Låna ut sin transport - avtal HJÄLP

JasMiin

Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag har en hästtransport, som jag tänker att jag kan hyra ut då jag själv inte är iväg på tävling eller liknande. Behöver dock hjälp av er nu!!

Vad ska jag ha med i avtalet?
Finns det något exempel någonstans att hitta? :)

För övrigt är det en böckmann master transport -92, bra skick. Skattad, besiktad och har även försäkring på den. Helförsäkring, (som även täcker skador invändigt orsakade av hästen). Boggie. :up:

ALLA tips mottaget tacksamt. Den ska lånas ut imorgon, och behöver sitta och skriva ihop något slags kontakt nu ! :):)

(Ni som säger att jag inte ska eller liknande, kommentera gärna inte för att den ska hyras ut imorgon och även i fortsättningen tills att jag själv sålt den och köpt annan nyare) ! :rofl:
 
Lite dålig på släphyror men kanske en deposition som täcker självrisken vid skada, som då återbetalas när släpet återlämnas i samma skick som när det hämtades.
Då har du ju en möjlighet att få täckt kostnaden, svårt att få till det i efterhand annars. Däremot vet jag inte hur man ska avgöra vid ev tvist men det kanske finns någon annan här som kan tipsa vidare om.

Ju mer ärlig och rak du är med befintlig status på ditt släp till den som hyr, "pre-check", desto lättare att påvisa ev nya fel vid återlämning.
Gör två upplagor med skiss på en transport och markera punkter som kanske redan är anmärkningsvärda. Be hyraren skriva under och godkänna nu-status och jmfr sedan tillsammans när den kommer tillbaka, typ så.

Vikterna, du är ansvarig för ditt släp så se till att den som hyr har rätt behörighet på sitt körkort att få framföra fordonskombinationen. Annars kommer du vid ev problem få åka och hämta transporten (t.ex. vid poliskontroll som stoppar ekipaget om det är olaglig kombo s a s). Nu är man troligen rätt mån om att lösa hemkörningen då troligtvis ens häst är i men utifall annars...
Däck, kommer du ha dubbdäck så klarar den ju oavsett men är det dubbfritt kanske de som hyr får problem om de har dubbdäck vid vinterväglag.

Förbered för lösning vid ex. punktering, finns reservdäck och utrustning för att byta på plats, eller kommer du behöva undsätta eller liknande.

Lycka till!

Mvh Thomas
 
Lite dålig på släphyror men kanske en deposition som täcker självrisken vid skada, som då återbetalas när släpet återlämnas i samma skick som när det hämtades.
Då har du ju en möjlighet att få täckt kostnaden, svårt att få till det i efterhand annars. Däremot vet jag inte hur man ska avgöra vid ev tvist men det kanske finns någon annan här som kan tipsa vidare om.

Ju mer ärlig och rak du är med befintlig status på ditt släp till den som hyr, "pre-check", desto lättare att påvisa ev nya fel vid återlämning.
Gör två upplagor med skiss på en transport och markera punkter som kanske redan är anmärkningsvärda. Be hyraren skriva under och godkänna nu-status och jmfr sedan tillsammans när den kommer tillbaka, typ så.

Vikterna, du är ansvarig för ditt släp så se till att den som hyr har rätt behörighet på sitt körkort att få framföra fordonskombinationen. Annars kommer du vid ev problem få åka och hämta transporten (t.ex. vid poliskontroll som stoppar ekipaget om det är olaglig kombo s a s). Nu är man troligen rätt mån om att lösa hemkörningen då troligtvis ens häst är i men utifall annars...
Däck, kommer du ha dubbdäck så klarar den ju oavsett men är det dubbfritt kanske de som hyr får problem om de har dubbdäck vid vinterväglag.

Förbered för lösning vid ex. punktering, finns reservdäck och utrustning för att byta på plats, eller kommer du behöva undsätta eller liknande.

Lycka till!

Mvh Thomas

Tack för ditt svar! Har tänkt låna ut den för 300:-/gång så de blir svårt ta en deposition då självrisken är 1500:- (försäkringen). Då skulle personen få betala 1800:- och sedan få tillbaka 1500:-.. :confused: Går inte att ändra heller, då jag valt lägsta möjliga självrisk!

Dubbdäck sitter på transporten, dock har jag inget reservdäck.. Hur bör jag göra då?

Status på släpet nu var bra tips, kommer absolut att skrivas på avtalet.

Är jag som släpets ägare ansvarig för vikterna? Även om den är utlånad. Är det inte personen som då hyrt och kör som själv är ansvarig att denne får dra den kombinationen av bil och släp med sitt körkort ?? :eek:

Vad bör jag skriva att gäller, om tex punktering skulle ske ?
 
Är jag som släpets ägare ansvarig för vikterna? Även om den är utlånad. Är det inte personen som då hyrt och kör som själv är ansvarig att denne får dra den kombinationen av bil och släp med sitt körkort ?? :eek:

Jag tror inte på det.

Jag har också mycket svårt att se att någon annan än bilföraren, dvs den som hyrt släpet och har den bak på sin bil och kör ska bli skyldig till ev straff och ansvar vad gäller olovlig körning...


Det är som att min kompis skulle lånat min bil, kör mot rött..och det blir mitt fel, trots att jag suttit hemma i soffan under tiden? Nää..det är bilförarens ansvar att hålla reda på vikter och att ekipaget framförs lagligt i övrigt, kan framföras med säkerhet på vägen..Såna kunskapskrav finns med i grundläggande behörighet för körkort.
 
Senast ändrad:
Jag hade velat ha en deposition på minst 500kr utöver hyran, sen så hade jag lagt in ett reserv däck (ett sommardäck duger ju), tagit bilder och skrivit upp en lista på alla fel och skråmor släpet redan har för att lättare se om det kommit till nya.

Sen så hade jag gjort ett kontrakt där vikter och listan på skråmor står med, så att man har skriftligt på att den som hyr har full koll på släpet skick och vad den får köras med och lastas med osv.
 
Påstod inte att TS var ansvarig i juridisk mening för vad andra gör så klart. Syftade på att det skulle kunna bli en praktisk olägenhet om den som hyr är tvungen att häkta av släpet på plats för att denne inte får framföra fordonskombinationen. Vem tar hand om släpet då?

(Vet att bensinstationer som hyr ut kan ha missat och får det roliga jobbet att hämta släp som inte fått framföras)
 
Jag tror inte på det.

Jag har också mycket svårt att se att någon annan än bilföraren, dvs den som hyrt släpet och har den bak på sin bil och kör ska bli skyldig till ev straff och ansvar vad gäller olovlig körning...


Det är som att min kompis skulle lånat min bil, kör mot rött..och det blir mitt fel, trots att jag suttit hemma i soffan under tiden? Nää..det är bilförarens ansvar att hålla reda på vikter och att ekipaget framförs lagligt i övrigt, kan framföras med säkerhet på vägen..Såna kunskapskrav finns med i grundläggande behörighet för körkort.

Precis så tänker jag med! Men var hittar jag hur det verkligen är och vad som gäller? :/
 
VAD gäller om transporten skulle bli snodd eller enligt den som hyrt då "snodd" ? :confused: och inte kommer tillbaka till mig.. Vad gör jag då som ägare/uthyrare ??
 
Precis så tänker jag med! Men var hittar jag hur det verkligen är och vad som gäller? :/

Alltså man är som fordonsförare själv ansvarig över att ekipaget man framför är inom lagliga ramar och att man har rätt behörighet på lappen?.., inget annat gäller.

Däremot om det skulle ske kan du reglera i ditt avtal då vad som gäller om transporten blir stoppad och ekipaget blir erlagt körförbud att den som hyrt transporten har skyldighet att se till att transporten blir hemfraktad inom uthyrningstiden..dvs det ska vara levererat åter som vanligt.

I samma frågeställning kan man skriva in att otillåten lastvikt inte är nåt du ansvarar för utan det gäller för hyraren att själv ta reda på vad totalvikten av ekipaget är.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har några mycket goda vänner som vill låna min transport. Litar helt på dessa så inga kommentarer om att det är livsfarligt...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: Favina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp