Längd på tyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 855
L

Luva

Jag undrar, hur långa är ett par vanliga ponny och cob tyglar?

Jag ska köpa tömmar till min häst (islandshäst, 136 cm) och funderar på om 8 m räcker?

Sv: Längd på tyglar

Jag vill ha tillräckligt med töm så att jag kan släppa ut hästen på en 20 meters volt och ändå ha töm kvar i handen. När jag körde sköthästen på 170cm hade jag 16 meters tömmar.

Det är dock litegrann fråga om tycke och smak. Det går ju att lägga 20 meters volter med 8 meters tömmar, man får lite mer motion bara. Jag är lat och vill kunna stå still i mitten med hästen springande runt mig i voltarbetet.

Jag har en häst på 156 och mina tömmar är också 16 m har jag för mig. 8 m hade blivit väldigt kort tycker jag... Då får man springa med mycket.

Beror väl på om du ska köra eller tömköra. Ska du köra är det bara en fördel om de inte är kopiöst långa då man i allmänhet sitter rätt nära hästen i en vagn, ska du däremot tömköra är det bra om de är lite längre så hästen kan komma längre ifrån dig och du slipper springa efter den.

Jag ska tömköra.

Jag är inte så duktig på detta, min häst har gjort det 1 gång förut och det slutade i panik och han blev insnurrad i tömmarna.

Därför känner jag att jag inte vill ha förmycket töm att hålla reda på, vi ska i vilket fall bara skritta(det lär ta ett tag innan vi vågar pröva annan gångart), så då kanske 8 m funkar?

Hittade på hööks ett par ponnytömmar som var 8 m nämligen.

Får han panik kan jag tycka att det är ännu viktigare att tömmarna är långa så du kan hålla dig på ett tillräckligt långt avstånd. Ta hellre hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig med tömkörningen tills hästen har vant sig än att du köper för korta tömmar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
812
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025