Långa ben - Stübben Rex?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Dessan_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 665
D

Dessan_v

Jag har en ponny som behöver en ny sadel. Så jag undrar om jag, som har ganska långa ben, innerben - 90 cm, ryms bra i en Stübben Rex , 16" ?
eller är sadeln till för kortbenade människor? lägg ut bild :)
tack för svar :) :bow:

Sv: Långa ben - Stübben Rex?

hmm. jag tror lite det jag också. jag har en allroundsadel som jag ryms bra i, men jag är inte säker på om rexen är för liten.. någon annan som har erfarenhet?

Rexen är en "lille-liten" sadel, passar typ B- (liten)C ponny. Stübben Juventus kanske är bättre i storlek. Det är en ponny sadel för lite större ponnysar och ryttare undet 170, sitsen är 17". Bilder har du på www.stuebben.nu har sett endel begagnade hopp. Juventus finns som hopp, dressyr och allround.

ahaa :idea: det är bara det att ponnyn måste ha 16", t o m 16,5" är för stor för henne :S hur är det med stübben laurus då? är et någon större skillnad på den och rex? :)

De flesta stübben modellerna finns i 16,5", tex artus och siegfrid. Laurus är nog gjord för mindre ryttare den med.

okej .. jag är väldigt smal, så finns det nån sadel som man kan ha längre ben i?:confused:

Rexen passar utmärkt på större hästar också :smirk:
Frågan är om den passar ryttaren som sitter på hästen, man får som sagt inte ha en stor rumpa för att rida i en 16tums sadel.

Dock så får hästen inte vara en storhäst i typen (läs stor manke), sadeln är gjord för runda ponnyer utan manke.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 711
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 407
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 285
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 518
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka