Låna mage?

Fille

Trådstartare
Om man vill låna ett stos mage, hur brukar det då gå till och vem brukar betala vad? Tänker i fall där stoet står kvar hos ägaren.
 
Om inte ägaren har tänkt betänka så får väl du stå för alla kostnader gällande den biten. Det är inget upplägg jag hade velat ha. Risken är ju att du lägger ut en hel del pengar på något som i slutänden inte blir ett föl.

Det är ju i så fall bättre att köpa ett föl.
 
När jag har lånat mage, så har jag betalat för allt utöver stoets vanliga kostnader samt allt som rör fölet fram till avvänjning.

Viktigt att man skriver kontrakt och får med allt, tex vad som händer om nån bryter kontraktet (i ett av mina fall tyckte stoägaren så mkt om fölet att hen behöll det) och även vad som händer om sto/föl dör. Vem betalar vad? Ju mer som står desto bättre. Bra också om vitet (ifall man bryter kontraktet) är rätt högt. Jag har använt mig av 50’ på fjordhäst och då märker man snabbt vilka som är seriösa och inte. De oseriösa backar ur... Trots att vite bara gäller om man bryter mot det man innan var överens om. ;)
 
Jag har ”lånat mage” och då tagit stoet på foder och stått för alla kostnader. Känns som säkraste sättet för att minska risken för problem och hade det varit mitt eget sto hade jag ju stått med samma utgifter. I det fallet hade ju dock ägaren betäckt stoet om inte jag gjort det, så då är det ju orimligt att hen skulle stått med kostnader utan att kunna nyttja stoet. Finns ju säkert ägare som själva vill ha mer kontroll och då ”hyr ut magen” gratis eller mot viss del av hästens kostnader. Men i ett sånt fall bör man ju verkligen vara noga med att få till ett ordentligt kontrakt kring vad som gäller i vilka situationer. Det är ju inte riskfritt att avla.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 222
Senast: caballus
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: Petronilla
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp