Lämpligt pris för tröjtryck?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har målat ett tryck som ett mindre företag blev intresserat av att trycka på tröjor som sedan ska säljas.
Vad är ett rimligt pris? Det tog såklart lite tid och engagemang att måla och de köper isåfall rättigheterna till trycket, ingen annan kommer att få använda det.
Samtidigt vet jag att deras vinst inte blir jättestor.

Jag har målat ett tryck som ett mindre företag blev intresserat av att trycka på tröjor som sedan ska säljas.
Vad är ett rimligt pris? Det tog såklart lite tid och engagemang att måla och de köper isåfall rättigheterna till trycket, ingen annan kommer att få använda det.

Det du säljer är väl i så fall en illustration?

Läs här:
http://www.svenskatecknare.se/medlem/radgivning/juridik-avtal/arvodesrekommendationer/
De rekommenderar ett timpris på minst 700 kronor.

Jag är inte tecknare, men jobbar bland annat med grafisk formgivning.
När jag frilansade skulle jag aldrig sälja till exempel en logga för mindre än 5000 kronor + moms.

När jag jobbade med rättigheter till bildmaterial hade vi för det mesta en royalty på mellan 6-15% beroende på hur starka parter det var som det förhandlades mellan, en del betalades up front som garanti.

Edit: Ville bara lägga till detta, tycker att @Blueberry har svarat bra då det är betyldigt mindre meck än ett licensavtal.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 202
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka