Lagom ålder för sterilisering?

F

Farouk

Ja, eller KASTRERING om någon vill säga det istället ;)

Gäller honkatt. :)
 
Kastrering och strerilisering är inte samma sak. Det man gör i 99% av fallen är kastrering, dvs äggstockar och rubbet tas bort. Vid sterilisering fortsätter katten löpa, men är inte fertil.

De flesta veterinärer kastrerar från 6 mån, vissa vill att honan ska ha löpt en gång först, men är det en utekatt ska man absolut inte vänta, för hanar kan förutsäga löpning långt tidigare än matte och husse kan...
 
Från 6 månders ålder går det bra att kastrera (bara det min vet. gör).
Är bra för det minskar ju risken för juvertumörer i framtiden också, vilket katten lätt kan få om den äter p-piller istället.
 
Min vet. vill att lillhonan löper en gång innan.
Om hon har blivit gravid så gör dem abort samtidigt.
Kostar inget extra om inte fosterna har hunnit bli "stora" då kostar det 200 kr. extra.
 
Tyvärr är det ju inte alltid man ens märker att honan är parad. Första löpet kan vara svagt, och när man väl märker dräktighetstecken är en abort ganska riskabel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 561
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 821
Senast: Rugge
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 973
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp