Laga och lappa täcken. Tips och trix!

Blomskan

Trådstartare
Eftersom jag har en riktig rugkiller till häst så har jag nu en hög med 15 mer eller mindre slaktade täcken.
Ni inser ju själva att det är en ansenlig summa pengar det handlar om.. :cool:

Skulle nu verkligen behöva ha alla möjliga råd och tips på hur ni har lagat era täcken!!
Gärna så utförlig information som möjligt!
Har ni bilder så är ju det också himla trevligt!! :up:

Jag använder mig av detta om det är hål i täckena. Har lagat ett par täcken enligt denna princip och det är suveränt håller tätt precis som nytt. Jag har inte haft några större hål iofs men ändå hål som synes på bild.

Hade dock ingen bild på när det är lagat tyvärr! Kittet innehåller allt man behöver och detta tillvägagångssättet innebär att man bara limmar ( sy genererar ju bara mer hål..) och de lapparna som medföljer som limmas fast är av väldigt bra kvalité.

För att vara på den säkra sidan gjorde jag enligt beskrivningen samt att jag även limmade på en liten lapp utifrån också. :)

wpid-20140208_120224.jpg

wpid-20140208_115845.jpg
wpid-20140208_120057.jpg

Har faktiskt investerat i ett sådant kit. Har dock inte provat det än.. :)
Har lagat flera täcken med HWs täckeslagningskit, och även lagat skor, overaller o andra kläder med mycket gott resultat. De större revorna lagas med lapp under, de mindre limmar jag bara igen. Har inte haft en enda lagning som pajat.... Du kanske skulle smörja in hela täcket i deras suveräna lim??? :devil:

Åh, hur mycket kostar ett sånt där kit? Tror min mamma skulle upskatta det. :) @Catrool

Ramboskit kostar ca 160 kr.

Men med tanke på hur mina täcken ser ut så kommer inte de där täckeslapparna att räcka så länge.
Men jag har klippt isär de täcken som är fullständigt masakerade och använder tyget från dem för att laga andra.

Är det någon som vet om det går att få tag i detta lim någonstans eller vet vad det är för ett sorts lim??

Är det någon som vet om det går att få tag i detta lim någonstans eller vet vad det är för ett sorts lim??

Stormsure lim tror jag att det är, googlade på det och verkar finnas i bla fiske- och friluftsbutiker.

Har själv en täckesmarodör till häst med likasinnade hagkompisar :cautious: funderar nu själv på att köpa lim och testa laga med det. Har tidigare bara sytt men blir ju inte vattentätt då...

Jag har turen att ha en superhändig sambo som fixar täckena. När det är långa revor så syr han ihop kanterna underifrån. Kvar blir en lite bit han syr utifrån, inte skitsnyggt men helt ok. Sen stryker han lim som är vattentätt (finns flera bara att googla) över hela sömmen. Blir både hållbart och tätt men som sagt inte supersnyggt men ok. Med lite lera på så märks det inte :D

Jag har turen att ha en superhändig sambo som fixar täckena. När det är långa revor så syr han ihop kanterna underifrån. Kvar blir en lite bit han syr utifrån, inte skitsnyggt men helt ok. Sen stryker han lim som är vattentätt (finns flera bara att googla) över hela sömmen. Blir både hållbart och tätt men som sagt inte supersnyggt men ok. Med lite lera på så märks det inte :D
Kollade och det där med vattentäta lim var tydligen en stor marknad:D vilket använder ni?

jag syr ihop kanterna, sedan lägger jag ett lager mer gummistövellim. Köper Linquisol Casco på Clas Ohlson. Håller verkligen och är mjukt så det blir följsamt. Förvarar limmet i frysen mellan användning så torkar det inte vid korken.

Tror jag har fått igång minnet @lady_vip. Limtuben är röd och när jag kollar på Biltemas sortiment så finns det ett lim som heter gummilagning. Tror det är det limmet som har används. Ser beige eller vitt ut när man kletar på det men blir genomskinligt när det torkat. Har förstått på sambo att det är fiffigt för det är lätt att se att man täckt hela sömmen men blir snyggt när det torkar.

Ramboskit kostar ca 160 kr.

Men med tanke på hur mina täcken ser ut så kommer inte de där täckeslapparna att räcka så länge.
Men jag har klippt isär de täcken som är fullständigt masakerade och använder tyget från dem för att laga andra.

Det går alldeles utmärkt att bara köpa en limtub och inte hela kitet varje gång. Har inte ens gjort slut på hela min första lapp-kit än men säkert förbrukat 4-5 tuber.
Jag har iofs rätt fredade täcken sen jag bytte till Rambo/Rhino på marodören.

Hur många tuber krävs för att limma igen en hästmun? Går man efter bettstorleken då eller?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
3 026
Senast: Unafraid
·
Fritid Kära buke, jag behöver tips och råd! Jag och min partner planerar att åka iväg på en liten minisemester (fre-sön) efter att jag...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Killaloe
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 846
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka