Bukefalos 28 år!

Långa framtår

U

Ultima

Min häst har på bara tre veckor fått alldeles för långa hovar fram. Bak verkar de inte ha växt mer än vanligt. Hade hovslagaren ute för en tappsko, han var stressad och jag fick inte ur honom så mycket. "Ja, det har växt lite väl mycket - men det är ju den tiden" sa han bara. Nu är jag jättenojjig - fång? felbelastning under ridning? Eller kan det verkligen vara normal hovtillväxt? Varför bara fram i så fall?!
Snubblig är hon jämt, möjligen har hon varit lite x-tra stel och inte så samarbetsvillig de sista dagarna - men det har jag skyllt på brunst.

Råd - tips - erfarenheter? Förra sommaren (som var min första med henne) upplevde jag inte det här problemet. Om det nu ÄR ett problem...:confused:
 
Sv: Långa framtår

När hovarna plötsligt förändras i sättet att växa så kan man misstänka en smärta i benen/hovarna. Har du nu också känt en skillnad på hästens sätt att röra sig på sista tiden så KAN det vara en indikation på att något inte står helt rätt till.
JAg hoppas verkligen att det INTE är något fel på din häst men det kan vara värt att ha i åtanke i alla fall.
 
Sv: Långa framtår

Ha det i åtanke är just vad jag har. Hela tiden... Men KAN det över huvud taget vara normalt? Det är just att tårna blivit långa (bara tre veckor sedan verkning och som sagt - bakhovarna ser ut att ha växt symmetriskt och normalt). Å andra sidan - jag tycker jag har en bra hovslagare och han reagerade ju inte jättemycket...SVÅRT!:(
 
Sv: Långa framtår

Hej!

Jag har hört att hovarna kan växa fortare om man nyss bytt till annat bete, men också om hovarna har några hålväggar eller så, så att hästen fixar så att dom ska växa ut så fort som möjligt!? Kan det va nåt som stämmer?

Mvh Alexandra
 
Sv: Långa framtår

Inga hålväggar och inget nytt bete, däremot färre hästar i samma jättehage som förut och regn = mer bete.
 
Sv: Långa framtår

Det brukar ju synas mer fram när det börjar bli för långt, bak växer också, men det syns för ögat mindre. Så kan ju vara att det dragit iväg bara helt enkelt. Jag fick flytta skoningen en vecka tidigare då det bara visslade till nu i samband med betet. Vi trodde det skulle fungera med knappa 5 v (brukar ligga på 4 v sommartid), men efter knappt 4 v var det bara att inse.

Värsta svängen förra året var när hästen efter 3 veckor såg ut som citat hovslagaren 'han gått 8 veckor'.

Så visst kan du fått rakettillväxt, men det kan också bero på annat. Oavsett anledning, är tårna för långa nu är det bara att ge sko om nu. Och händer det igen får ni korta intervallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 043
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 120
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp