Bukefalos 28 år!

Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Tabitha

Trådstartare
Jag ser med viss fasa fram emot en 8.45 h lång flight i en trång Boeing 757 ensam med min sprattliga son - som absolut inte vill sitta mer än några minuter åt gången! Gjorde en liknande resa när min äldre son var runt 7-8 månader som funkade bra, men han å andra sidan inte riktigt kommit igång med krypandet då. Den här däremot vill helst bara fara runt på golvet hela tiden, så tja, jag inser ju att det kan bli en rätt jobbig flygning detta... Så har ni några tips på hur man tar sig igenom resan så smärtfritt som möjligt skulle jag uppskatta att få höra dem!! :bow:
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Var i god tid på flygplatsen och se till att barnet rör på sig hela tiden tills ni går på planet, förhoppningsvis så kanske han sover en stund ialla fall... :angel:
Vad äter han? Sånt brukar man kunna sysselsätta dem med en stund i alla fall, stå och hoppa i knät, försök hitta leksaker som han tycker är roliga att leka med och ta med.
Böcker brukar kunna roa dem en liten stund ialla fall.
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Det är väl det vanliga. Någon ny leksak och sen gå upp och ned och upp och ned i gången :)
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

För att vara ärlig så låter det helt vidrigt i mina öron :crazy:. Vi har rest en tretimmars flygning när dotter var liten och det var fruktansvärt jobbigt, men jag antar att barnet förhoppningsvis sover bort några timmar när resan är så lång.

Jag köper alltid lite nya leksaker när vi ska ut och resa. Ev tycker barnet att det är roligt om alla är inslagna i lite presentpapper. Även typ russinpaket kan vara inslaget. Våra har gillat såna där dra-upp-djur som kan åka omkring på brickan (och man kan göra rollspel med). Minns dock inte om det roade först när de var lite äldre. Mina barn har gillat dragkedjor så jag har köpt pennfodral eller liknande och lagt något spännande i. Sen hade jag en gång en så enkel sak som ett måttband som åker in när man trycker på knappen.

Tänk i termer av "massvis" av småsaker. Under de tretimmarsresor vi har gjort har aldrig våra barn varit ute i gången pga jag haft ett helt artilleri med saker.

Må gud vara med dig ;):D
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Flög till thailand med sonen (som ifs var 14 månader då) förra vintern, och det gick över förväntan! Lite tips...:P

*Bärbar dvd med hörlurar, ta med barnfilmer, perfekt att sätta på när en annan bara MÅSTE få ta det lugnt ett tag (typ äta...)

*Försök hitta en "kompis" på flyget, småbarn brukar inte ha problem med det... ;)

*Köp nya små leksaker (typ sånna där slajmdjur, mcdonaldsleksaker från happymeal, bilar, gosedjur)

*penna och papper

*"nyttigt godis", torkad frukt, salta pinnar, majskrokar, skorpor mm...

*Gå på toaletten minst varannan timme. Det var, enligt sonen, resans höjdpunkt. Massa folk att prata med i kön, määängder med knappar, konstiga dörrar, ljud överallt och en finfin spegel inne på toaletten.

*Köp billigaste kudden + filten du kan från Ikea. Superskönt om liten somnar eller mot förmodan vill sitta still. Funkar även finfint ifall man vill bygga lite koja i flygstolen.

slutligen, vet inte hur gammal du är, men jag hade kvar min gamla freestyle och mängder med band från disney, med tillhörande bok. Alltså en berättarröst som läser upp boken, och sedan hörs ett "pling" när det är dags att byta sida. Sonen är heeelt fascinerad av hörlurar och det är dessutom superskönt att slippa läsa boken själv och tex, äta eller andas lite :P

Lycka till! Det är säkert värt det när ni väl är framme ;)
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Tack för alla tips! Jag tror jag är beredd på det mesta, av planet kommer vi iaf inte förrän vi landat (hoppas jag!). Så här ska jag försöka klara mig från ett nervöst sammanbrott:

* Packa smidigt. Mjukt midjeväska för pass, kort och cash, i övrigt bara en ryggsäck som handbagage med blöjor, våtservetter, handduk, liten filt o kudde, alvedonsuppar, näsdroppar, ombyteskläder, några väl valda leksaker (tipsen om många olika småsaker verkar bra!), haklappar, nappflaskor, plastskedar, vällingtetror, majskrokar, riskakor och barnmatsburkar (tydligen OK att ta med välling/barnmat ombord så det räcker för resan). Bekväma kläder och skor, bebisen i bärsele. Resten får checkas i en väska på hjul.

* Förbeställt fönsterplats. Visserligen knöligt att behöva kliva över folk när man ska ut, men alternativet att ha andra klivandes över en själv när bebisen t.ex. har somnat känns sämre. Dessutom blir det trångt att sitta med honom vid gången. Han är precis på gränsen till för stor för att ha en bassinett, annars kunde det ha varit smart att förbeställa en sådan. Då får man även sitta längst fram med bättre benutrymme. Hos vissa flygbolag kan man beställa bebismat.

* Ge välling i nappflaska under start och landning.

* Förbereda mig på att knalla fram och tillbaka i gången (ryggskottsvarning).

* Hoppas på tur, bl.a. med att personalen är förstående, sätena brevid inte är upptagna (kräver mycket tur) och att han sover åtminstone någon del av resan...

Sen ska vi bara in till Manhattan också, tänker att buss med bebis och bagage måste vara väldigt mycket smidigare än tunnelbana. Nåväl, förhoppningsvis kan jag rapportera vidare om hur det gick till sist.! :crazy:
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Kudde och filt skulle jag skippat. De gånger vi har flygit (både 3-timmars och längre) har det funnits att få på planet. Men du kanske ska kolla för säkerhets skull att de erbjuder det (vi har rest SAS).
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Tack! Det är tyvärr ut med Continental, som jag minns det ett ganska trist bolag med minimal service utöver det nödvändigaste. Hem blir med SAS tack och lov! Kudde o filt brukar man iofs få ändå o säkert en extra kudde till bebin. Jag har dock plats för en lbebiskudde (otroligt nog!) och tänkte ändå att han ska sova på den där på plats.

Nästa projekt blir att inte få med några "bed bugs" hem, men kräver en annan slags planering.! :p
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Vi flög med vår då 11 mån gamla bebis till australien 21h resa tror jag det var...jag minns det med vånda fortfarande!

Vi fick en plats med baby bed, men den var min son inte alls intresserad av att sitta i, han skulle vara hos mig och jag fick inte sitta ner, han skrek och viftade med armarna, hoppade och krumbuktade sig, så jag fick helt enkelt stå upp i gången hela resan. Mellanlandningen i thailand var iofs trevlig, där kastade sig de thailändska taxfree-biträdena över honom så jag fick vila lite...de försökte tom gifta bort mig rätt vad det var, hehe

Lycka till!!

Jag kan bara säga som någon sa tidigare: se till att barnet är ordentligt trött så han/hon kanske somnar på planet:)
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

*Delvis kl*

Jösses ja - och tänk på medpassagerarna. O_O
Som barnlös ser jag åtta timmars mardröm framför mig..
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Och som foralder ser vi 8 timmars surpuppa framfor oss. Kop oronproppar, ingen flyger for att det ar roligt, alla ska nanstans.
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Hur jobbigt du än tycker att det är kan jag nästan garantera att det är värre för föräldrarna. Shit vilken ångest det är att vara den som stör, och man liksom inte kan göra så mycket mer än det man gör. Jag tycker oftast mest synd om dem istället för att ödsla energi på att irritera mig.
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

kan hålla med och jag är barnlös :P dock gillar jag inte sitta bredvid dom som har barnet i knät:P senast fick jag välling över halva mig för föräldern inte hade riktigt koll :P
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Fast det kan ju lika garna vara en halvfull gubbe som spiller ol pa dej, eller en kvinna i 40ars aldern som spiller kaffe.

Jag foredrar ocksa att inte ha nagon bredvid mej nar jag aker med mina barn, vilket blir typ 4 ggr om aret. Visserligen inte 8 timmar men anda inte sarskilt kul. Dock har ingen av dem nagonsin skrikit mer an enstaka ganger vid landning (ont i oronen) eller innan start om det drojer och jag inte vill amma forran vi ska lyfta. Att barn skriker och for ovasen i flera timmar ar nog ovanligt. Jag har faktiskt aldrig stott pa det trots att jag flyger sa mycket.
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Det där kan man dra hur långt som helst.

Barn är en del av vår värld, du får acceptera eller stanna hemma. Alt är ju att köpa öronproppar och ögonbindel för längre flygningar, många bolag erbjuder detta gratis.
 
Sv: Långflygning med rörlig 11-mån bebis, era bästa tips tack!!

Men herregud. Det måste vara väldigt svårt för dig att existera i världen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp