Sv: Lammning 2007
*knapplån*
Vi har nästan lamningen klar nu. Två tackor brunstade om så de kommer inte lamma förrän maj/juni. Annars började det mest med elände. 15 tackor har lammat och den första som lammade hade rejält felläge och fick två dödfödda lamm (troligtvis för tidigt födda). Nästa tacka fick två bagglamm, båda blev sjuka och den minsta av dem dog. Sen hade vi en tacka som fick fyra lamm, det ena hittade jag dött i hagen på morgonen efter att hon lammat. De andra tre tog jag in tillsammans med tackan. Alla var pigga men, ett var väldigt litet. När jag kom ut ett par timmar senare var ett lamm dött!? Någon dag senare blev det lilla lammet sjukt och dog. Sen kom en rad med fina friska lamm. Därefter hade vår skyggaste tacka lammat på natten när vi kom ut. Ett lamm ute och ett som satt fast med bara huvudet ute och till synes livlöst. Ett ben slaget bakåt men, fick ut det efter lite pillande. Visar sig att benet som var slaget bakåt är förlamat från knät och ner?! Näst sista lammet som föddes blev ett flasklamm för mamman ville inte kännas vid det.
Summa sumarum hittills, 22 levande lamm varav 15 (!) bagglamm och 7 tacklamm, ett av tacklammen är det halta så henne kan vi inte behålla och sen blir det utslagstacka av henne som fick två dödfödda lamm. Så i den här takten kommer det att ta låång tid att utöka flocken. Förhoppningsvis får de sista två tackorna bara tacklamm!