Lakan, tips?

Niyama

Trådstartare
Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns inte dessa mer, jag köpte ett annat på Hemtex ("Cecilia") som jag trodde var liknande men det kliar fruktansvärt.

Underlakan använde jag Värnamos kuvert i percale. Nu har jag köpt ny säng och behövde bredare lakan och var trött på kuvert, men deras vanliga fanns bara i satin och det var inte alls lika bra. Kliar, men inte lika illa som påslakanen från Hemtex.

Jag vill ha lakan som inte kliar, alltså väldigt släta på ytan men inte helt sladdriga. De får inte ha dragkedja, och helst gråa men även mörkblå eller mörkgrön kan fungera. Tittat på Himlas i percale, nån som har? Blir dyrt att köpa lakan som jag ändå inte kan använda sen för att de kliar.
 
Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns inte dessa mer, jag köpte ett annat på Hemtex ("Cecilia") som jag trodde var liknande men det kliar fruktansvärt.

Underlakan använde jag Värnamos kuvert i percale. Nu har jag köpt ny säng och behövde bredare lakan och var trött på kuvert, men deras vanliga fanns bara i satin och det var inte alls lika bra. Kliar, men inte lika illa som påslakanen från Hemtex.

Jag vill ha lakan som inte kliar, alltså väldigt släta på ytan men inte helt sladdriga. De får inte ha dragkedja, och helst gråa men även mörkblå eller mörkgrön kan fungera. Tittat på Himlas i percale, nån som har? Blir dyrt att köpa lakan som jag ändå inte kan använda sen för att de kliar.
Har du koll på material i de lakan som inte kliar? Misstänker att det kanske är 100% bomull som inte kliar?
 
Har du koll på material i de lakan som inte kliar? Misstänker att det kanske är 100% bomull som inte kliar?
100 % bomull i alla jag har. Jag verkar gilla percale bättre än satin, men i de nya jag köpte kliade ju påslakanet i percale värre än underlakanet i satin.
 
100 % bomull i alla jag har. Jag verkar gilla percale bättre än satin, men i de nya jag köpte kliade ju påslakanet i percale värre än underlakanet i satin.
Alltså satin är sjukt sladdriga. Jag älskar tuskafts lakan och helst gamla. Tyvärr passar de vanligen inte i storlek så jag får bredda och eller förlänga dem vilket fungerar till 90 säng men knappast bredare. Jag avskyr lakan som skrynklar sig så jag vill ha tätslagna som manglas hårt. För mig är dock inte kliande något problem så det kan ju vara annat som passar dig.
Angående färg så är det superlätt att färga ifall du hittar det du vill ha i vitt.
 
Håller med om att tuskaft är bättre än satin för att slippa sladder. Titta om det finns uppgift på vikt/kvadratmeter. Ju tätare och tjockare de är desto stabilare. Tyvärr också dyrare...

Skulle kunna vara så att högre kvalitet på bomullen, hårdare spunnen tråd etc. ger slätare känsla pga. mindre "luddstruktur" på ytan, småfibrer som smiter lös och sticker ut. Om det kan vara det som du reagerar på?
 
Oavsett vilken kvalitet man gillar, så har det för varje år blivit allt svårare att hitta underlakan med god kvalitet, och allt mer att hitta påslakan och örngott.

På webbsidor så är specifikationerna (trådtäthet, vävtyp, vikt/kvm, ursprung för bomullen, tillverkningsland etc) inte sällan väldigt svårt att hitta.

Går man och "klämmer och känner" i butik, så saknas också information...

Jag har en del lakan, påslakan och örngott kvar sedan 20-25 år, dyra vid inköpet då, vävda i kraftig tuskaft, dessa håller fortfarande trots regelbunden användning, men börjar bli slitna.

Jag gillar "hårdvävd tuskaft", som blir "blank" efter tvätt och mangel och ej sladdrigt, och känns fräscht relativt länge.

Men jag hittar inte nya lakan att köpa!

Det jag hittar är "sladdrigt, sladdrigare och sladdrigast"! Både bland dyrt och billigt.

Så tips på tillverkare och modell av icke-percale, tuskaftvävda lakan/påslakan med kvalitet vore ytterst välkommet.
De gamla lakanen håller ju inte för evigt!
 
Jag är jättekänslig med lakan. Vi har köpt Kensington på Mio ett par gånger och de funkar för mig. Bra pris med. :)
 
Oavsett vilken kvalitet man gillar, så har det för varje år blivit allt svårare att hitta underlakan med god kvalitet, och allt mer att hitta påslakan och örngott.

På webbsidor så är specifikationerna (trådtäthet, vävtyp, vikt/kvm, ursprung för bomullen, tillverkningsland etc) inte sällan väldigt svårt att hitta.

Går man och "klämmer och känner" i butik, så saknas också information...

Jag har en del lakan, påslakan och örngott kvar sedan 20-25 år, dyra vid inköpet då, vävda i kraftig tuskaft, dessa håller fortfarande trots regelbunden användning, men börjar bli slitna.

Jag gillar "hårdvävd tuskaft", som blir "blank" efter tvätt och mangel och ej sladdrigt, och känns fräscht relativt länge.

Men jag hittar inte nya lakan att köpa!

Det jag hittar är "sladdrigt, sladdrigare och sladdrigast"! Både bland dyrt och billigt.

Så tips på tillverkare och modell av icke-percale, tuskaftvävda lakan/påslakan med kvalitet vore ytterst välkommet.
De gamla lakanen håller ju inte för evigt!
Exakt. Mamma köpte något som skulle vara extra tätt och stabilt i present till mig. De är totalt oanvändbara och ser mest ut som en sil när man tittar genom dem mot ljuset. Second hand är det enda som fungerar men man får vara noggrann där också och så krävs det som sagt att man syr om dem då de är för små för moderna sängar.
 
Oavsett vilken kvalitet man gillar, så har det för varje år blivit allt svårare att hitta underlakan med god kvalitet, och allt mer att hitta påslakan och örngott.

På webbsidor så är specifikationerna (trådtäthet, vävtyp, vikt/kvm, ursprung för bomullen, tillverkningsland etc) inte sällan väldigt svårt att hitta.

Går man och "klämmer och känner" i butik, så saknas också information...

Jag har en del lakan, påslakan och örngott kvar sedan 20-25 år, dyra vid inköpet då, vävda i kraftig tuskaft, dessa håller fortfarande trots regelbunden användning, men börjar bli slitna.

Jag gillar "hårdvävd tuskaft", som blir "blank" efter tvätt och mangel och ej sladdrigt, och känns fräscht relativt länge.

Men jag hittar inte nya lakan att köpa!

Det jag hittar är "sladdrigt, sladdrigare och sladdrigast"! Både bland dyrt och billigt.

Så tips på tillverkare och modell av icke-percale, tuskaftvävda lakan/påslakan med kvalitet vore ytterst välkommet.
De gamla lakanen håller ju inte för evigt!
När jag flyttade hemifrån för knappt 20 år sedan tyckte jag att det var lättare att hitta lakan än nu. Köpte inte allra billigaste men inte heller särskilt dyrt. Nu är det så mycket som är skräp, sömmar som är sneda t.o.m. så det blir hål osv.

Sista stycket: icke-percale, tuskaftvävda? Jag trodde percale var tuskaftvävda?
 
Alltså satin är sjukt sladdriga. Jag älskar tuskafts lakan och helst gamla. Tyvärr passar de vanligen inte i storlek så jag får bredda och eller förlänga dem vilket fungerar till 90 säng men knappast bredare. Jag avskyr lakan som skrynklar sig så jag vill ha tätslagna som manglas hårt. För mig är dock inte kliande något problem så det kan ju vara annat som passar dig.
Angående färg så är det superlätt att färga ifall du hittar det du vill ha i vitt.
Ja, jag tänkte att satin i alla fall var mjukt men nej då är det sladdrigt och kliande. Tyvärr verkar satin jättepopulärt nu.

Nä, orkar inte färga.
 
Har oxå svårt att hitta bäddningsmaterial i dagens samhälle. För hade jag en favorit, men sist jag köpte var dom inte alls lika bra som tidigare och har hört ryktesvägen att dom blivit ännu sämre nu. Helt lost på vad jag ska köpa om jag behöver nytt.
 
Ja, jag tänkte att satin i alla fall var mjukt men nej då är det sladdrigt och kliande. Tyvärr verkar satin jättepopulärt nu.

Nä, orkar inte färga.
Tidigare var det komplicerat att färga men numera är det superenkelt. Man häller i 1 kg salt+ 1 påse fix i maskinen, lägger i fuktiga "kläder" och ställer sedan färgflaskan på toppen. När du gjort detta kör du bara ett helt vanligt program och torkar sedan av listerna i tvättmaskinen med en trasa. Fix och färg köps i ett paket medan saltet köps för sig men står precis bredvid färgen. Jag köper på Ica Maxi
Det tar max 10 minuter mer än att köra en vanlig tvätt.
 

Liknande trådar

V
Utrustning Jag vill ha tips på riktigt snygga schabrak nu hörni! Jag är egentligen väldigt kräsen och när jag kikar i hästaffärer är det ett fåtal...
2
Svar
35
· Visningar
2 815
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp