Lancashire heeler

gadriel

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av rasen, bra som dåliga?

Jag har blivit väldigt förtjust i rasen men inte träffat någon "live". Allt jag läser om dom låter perfekt, lite för perfekt så jag måste ju kolla med er hur heelern egentligen är....i verkligheten... :D

Samt om ni vet något om sjukdomar inom rasen.

Bilder är givetvis mer än välkommet :bump:
 
Sv: Lancashire heeler

En granne hade några stycken :) hon hade fött upp några kullar med.

Det var otroligt pigga och arbetsvilliga hundar ,och inte minst fulla av hyss när de fick energi över :cool:

Kan tänka mej de är perfekta kovallare och råttjagare de var tuffa och inget för soffan som sällskap .
Mycket hund i liten förpackning :bow:

(jag fick äran att passa dom när ägaren var bortrest )
 
Sv: Lancashire heeler

Har en kompis som har en sån.
Jättetrevlig hund som verkar hänga med på det mesta.
 
Sv: Lancashire heeler

Coola hundar tycker jag, verkar vara en aktiv sällskapshund om jag dömmer av dem 4-5 jag har träffat. Trevliga individer utan några större bekymmer, lättlärda och positiva till det mesta.
 
Sv: Lancashire heeler

Ett lite mildare( dvs inte lika skälliga) och mer kontaktsökande (och mycket, mycket sötare) alternativ till Jack russeln har jag tolkat dem som, av de 4 jag träffat.
 
Sv: Lancashire heeler

Har träffat 4-5 st tror jag, allihopa helt underbara hundar! Stora hundar i liten förpackning, arbetsvilliga och otroligt kontaktsökande. Väldigt bunden till sin ledare men ändå inte reserverad för främlingar. Lite tuffa och envisa kanske.

Endast en av de jag träffat har varit lite vek och orolig, men det berodde nog mest på att hon blivit dåligt behandlad.

En kille jag gick i gymnasiet med hade en tik som han inte ens ägde ett koppel till, hon lydde minsta vink från honom. Helt otrolig hund!

Har dock fått intrycket att de ha lätt för att använda tänderna vid lek och så, men de är ju ursprungligen kovallare som nöp kossorna i hasorna vid behov.

En av få raser jag träffat som känns ursmart, nästan så att man känner att de läser ens tankar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Lancashire heeler

Jag tycker det är en helt underbar ras! Har träffat ungefär 25 st och umgås aktivt med tre. En heeler ska vara en liten arbetsvillig solstråle och alla utom en som jag träffat har varit väldigt sociala. Vissa individer har tyvärr lite jakt i sig, men jag har inte hört om någon som pga detta inte skulle kunna ha sin Heeler lös.

Problem inom rasen är främst den ganska snäva avelsbasen och flera rasbundna ögonsjukdomar som tyvärr förekommer en del. Vad som däremot är positivt vad gäller dessa sjukdomar är att uppfödare är väldigt öppna (man förnekar alltså inte problemet) och att det aktivt jobbas för att minska förekomsten av detta (något som den finska heelerklubben fått mycket uppmärksamhet och uppskattning om från kennelklubben och andra rasklubbar).
 
Sv: Lancashire heeler

En kompis till mig har en heeler tik.

Detta är en glad och energisk hund med mycket "spring i benen"
De tränar och tävlar lite lydnad, Ägaren tar det hela med en klackspark eftersom hunden gärna tar några glädjerusningar över hela planen emellan varven. man får nog ha en stor portion humor för denna rasen.

Energisk är verkligen ett beskrivande ord för just heeler.
överlag med min ringa erfarenhet så skulle jag berskiva det som en glad och trevlig hund, med mycket energi som gärna kan slå över och resultera i tjuvrusningar. "svårt att vara stilla syndrom" samt en hel del humor. Jag tror att man får möta rasen med den inställningen att det kan svämma över och inte ta det på så stort allvar när hunden busar lite på lydnadsplanen så att säga. :D
 
Sv: Lancashire heeler

Tack för alla svar!! Dom är till stor hjälp!

Tänkte på det här med att dom har mkt energi. Har dom svårt att koppla av inomhus och i nya situationer? Min hund har mkt energi och otroligt svårt att koppla av och en sån hund till skulle inte vara en bra kombination. Däremot energi utomhus i lek och arbete är bara positivt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 941
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 215
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 471
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp