Laminitis av foder med Inulin

sajelka

Trådstartare
För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca 1 vecka, inte ätit upp maten, verkade något hänging och inte sig själv, ville tex inte gå ut ur boxen på morgnarna och var inte lika glad som vanligt. Ingen feber, ingen förhöjd digitalpuls och heller inget annat som tydde på sjukdom mer än allmänt hängig. Hon hade ganska kraftig mugg och på det ena benet hade hon väldigt ont (vi fick inte röra henne där, vilket gjorde det svårt att rengöra), så jag trodde att det hade med saken att göra. Hon brunstade även och började byta päls och då brukar hon kunna bete sig lite underligt, men inte riktigt såhär "kraftigt". :(

En tjej i stallet skulle ta ut vet så jag passade på att låta denne kika på min kuse oxå. Den här dagen gick hon även konstigt med frambenen, tog liksom längre steg, ville inte röra sig, hade svårt att vända och växlade hela tiden tyngden från ben till ben. Fortfarande ingen puls, men något något varm om framfossingarna. Veterinären skrev ut Metacam som hon skulle äta i 5 dagar samt att hon sa att jag skulle försöka ställa henne i en hage med mindre gräs i (hon stod i beteshage) samt att jag skulle fylla på ordentligt med spån i hennes box. Hon tyckte oxå att jag skulle sko henne för hon trodde att det kunde bero på att hon blev lite för hårt verkad dagen innan, men det hade ju börjat innan hon blev verkad så jag började med att sätta på henne boots med sulor vilket fungerar superbra. Hon har ju trors allt gått utan skor i över 3 år utan att ha liknande symptom, så jag tror inte riktigt på den teorin. :confused:

Däremot så när jag fick höra att hon trodde att det var "inflammation i hovarna" så började jag omedelbart se över hennes foderstat för säkerhets skull. Jag hade ca 1-2 veckor innan hon började bete sig underligt, börjat ge henne ett selenpreparat som hon inte hade fått förut. Jag började läsa mer på innehållsföreteckningen på detta och där stod det att det även innehåller INULIN. Jag tog genast bort det (mest en säkerhetsåtgärd). Nu fick hon alltså bara hö, lusern, linfröolja, Äppelcidervinäger och B-vitamin. Innan fick hon även selenprodukten. Har räknat på foderstaten och hon har allt hon behöver med all den mat som hon får nu.

Har nu läst vidare om just inulin, eftersom jag aldrig hade hört talas om det förut. Tydligen så använder man inulin för att trigga igång Fång och Laminitis på hästar experimentiellt. Inulin är ett sorts fruktan som är mest likt det fruktan som finns i gräs, men det fruktan i gräs är svårt att framställa och därför för dyrt att använda i experiment. Därför använder man inulin istället. RÄTTA MIG OM JAG HAR FÖRSTÅTT DET FEL HÄR

Jag ser ett tydligt samband med att jag började ge henne Selenprodukten och att hon fick detta problem i hovarna. Hon är nu helt symptomfri. Fick gå i grushage utan växtlighet i 1,5 vecka och nu går hon i en lite större hage med väldigt lite växtlighet i. Det enda jag i princip har gjort är att jag har tagit bort Selenprodukten och tagit bort hästen från betet. För säkerhets skull så får hon ha på sig bootsen när hon är ute någon vecka till åtminstone, men hon går helt obehindrat på alla underlag utom stora sten på asfalt (såklart) även utan boots.

Vad tror ni? Kan det ha varit Inulinet i Selenprodukten som har orsakat detta? Hon har aldrig haft tendens till hovproblem förut. Har alltid stått på samma fodermedel uträknat efter hennes behov och höanalys. Hästarna som går i samma hage har inte heller haft några som hellst reaktioner.

OM det är Inulinet så vill jag passa på att VARNA alla för att köpa preparat med Inulin som ingrediens. Inulin är tydligen rena hälsokuren för oss människor, men i hästars magar blir det katastrof (igen, rätta mig om jag har fel). Jag har även kollat runt på lite olika produkter och förvånansvärt många olika former av tillskott till häst innehåller just Inulin :eek:
 
Sv: Laminitis av foder med Inulin

Principiellt har du rätt. MEN jag har svårt att tro att det kan vara så stora mängder inulin det blir frågan om i ett mineraltillskott. Minns inte hur mkt Pollitt gav hästarna i experimentet men nog var det rätt mkt. HH
 
Sv: Laminitis av foder med Inulin

Jag vet inte hur mycket, det står bara att det innehåller inulin. Sen står det att kolhydratsinnehållet är 78% om nu det har något med saken att göra? Jag har mailat tillverkaren, men har inte fått svar ännu...
 
Sv: Laminitis av foder med Inulin

Såg imorse att det faktiskt stod på burken. Min häst fick i sig 11.85g inulin per dag av selenprodukten. Är det en "skadlig" dos tro? Jag tycker att det låter ganska mycket, men det kanske det inte är...:confused:
 
Sv: Laminitis av foder med Inulin

Såg imorse att det faktiskt stod på burken. Min häst fick i sig 11.85g inulin per dag av selenprodukten. Är det en "skadlig" dos tro? Jag tycker att det låter ganska mycket, men det kanske det inte är...:confused:

Jag googlade runt lite och hittade en studie där man hade gjort experiment där man jämförde fånghästars och andra hästars reaktion till inulin och där använde dom 3g/kg kroppsvikt. 11.85 g är inte mycket i sammanhanget.

Det är nog snarare så att det är betet som har orsakat det. Men du gör rätt i att vara försiktig med vad du ger hästen, jag har också en fångponny och han får bara mat som är tillverkad åt fånghästar, samt hö.
 
Sv: Laminitis av foder med Inulin

Det är inte ovanligt att hästarna får fångkänningar nu på hösten. Det är kalla nätter och varma dagar som orsakar eländet. Tror snarare att det är det än den lilla mängd inulin som hästen får i sig via selenpreparatet.

Ger du inget kraftfoder så lär du ha ett underskott av selen. Vet inte vilket preparat du har gett din häst men jag har tittat på den burk som man köper på apoteket och där hittade jag inte att det skulle ingå Inulin. Så prova med det i så fall i stället om du vill vara säker (om det nu inte är det preparatet, jag kan ju ha läst fel på innehållsförteckningen).

Mvh

Tora
 
Sv: Laminitis av foder med Inulin

Hon får inget kraftfoder och behöver därför selen och jag ger henne from igår Tokosel från apoteket istället. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
813
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 509
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
982
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp