Bukefalos 28 år!

Lag på mobilnummer på jakthund

simba_112

Trådstartare
Tycker bestämt att det borde finnas en lag på att lösspringande jakthundar ska ha sin ägares mobilnummer fastsytt på halsbandet.
Ända sedan jag var liten har jag fått lära mig att en lösspringande hund med pejlhalsband ska man låta löpa.
Men ibland uppstår situationer då det, åtminstonde för mig, är totalt omöjligt.
Var nära att köra på en stövare idag.
Plötsligt fanns två hundar på vägen framför mig, jag hann stanna bilen, skyndar mig att slå på varningsblinkers då det kom fler bilar.
Den ena hunden, en schäfer, sprang iväg in på en närliggande gård när jag hoppade ur. Har sett den i krokarna tidigare så jag antar att den bor där.
Stövaren kommer raka vägen fram till mig, parkerar baken precis vid min fot, ger mig en blick som ser ut att säga "äntligen kommer du".
Kollar snabbt igenom honom och ser att han är oskadd sånär som på ett litet sår precis under ögat. Ser att han har pejlhalsband. Men inget telefonnummer.

Ringer polisen trots att jag redan vet vad de kommer säga.
Åk därifrån och lämna hunden, den hittar.
Jag var dock väldigt väl medveten om att JAG inte skulle kunna lämna den där med gott samvete. Jag skulle bara grubbla och funderat om den hittat till husse oskadd eller om den blivit påkörd. Vägen var hal och det började bli mörkt. Dessutom var klockan strax innan 16 då trafiken ökar markant.

Stannar en kvinna och frågar om jag behöver hjälp, njae svarar jag, beror på om du känner igen hunden? Det gjorde hon inte, men kläcker ur sig " ja jag har också en stövare, den sitter här i bilen". Jaha? Jaja, kommer en bil till som stannar, tittar på hunden, tittar på mig, frågar om jag kört på den, jag svarar nej, men det var inte långt ifrån.
Han börjar ta sig ur bilen så jag frågar om han vet vems hund det är.
"Jajamen, det är min!"
Vilken lättnad!
Han förklarde att hunden tagit upp jakten på en räv (tror jag det var) och att han tappat bort honom, men lyckats fånga upp signalen igen och på så vis hittat oss. Han tackade så mycket och stoppade in hunden i bilen och så åkte vi åt varsitt håll.

Efteråt slog det mig att jag borde bett honom sy in telefonnummret i halsbandet ifall hunden kom bort fler gånger..
Skulle NI klara av att lämna hunden i en sådan situation?

Hade ägaren inte kommit så hade jag förmodligen stått där med den stackars hunden tills han dök upp:eek::D
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

Fast har hunden pejlhalsband så kan ju ägaren hitta hunden.
Då tycker jag det är värre med alla "vanliga hundar" som kommer bort och inte har halsband med telnr på. Dessutom borde det vara betydligt vanligare att "vanliga hundar" är lösa utan telnr än att jakthundar är lösa utan pejlhalsband?
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

I och för sig sant.
Men jag tycker det är otäckt när de kommer ut i trafiken:crazy:
De blir ju då faktiskt inte bara en fara för sig själva utan även för övriga trafikanter..
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

Klart det är läskigt när de kommer ut på vägar sådär! Men det kan samtidigt inte vara enbart ett jakthundsproblem.
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

Som sagt, har man pejl på dem så hittar man dem ju ganska så snabbt ändå, det är helt klart värre med andra lösspringande hundar som man inte hittar någon märkning på. Men de flesta jag känner med jakthund har både pejl och reflexmärkning med invävda telefon nummer eller på skrivna.
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

Jo det är klart det har vi, men den märkningen är inget man ser på plats.

Givetvis är det inte bara ett jakthundsproblem, det råkade bara vara just en jakthund idag och därför blev det jakthund det handlade om. Dessutom är trots allt enbart jakthundar (och bruks) som får vara lösa så här års.

Visst hittas de ofta snabbt med pejl, men hade den hund jag stötte på idag haft mobilnummer på halsbandet så hade man kunnat kontakta ägaren snabbt och tagit reda på var denne befann sig så man antingen kunde vänta på plats med hunden eller ta den till ägaren så att den inte utsatte sig själv eller någon annan (bilister som väjar tex) för fara.

Bara en liten tanke..:)
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

Men de flesta jag känner med jakthund har både pejl och reflexmärkning med invävda telefon nummer eller på skrivna.

Kloka människor du känner:)
Denna hunden hade en pejl som såg mer eller mindre hemmagjord ut, och varken reflex eller nummer på halsbandet.
 
Sv: Lag på mobilnummer på jakthund

Dom flesta jag känner med jakthundar har också reflex+ telefonnummer på sig, även på koppelpromenader icke jakttider. Det har blivit en vana att det åker på när dom ska ut och är ju himla smidigt om något händer. Som när en jakthund uppe i byn smet i somras och blev påkörd. Nu vart den påkörd inför en stackars chockad granne som ju visste vems hund det var, men annars hade bilägaren fått knacka dörr. Ägaren var ute och letade just då och kom när grannen ringde. Tyvärr fick hunden sluta sina dagar med husses hjälp :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 149
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 990
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp