Lån för hästköp

Marvin

Trådstartare
Vissa tycker att detta är helt ok, andra att det onödigt och ytterligare andra att det är vansinne. :crazy:

Hur ska man tänka, hur lång tid ska man lägga upp dem på? Hur räknar man på månadskostnader?

Annat att tänka på?

Sv: Lån för hästköp

Som ekonom tycker jag det är vansinnigt, jag vill inte ha lån för konsumtion (och jag tycker nog häst är konsumtion i motsats till investering).

Men har man bra ekonomi och inte orkar vänta på att sparandet växer kan det ju vara ett alternativ. Men det kan ju bli väldigt tungt med både avbetalningar, ränta och veterinärvård.

Hoppades att du skulle dyka upp. :)

Håller med, investering är det ju knappast egentligen.

Bara att erkänna att jag är en otålig människa och tycker att jag har väntat och väntat i evigheter, och som student utan möjlighet att spara. Jag vill ju absolut inte hamna i en situation där jag har en sjuk eller skadad häst (osäljbar) och inte får ihop det ekonomiskt. Eller har en frisk och glad häst och inte får ihop det och måste sälja. :crazy:

Å andra sidan känns det helt oöverstigligt jobbigt att vara utan häst i ytterligare ett år (kan då inte ha foderhäst heller) för att spara ihop pengarna. :crazy:

Lek med tanken att du hamnar i vår situation: köper häst, häst blir dålig efter två månader. Inget som kan reklameras. Försäkringen täcker varken liv eller veterinärvård (fast det verkade så när vi tog över den). Allt får pyntas ur egen ficka. Slakt efter totalt 3 månaders ägande.

Hade vi haft ett lån på den hästen hade situationen varit allt annat än rolig, ännu sämre än den var nu när vi betalat kontant. Att inte få ut livvärdet och kunna lösa lånet och sedan behöva betala av på en häst man sedan länge tagit bort *rysa*

Det beror nog på hur stort lånet är, din ekonomiska status utöver lånet och hur snabbt du kan betala av. Jag tog lån till min förra häst med kanske var min situation annorlunda än din. Jag hade fått fast jobb rätt nyss och hade väldigt låga kostnader i övrigt och hade en stadig ekonomi. Dock hade jag inte tillräckligt sparkapital till rätt häst. Plötsligt fanns erbjudandet där på MIN häst. Fattades 15000.... Så jag tog lån som jag betade av på tre månader.

Hade säljaren kunnat vänta tre månader hade jag föredragit att betalat kontant. Hästen hade jag planerat att köpa i 6 mån ca men blev till salu tidigare än jag räknat med.

I normalfall hade jag nog inte tagit lån. Har endast tagit lån på huset, inte ens bilen är belånad.

Jag kan bara svara för mej själv.. Jag skulle ALDRIG ens fundera på att ta ett lån till en ren hobby/lyxvara (som en häst faktiskt är för de flesta, en sak om man är ryttare på elit nivå och har det som yrke)

Men visst, jag vet flertalet som tagit lån för att köpa häst, för en del har det funkat enligt plan för en del andra har det gått som Lovisaleonora_ har tagit som skräckscenario.. Hästen kaputt efter några månader. Vilket absolut är tragiskt för dem som gjort en investering i ett lån.

Jag har alltid sparat ihop till mina hästar och väntat tills jag haft råd med hästen jag vill ha. Visst tar det lite tid (beroende på prisklass) men det är för mej värt att veta att hästen är betald och klar.
Lån tar jag bara till bilar och renovering eftersom bil är man ganska beroende av när man arbetar osv. Lån till renovering är en investering som brukar ge pengarna tillbaka.

/LL

Om du säger nu att du inte har möjlighet att spara utan häst hur ska du då ha råd med en häst?

Gör upp en plan- säg att du lägger undan nu varje månad 6000 kr- kan täcka löpande utgifter för häst + liten amortering. Gör det i åtminstone 3 månader medan du kollar upp de faktiska kostnaderna för häst runt du bor.

Då kan du göra en kalkyl + att du har till kontant insats, sedan måste du vara kritisk till vilken ränta du får, Och ivärsta fall har du sparat ihop ngt om du kommer fram till hästlös och kan åka på fin häst semester i tex Spanien...

Jag tycker inte att man ska låna till sådana köp, men fattas det bara några tusenlappar och man har hittat drömhästen, då kan man ju göra ett undantag.

jag tycker att det kvittar, bara man har råd att betala lånet så är ju inte det några problem. spelar liksom ingen roll om man sparar i efterskott eller förskott, förutom räntekostnaden.

hittar man drömhästen så kan man inte vänta i ett år med att köpa den....

ser ingen skillnad på att låna till häst som att låna till mc, renovering, resa etc.

Jag vet inte om jag tycker det är riktigt samma sak. Att klara en löpande månadskostnad på 5000 handlar ju om att man har en bra kalkyl där den kostnaden alltid finns. Att däremot hosta upp 100000 för en häst en månad är en annan femma. Att spara ihop till hästen kan ju kännas oerhört drygt om man är sugen på att skaffa ganska omgående.
Jag tog lån till min som jag sedan betalade tillbaka ganska direkt ( visste att jag skulle få loss en stor summa och drömhästen dök upp lite tidigare än väntat). Men även utan inkommande pengar hade jag tagit lån eftersom jag vet att min ekonomi utan vidare hade klarat även oförutsedda utgifter. Jag hade inte haft tålamod att spara och vänta samtidigt som den ena hästen efter den andra gled mig ur handen bara för att jag satt hemma och sparade pengar.

Jag lånade pengar till min förra häst. Anledningen var att jag inte orkade vänta mer på att spara ihop pengar. Jag la upp det på tre år då "månads kostnaden" blev lägre. Så nu sitter jag har utan häst och med ett stort lån samt en stor skulld. Men jag tycker att det var värt det. Hade jag inte lånat pengarna hade jag inte haft min underbara ponny samt hade jag inte fått lära känna min häst.

Skulle jag rek det till andra? Nja jag hade sagt till dom att tänka både en och två gånger till. Jag själv funderade i 6 månader inanna jag tog lånet.

Jag tror du ska tänka så här:

Hur stor månadskostand tål ekonomin? T.ex 6.000 i månaden
Vad är utgifterna för hästen? T.ex 3.500
Lägg på 1.000 kr i månaden för oförutsedda utgifter. De kommer, både för hästen och för övrigt i livet.

Här har du ett utrymme på 1.500 för räntor och ammorteringar. Ta reda på hur lång tid det tar att betala tillbaks lånet du behöver (och se till att låna så du har en buffert på 10.000 minst) och jämför med hur lång tid det tar att spara ihop till motsvarande summa. Tycker du det är värt att betala av under denna tid + att du har en stabil ekonomi så kan det var värt det. Glöm inte att räkna ut hur lång tid det skulle ta att spara ihop till hästen som jämförelse. Att vänta 1 år på att köpa en häst uppväger klart 5:års räntor och amorteringar. Räkna också ut hur mycket lånet kostar dig. Dvs skilanden i priset på hästen om du betalar kontant i relation till lånekostanden.

Senast ändrad:

Jag har lån på min häst på 50'.
Jag ville ha en ny häst när jag avlivade min gamla, och ville inte vänta på att spara ihop pengar. Det kändes bättre att köpa direkt.

Att ta högre lån däremot skulle adlrig falla mig in. 50' är egentligen ingen jättestor summa att betala av, och en större del av summan kommer jag få tillbaka om jag säljer eller om hästen måste avlivas.

Jag såg också till att tänka igenom saken givetvis. Min avbetalning ligger på ca en tusenlapp i månaden, vilket är överkomligt även om jag är arbetslös.

Och ja, hästen har fått besöka veterinären ett par ggr, men det hade jag redan med i beräkningen så..

Jomen om man vet att man kommer att få loss en större summa inom en viss framtid så kommer allt i ett annat ljus. Då kommer man att kunna betala loss hästen och lånet och slippa den extra kostnaden.

Jag är så trist att jag tycker att man ska kunna vara beredd att avstå samma summa utan häst (obs. en kortare tid typ 3 mån) för att veta att javisst då klarar jag det!

Drömhästar kommer och går...

Om du säger nu att du inte har möjlighet att spara utan häst hur ska du då ha råd med en häst?

Jag har ju häst, det är därför jag inte kunnat spara. Har en häst på foder som jag betalar allt på, inklusive försäkring. Så jag vet hur mycket det kostar att ha häst (:eek::crazy:)

Jag har en helt ok inkomst och förväntar mig en bra löneutveckling de närmaste åren.

Jamen, det är ju bra! Lägg undan 2.000 kr till då i månaden...(jag fattade som om du var student...:o) Då har du amortering till en vettig häst... vill du ha en "svart pärla" kan du ju pma :D

Eller vad ligger ditt spann på 60.000 - 500 000 alla är ju vettiga hästar...? Frågan är ju bara var vill du börja-? Vart vill du komma med din häst inom vilken tid?

Just nu verkar priserna ligga rätt lågt, det finns till synes trevliga och tävlade hästar för under 75 K.
Vill nog helst ha en unghäst 3-4-åring, har sett annonser på riktigt fina för mellan 60 och 75 K. :d

tycker det är vansinne! Speciellt med tanke på att själv inköpet oftast inte är det som kostar mest. Och även om man har pengar till avbetalning mm när man tar lånet så kan man bli av med jobbet eller något annat händer och då står man där med en häst som banken 'äger'. De flesta hästar sjunker ju även i värde (blir äldre) med tiden och även om man köper en unghäst som man tror/hoppas ska öka i pris vet man ju aldrig. Alla hästar kan skada sig eller så kanske hästen inte blev så bra som man trodde.
Nej, mina föräldrar har lärt mig att man kan låna till hus, och möjligtvis bil, men annars är det alltid smartast (och billigast) att spara ihop till det man ska köpa INNAN man köper det. Då VET man att man har pengarna. Tycker det är en bra regel! :)

Jag skulle aldrig göra det. Dels med samma argument som flera andra här, det är dyrt nog att ha häst och att lån ovanpå det kan bli för mycket. Men också känslomässigt, jag vill kunna känna att det är min häst och inte bankens.

Jo det är klart att det är det bästa, om man kan spara till hästen. Men ska man bara spara i säg 3-5 månader så är det ju ett begränsat utbud av hästar, om man nu inte har möjlighet att lägga undan 20 tusen i månaden. Om man vill köpa en häst som har en lite dyrare prislapp så handlar det om att spara i kanske åratal och då hade i alla fall jag valt att ta ett lån (givetvis under förutsättningarna att min ekonomi tål en del överraskningar).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 829
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka