Låna ut sto till avel

Guldaskig

Trådstartare
Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i skräddarsytt kontrakt som vi lusläst flera gånger för att det ska bli rätt. Dock klurar vi lite på hur det funkar med t.ex språngrulla, kan min kompis som inte äger stoet anmäla där och kan hon sedan stå som både uppfödare och ägare till fölet? Fölet ska alltså tillhöra kompisen, inte mig.

Har försökt googla men hittar inget passande.
 
Det kan hon. Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men man kan anmäla om någon annan än stoägaren är språngägare.
OM jag inte missminner mig så kan ägaren överlåta uppfödarskapet genom att skriva på registreringsansäkningsblanketten, den man printar från språngrulla.
För många andra raser kan man också skicka in en kopia av ett avtal mellan ägare och fodervärd att fodervärden får stå som uppfödare. Vet inte hur det funkar med swb dock.
 
Jag har lånat ut mitt sto för avel (SWB). Inga problem för fodervärden att registrera stoet i språngrulla. När fölet var fött fick jag skriva på en blankett för att fv skulle stå som ägare på fölet när det var dags att registrera det.
 
Jag har lånat ut mitt sto för avel (SWB). Inga problem för fodervärden att registrera stoet i språngrulla. När fölet var fött fick jag skriva på en blankett för att fv skulle stå som ägare på fölet när det var dags att registrera det.

Står du som stoägare som uppfödare till fölet då?
 
Jag äger inte stoet,swb, som bär mitt föl.

Jag registrerade stoet i språngrulla och är således språngägare och är betalningsansvarig.

När fölet ska reggas får stoägaren skriva på ett papper för att jag ska stå som uppfödare (och ägare) till fölet.

En vän har precis gjort detta och min stoägare också för ettantal år sen, utan bekymmer.
 
@Guldaskig är det swb?

På språngrulla finns en jättebra ’såhär funkar det’.
När man ska regga fölet(blanketten kommer från språngrulla, (det är den jag printscreenat)så får man fylla i på en rad ifall fölets uppfödare är densamma som stoägare eller ej.
Är det olika så fyller man i det där och stoägaren skriver under.
 

Bifogade filer

  • FF28EFB5-13DA-4FF0-A600-8E72A3122333.png
    FF28EFB5-13DA-4FF0-A600-8E72A3122333.png
    62,2 KB · Visningar: 26
@Guldaskig är det swb?

På språngrulla finns en jättebra ’såhär funkar det’.
När man ska regga fölet(blanketten kommer från språngrulla, (det är den jag printscreenat)så får man fylla i på en rad ifall fölets uppfödare är densamma som stoägare eller ej.
Är det olika så fyller man i det där och stoägaren skriver under.

Stoet är Oldenburgare.

Tusen tack för hjälpen, då har vi lite att gå på om det blir aktuellt till våren :)
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 519
Senast: Masse
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 553
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp