt och jag tycker att det är ett bra upplägg av läraren.

På en av mina praktikplatser (skolår 1 och 2) har barnen läxa nästan varenda dag, dock inte alltid så avancerade saker. Den läraren tycker att det är bra att barnen tidigt får lära sig att ta ansvar och att det underlättar när dom går vidare i skolan. Jag förstår hennes tankegångar också.

Lärare borde vara mer insatta i de olika "stadierna" (vilka egentligen inte finns längre, men ändå), både uppnåt och neråt. Om man tex hade arbetslag F-9 så kunde lärarna ha ett kunskapsutbyte, vilket kanske skulle minska kraven på barnen och göra så att det inte blir så milsvida skillnader som det är i dag mellan tex att gå i 4an och 7an när det gäller antal läxor och hur lång tid dessa ska ta i antal minuter/timmar.

Vad tycker ni om prov då? Ska man ha det?
 
Sv: Läxor och prov i skolan

jag tycker att diagnoser är bra, för alla stadier faktiskt. Prov är klurigare, småbarn skall inte ha prov. För de äldre - kanske - det är oerhört stressande å ena sidan, men ganska skänt å andra sidan för då vet de även efter avslutat kapitel vart de står. Sen är det väldigt viktigt att de förstår att proven inte är det enda som betygen sätts på.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Diagnoser är väldigt bra, det handlar ju om att man om lärare verkligen ser att det man har försökt lära ut har fastnat. Men ibland kan man ju i lägre skolåren "smygdiagnosticera", det räcker oftast med att samtal med barnen så vet man var de ligger...

Jag kan tycka att prov ibland inte fyller någon funktion, jag tror inte att kunskap som man har fått genom "korvstoppning" finns kvar speciellt länge i ens hjärna. Många högstadie/gymnasielärare har inte hängt med i skolutvecklingen tyvärr, det är där det tar längst tid att genomföra förändringar.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Jag håller med. Korvstoppning är verkligen värdelöst. Då är det bättre med oförberedda prov/diagnoser där får men bild av vad som verkligen gått in och att de kan använda kunskaperna.

Är läraren intresserad och engagerad så är det hyffsat enkelt att märka hur barnen ligger till, men ibland har jag en känsla av att det är lättare att se på skrivningsresultat istället.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Jag jobbar som mattelärare på högstadiet nu och ger mina elever 10 tal i matteläxa varje vecka som anknyter till det vi håller på med just nu.
För mig känns det som en vettig nivå.
Matte är ett kärnämne som man MÅSTE klara för att kunna gå vidare på gymnasiet. 10 tal går snabbt att göra för de som är duktiga redan medans de som har svårt för sig och således verkligen behöver träna får en chans att repetera i egen takt hemma varje vecka.

Dessutom ger det mig en bra inblick i vad jag behöver gå igenom mer om och vad klassen i stort har förstått.

Jag undervisar oxå i NO-ämnen.
Där ger jag sällan läxor, kanske en gång / månad och då för att de ska få hjälp att repetera/läsa på inför prov. Ibland kan det vara någon extrauppgift för de som vill ha VG/MVG.
NO tycker jag vi kan göra på skoltid. Då går jag noga igenom grundkursen och har prov på grundnivå så att en normalduktig elev ska kunna klara kursen utan att läsa speciellt mkt hemma.

På så sätt kan elever välja vad de vill jobba extra med. En del vill få MVG i Biologi och läser mkt på det, gör extrauppgifter osv men är inte så intresserade av Fysik och då räcker det att de följer fysiklektionerna koncentrerat och läser på inför prov i det ämnet.

De elever som har svårt för sig i kärnämnena kan lägga krutet där och kanske inte jobba så mkt med NO:n.
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Små prov/diagnoser hellre än stora mastodontprov. Och provfrågor som anknyter till det man gått igenom. :devil:
 
Sv: Läxor och prov i skolan

Är 1-7 lärare och som examensarbete undersökte jag vad det finns för vetenskapliga undersökningar om läxor samt hur läxor funnits med i skolans styrdokument under hundra år.
Vad tror ni? Hur många vetenskapliga undersökningar på läxors betydelse är gjorda tror ni?
I Sverige finns inga riktiga undersökningar! I England finns någon men den visar inte på att läxor skulle vara tillgodo.
I sverige gjordes en subjektiv "vetenskaplig" undersökning som kom fram till att läxor var bra för de höll barnen borta från TV och video!!
Den andra undersökningen gjordes för ett par år sedan av en man som skrev en bok där han kom fram till att läxor har allt för stor plats i dagens skola.
Själv ger jag mina år 1-3 elever läsläxa en dag i veckan för att jag vill att barnen ska läsa så mycket som möjligt och då räcker inte tiden i skola till. På fredagar har jag multiplikationsförhör för tvåor och treor (samt för de ettor som vill.) Tabellerna uppmanas de att träna på hemma. Om man ligger efter i något eller inte har hunnit klart med något så kan man får man ta hem och jobba i kapp. Förövrigt inga läxor. Det är förstås fritt fram för barnen att ta hem jobb om de själva vill.
Jag tycker att barn ska ha sin fritid efter skolan och att jag som lärare gör mitt jobb för lätt om jag lägger över barnets arbets tid på kvällarna. Skolan är till för att barnen ska arbeta där! Har fler invändningar!
 
Sv: Läxor och prov i skolan

:bow: Snalla, snalla, snalla, kan du inte komma hit och banka lite vett i skolmyndigheterna har??? :devil: Jag tycker verkligen synd om ungarna har, inte nog med att de borjar skolan vid 4 ars alder; grundskolan gar anda upp till arskurs 13!! Inte underligt att sa manga hoppar av :crazy: Jag gick pa foraldrasamtal i borjan pa varterminen da min yngsta gick i Junior Kindergarten (hon var da 4) och hennes lararinna papekade da att lillan inte annu lart sig hela alfabetet och om hon inte lyckats lara sig det innan sommarlovet kunde hon minsann fa ga om JK!!! :eek: Rena vansinnet...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 026
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 277
Senast: Vinur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp