Bukefalos 28 år!

Låna ut hästar

aglaonema

Trådstartare
Jag har ramlat av min häst och slagit sönder mitt knä och måste vara sjukskriven i minst 3 månader. Båda mina hästar är unga och därför lite svårridna. Så nu har jag tänkt låna ut dem på foder för att dom ska bli mer lättridna då jag ändå inte kan rida själv. Tycker ni det låter som en bra ide att låna ut på foder för att få en mer lättriden häst eller är det en dålig lösning?
 
Hur menar du att de skulle blir mer lättridna för att de blir utlånade? Det kan ju tvärtom bli värre med fel ryttare.
 
Det kan säkert bli svårt att hitta någon som är skicklig ryttare som vill betala för att utbilda dina hästar, om du inte redan har kontakter. Om du tänker dig att själv stå för alla kostnader kan du med en portion tur hitta någon som kan motionsrida dem under din konvalescent. Har du riktig otur får du tag i någon som gärna är fodervärd på hästarna men som rider så illa att hästarna blir skadade på något vis.
Har du möjlighet kan det vara ett bra tillfälle att skicka iväg dem på utbildning.
 
Båda hästarna är inridna och utbildade, men dom är unga och kan hoppa till. Det var därför jag själv föll av och måste opereras. Så det är egentligen miljöträning dom behöver.
 
Problemet är att det du vill ha är en kunnig ryttare. Då hästarna inte funkar att låna ut till vem som helst.
Jag får känslan av att du vill ha någon som ska fortsätta utbilda dom?
Och då är frågan varför någon kunnig skulle vilja ha dina hästar under några månader- ett halvår? Och lägga tid på att utbilda någon annans häst?
 
Jag skulle antingen låta dem vila och träna dem från marken (om du kan det för knäets skull) eller betala någon för att rida till dem.

Jag har själv en unghäst som skulle behöva ridas till av en skicklig, erfaren ryttare och förhoppningsvis har jag hittat en som kan göra det mot betalning. Jag skulle inte låna ut honom på foder för att få honom tillriden, det känns som ett riktigt vågspel.
 
Problemet är att jag inte vet hur jag själv ska våga fortsätta rida hästarna när jag blir frisk eftersom jag har ett skadat knä. Jag har redan haft dom på jättemycket in- och tillridning och det är dyrt.
 
Problemet är att jag inte vet hur jag själv ska våga fortsätta rida hästarna när jag blir frisk eftersom jag har ett skadat knä. Jag har redan haft dom på jättemycket in- och tillridning och det är dyrt.
jag hade nog försökt att göra följande;
1-1,5 månaders vila på bete, (dom tappar inget på det, lägger snarare på sig lite hull men musklerna behåller de.)
sen hitta en medryttare eller 2 som kan motionera hästen ngn dag i veckan i 2 månader, och komplettera med träning från marken ditt knä tillåter det. då du kan börja rida igen så är det bra med medryttarna som kan ta en häst och följa med ut som sällskap. och att behålla medryttaren ngn dag i veckan sen är ju bara trevligt (förhoppningsvis), sällskap vid uteritter och avlastning då du inte hinner med ridningen t ex.

att släppa iväg hästarna på tillridning tills du är bättre ger ju inte dig så mycket. då det är lika mycket du som hästen som måste få förtroende och trygghet i varandra.
 
Problemet är att jag inte vet hur jag själv ska våga fortsätta rida hästarna när jag blir frisk eftersom jag har ett skadat knä. Jag har redan haft dom på jättemycket in- och tillridning och det är dyrt.
Är dom då de rätta hästarna för dig?

Det låter som du då behöver mkt hjälp. Och att då låna ut dom och hoppas att någon annan fixar problemet tror jag inte är en lösning.
 
Problemet är att jag inte vet hur jag själv ska våga fortsätta rida hästarna när jag blir frisk eftersom jag har ett skadat knä. Jag har redan haft dom på jättemycket in- och tillridning och det är dyrt.

Håller med många andra. Om du redan nu känner dig tveksam till hur du ska våga rida när du läkt kanske det är läge att tänka på att sälja..
 
Ibland letar unga och duktiga ryttare efter hästar de kan ta med sig till en utbildning.
Där rider de ju för kunniga instruktörer. Även ridgymnasier vill ju låna hästar ibland. Men då måste du nog vara beredd att låna ut dem minst ett år. Att hitta en duktig ryttare som vill låna en unghäst i några månader tror jag är jättesvårt.
 
OM du ska sälja, så är det ju väldigt bra läge nu när hästarna inte har hunnit vila så länge, det är sommar och många letar häst inför höstens tävlingssäsong.
 
Från marken har jag inga som helst problem med hästarna, det är ridningen som är lite jobbig. Mitt självförtroende har inte heller tagit någon skada, det har min kropp gjort.
 
Från marken har jag inga som helst problem med hästarna, det är ridningen som är lite jobbig. Mitt självförtroende har inte heller tagit någon skada, det har min kropp gjort.

Men du skriver ju att du inte vet hur du ska våga rida hästarna sen, det är väl ändå en självförtroende grej? Eller du kanske har vart tveksam ända från början du skaffade dom?
 
Men du skriver ju att du inte vet hur du ska våga rida hästarna sen, det är väl ändå en självförtroende grej? Eller du kanske har vart tveksam ända från början du skaffade dom?
Jag har inte skaffat dom, har fött upp dom. Och självförtroendegrejen är ju vad som kan hända mig, vilka konsekvenser det får. Nu måste jag vara sjukskriven från mitt jobb jättelänge.
 
Jag har inte skaffat dom, har fött upp dom. Och självförtroendegrejen är ju vad som kan hända mig, vilka konsekvenser det får. Nu måste jag vara sjukskriven från mitt jobb jättelänge.
Även uppfödningar är något man skaffar.

Problemet är att du inte vet om du VÅGAR rida dem. Det är ett psykiskt problem, inte ett fysiskt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp