Bukefalos 28 år!

Landsköldpadda med munsår...

F

Flash

Hej! Jag har en grekisk landsköldpadda som är tio år gammal (tiden går...) som har fått ett litet munsår i ena mungipan. Det är inte så farligt alls, utan ser mest ut som om en "hudplåt" lossnat och att huden under blivit lite irriterad (rosa). Munsåret är sådär fyra mm i diameter och sköldpaddan är pigg och kry - är ute hela dagarna och äter klöver och maskrosblad bl.a. Får bra mat och vitaminer och kalk året om. Har UV-belysning i terrariet & värmespotlights o.s.v. Vad jag undrar är om det är något att oroa sig över? Eller om det läker av sig själv utan behov av veterinär hjälp? Jag har visserligen haft sköldpaddan i nio år nu, men det har aldrig varit några "problem" tidigare. Om det finns någon därute i cyberrymden med lite tips och råd, så är h*n varmt välkommen att skriva några rader i den här tråden! Tack på förhand!
MVH; "Flash", matte till Sca(r)let :love: .
 
Sv: Landsköldpadda med munsår...

Tycker det låter som början till munröta...ta honom till veterinären, svårt att fastställa något här.
 
Sv: Landsköldpadda med munsår...

Mynta2 skrev:
Tycker det låter som början till munröta...ta honom till veterinären, svårt att fastställa något här.
:eek: :eek: Hu! Ska ringa min veterinär på måndag...
 
Sv: Landsköldpadda med munsår...

Svarar här igen! Jag kom på att min reptilkunniga veterinär har semester, och för att stilla min oro tog jag med fröken Scarlet till "min" djuraffär. Butiksinnehavaren har egna sköldpaddor, både privat och till försäljning. Det var ingen ruskig munröta, utan lika harmlöst som det ser ut - en liten hudplåt som av någon anledning skavts av :bow: ! Jag behöver inte göra något åt det alls, utan huden kommer att läka av sig själv :banana: !

Ibland blir man glad :) !
 
Sv: Landsköldpadda med munsår...

jag har också haft en landsköldpadda ..men han rymde fråga mig inte hur:crazy:
 
Sv: Landsköldpadda med munsår...

Det var ju bra. Men *ruskig*...munröta brukar börja som lite rodnad ;)...Fast tur det inte var det då..men det är ganska vanligt.
 
Sv: Landsköldpadda med munsår...

Jag har också förstått att "ruskig" (förlåt uttrycket :o ) munröta är vanlig hos reptiler - har läst på nämligen :D ! Jag är tacksam att du svarade i alla fall :bow: , även fast det nu inte var så illa. Precis som du skrev i ditt första inlägg i den här tråden, så kan man inte ställa diagnos över nätet, och det var inte det jag var ute efter heller ;) !

Har du själv sköldpaddor, och i så fall; vad för sorts? Min är en grekisk landsköldpadda. Tyvärr har jag bara Scarlet men önskar att jag hade en till. När jag köpte henne var det en ekonomisk fråga som gjorde att det bara blev en, och nu är jag rädd att det inte skulle fungera att släppa ihop henne med en artfrände. Men visst är det grymt att låta en sköldpadda leva alla sina är alldeles ensam :cry: , inte sant :confused: ? Vi får se hur det blir i framtiden, drömma kan man ju...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp