Bukefalos 28 år!

Landsmót - vilka var bäst?

Jonaz

Trådstartare
Ni som var på Landsmót, vad tyckte ni var bäst?
Själv missade jag lördagkväll och söndag, då jag åkte inte till Reykjavík för att parta....

Gårdsvisningarna var riktigt bra. Jättekul att se Glampi frá Vatnsleysu på riktigt. Audholtshjáleigu hade jättefina hästar, Volmúla likaså. Det var verkligen mäktigt att sitta i bakcen och se det.
Se de gamla hingstarna som fick 1:a pris och hederspris var inte illa det heller. Ódur frá Brún (med exempelvis Töfri frá Kjartanstödum som avkomma), Galsi frá Saudarkróki. Håret på armarna restes!

Vinnaren av B-flokken, Rökkvi (delvis ägd av fam Montan) var riktigt, riktigt fin. Tväa i A-flokksuttagningen kom en riktigt fin musblackhingst efter Orri. Saer frá Bakkakot hette han och var otroligt flott!!

Åker hem tidigt imorgon med många fina hästar på näthinna, det vill jag lova!

Nu vill jag höra fler åsikter!

/Jonaz, som gärna åker tillbaka snart!
 
Oj, så många otroligt fina hästar så det är svårt att bara plocka ut några.

De du nämner är ju jättefina!

Men þoroddur var ju nåt extra också! (5-årig hingst som fick över 9.0 för ridegenskaper :eek:)

Sen har jag två personliga favoriter och det är Aron och Illingur, båda i toppen bland de 6-åriga hingstarna.

Blaer som var den näst högst bedömda femåringen var också häftig, men han kom tyvärr lite i skymundan av þoroddur.

Gola, Stoet som vann ungmennaflokken var en annan favorit mig också.

Annars: Varför parta i Reykjavik under landsmots bästa festkväll? :p Du missade något! :cool:

Bilder: (rätt stora men har inget redigeringsprogram tillgängligt...)
þoroddur (tölt)
þoroddur (trav)
Aron (Tölt)
Illingur (ökad galopp)
 
Vill gärna se mycket bilder, det finns ju så många fina :love:
//Tess
 
ahh jag lengtar nu tills mina bilder er framkallade :love:

Alla hestar som daniel jonsson (?) red var ju jette fina.... men han ju en av islands besta ryttare ocksá....

Han femáringen en skrev om, frán porodstöddum eller vad farmen heter....egaren blev erbjuden 60miljoner islendska kronor för den...och det var igár det...dom sa det pá radion. Men egaren vill inte att hesten hamnar utomlands...vilken TUR!!

Jag var pá Landsmót frán torsdagen till söndagens slut.... Behövde du áka in till reykjavik för att festa? jag tyckte alla festa vilt uppe i dansteltet.. :D Tjena vilket liv det var....man fick ju aldrig sova!! speciellt inte ner man vakna av att det var fremmande folk inne i teltet :crazy:

Guuu vad fina hestarna var.....jag skulle nöja mig med vilken som helst :love: haha
 
Jag är rätt dålig på att avgöra det redan nu kan jag erkänna. Men det där är den hållningen han har i tölten. Ska försöka få upp någon mer bild.

Tess: Har fler bilder men de sitter i min mammas kamera som är i sverige nu. Och jag är ju här på island.... =)
 
Å fysjameg for en sits! Til og med kjæresten sitter finere og han har sittet på hest èn gang :-P
 
jaa, det gör han ju! (skyller på att jag har sett alldeles för mycket olika hästar den senaste veckan)
 
precis hemma från ett härligt Island och ett spännande Landsmót..
Var på landsmót från tis-sön och har sett en drös talangfulla hästar.
några som gjorde avtryck i mitt minne är en drös av de fyraåriga stona, vilka oerhört talangfulla hästar! Vad lär det blir med sådant framtida avelsmaterial..? :)
Stoet Lýdia som vann tölten var verkligen häftig, extra roligt också med ett sto som tar sig fram i sån hård konkurrens mot grabbarna.

Rökkvi var häftig. En häst som visade enorm trav i uttagningarna var Sindri frá Laugardaelum och en annan häst vi fastnade för i samma uttagning var Flygill frá Vestri-Leirárgödum.

Vinnarna i ungmennaflokkur, ekipaget Heidrún Ósk Eymundsdottír och Gola frá Yzta-gerdi imponerade med sina harmoniska visningar och det var skönt med en ryttare som red mjukt. Vilket hon även fick pris för på söndagen.

Annars är det som vanligt, oerhört många talangfulla hästar, men var sjutton har den vackra och mjuka ridningen tagit vägen? De gånger då man såg hästar som faktiskt gick avspänt och såg nöjda ut och som inte hade ett stångbett spänt som drog ner nosen på dem, var alltför sällan. Visst fanns det pärlor och jag och min kompis Linda blev barnsligt förtjusta i småsaker som att man såg att ryttarna lät hästarna få nästan lite halvglappande tygel i passläggningarna (och inte de obligatoriska stångrycken i vartoch vartannat steg) eller när man såg hästar som faktiskt fick sträcka ut i skritten och inte trippade fram med nosen mellan frambenen med en hårt spänd stång.

Sen går det inte att jämföra med tävlingar här hemma i Sverige, hästarna där är av en helt annan kaliber och bedömningssystemet helt annorlunda. Kraft, energi, explosivitet och samarbetsvilja är ju en mycket större faktor på island än här i Sverige, så fort som de spränger fram på banan vissa gånger, är det många ryttare i Sverige som aldrig ens skulle våga..

men det var ett Landsmót med otroligt talangfulla hästar som verkligen bådar gott inför framtiden och vissa guldkorn bland ekipagen gjorde att man har fina minnesbilder att spara här hemma.

Ella
 
En enastående häst som jag såg på gårdsvisningarna var Hlín Frá Vatnsleysu. En underbar skimmel med superfin tölt och superfin trav. Den skulle jag gärna ta hem!

Håller med om de fyraårgia stona. De var enastående. Överlag tyckte jag att stona var finare än hingstarna. Det tycker jag är lite intressant. Exempelvis 'är jag inte jätteimponerad av Thoroddur, trots hans skyhöga poäng. Men stona var kalasfina, väldigt många av dem.

Mycket hård och trist ridning fick vi se. Det var verkligen jättetråkigt och jag hoppas att det kommer att bli bättre. Men jag är väl lite tveksam tyvärr. Islandshästridning är alltför ofta hård. Vet itne hur man ska komma åt det. Synd att det inte drar ner poängen. speciellt passen såg man händer som ryckte på stångbett. Vet inte ens vad de ville uppnå med det....

Jag tyckte att det var lite för lite bögar på Landsmót. Därför var jag tvungen att åka in till Reykjavík och besöka "Jón Forseti". Spännande att se dem dansa till en del isländska låtar! Såg en bra söt pojke, men fick gå hem själv ;-)

/Jonaz
 
Är det hästens naturliga form i tölt med denna ryttare med denna något säregna ridstil så beundrar jag Aron väldigt mycket!
 
Jo, visst är man singel. Sen ett halvår nu faktiskt. Har väl inte jättebråttom att hitta någon ny heller, även om en irländsk pojke ringde mig på mobilen från Australien häromdagen. Han är lite söt, så vi får väl se... :o

/Jonaz, som i alla fall inte lär hitta någon på öandet utanför Härnösand...
 
Härnösand ligger vid Höga kusten nästan. Några mil norr om Sundsvall i Ångermanland. Så jag har gått och blivit norrlänning! Får se om jag blir engelsman sen till hösten....

/Jonaz
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp