Bukefalos 28 år!

Långsam och okunnig

M

mala

Hästen som jag rider nu är en skogsmulle. Funkar bra att rida ut i sällskap och kan alla gångarter men den kan bara skritt och trav på kommando. Galoppen kan man lixom ge kommando om när det är sån fart att hästen ändå snart ska bryta över.
För att få omväxling så tränar vi lite vanlig dressyr utanför stallet. Det går sådär för hästen är rätt långsam. Inte att den inte vill utan den funkar bara i lugnt tempo. Om man hetsar den för att få lite fart så kan den inte koncentrera sig och vill inte ens försöka mer. Nu har vi kommit så långt att vi kan trava lugnt på en volt samtidigt som vi ställer och svänger lite. Men hellst vill den ha skritt för då är den mest positiv till träningen. Sen vill hästen gärna vila lite ibland. Stanna en stund innan den fortsätter. Inte för att vara dum utan jag tror att det kanske är jobbigt att gå på volt när den inte är van? Trav funkar oftast bara ett halft varv i taget.
Den har nog inte alltid haft det så lätt tidigare för hästen är rätt rädd för spön och om man är hård i hjälperna eller rösten.
Vad kan jag göra för att utveckla våra lätta dressyrträningar?
Vi har en liten grusvolt som vi tränar på. Den kanske är 20 meter rakt över. Är det för littet för en stor häst att galoppera på? Om man bara tränar fattningar? Hur länge kan man hålla på åt gången? Vi ska inte konditionsträna utan bara träna lite på kul och för att det är nyttit att lära sig.
 
Sv: Långsam och okunnig

20 m volt är alldeles perfekt. Det är ju som en halv "ordinarie ridbana", som är 20 x 40.

Om hästen som du säger, är ganska maklig och blir okoncentrerad när den hetsas och stressas, så räcker det gott och väl att börja med fem galoppfattningar i vardera varvet per "dressyrpass", vare sig fattningarna blir bra eller ej. Det är ingen idé att "tråka ut" hästen.

För att liva upp dressyrpassen, kan jag rekommendera dig att ställa ut "koner", det kan vara foderhinkar, extrastövlar, borstar eller vad du har... att snirkla slalom runt, eller markera upp en mindre fyrkant i volten att göra "framdelsvändningar" runt.
Du kan också ordna cavalettibommar att kliva över. Du behöver inte lägga femton bommar på rad. Utan det kan räcka att lägga en bom här och en där, för att ge hästen något annat att koncentrera sig på.

Har du en ridskola i närheten att besöka, rekommenderar jag dig att sitta på läktaren då och då och "suga i dig" lite tips och idéer. Jag åker upp till "min gamla" ridskola, minst en dag i veckan, för att fika och samla på mig nya intryck och idéer till träning med min häst.

:bow:

Lycka till

/IH
 
Sv: Långsam och okunnig

Hej!
Jag tror det är bra att du inte stressar på honom, han behöver kanske ett lugnare tempo för att kunna arbeta.
Försök att motivera hästen så att den tycker att det blir kul. Då kommer han säkert att få mer energi och vilja jobba mera. Träna fattningar och avsaktningar, det stärker mycket mer än att bara trava eller galoppera. Det gör även att passet inte blir långtråkigt utan att det händer saker hela tiden. Det räcker med att fatta ta några steg och sedan bryta av.
Jag tycker att du ska göra fattningar tills du får en som är bra i varje gångart i vardera varv, sedan räcker det. Avsluta alltid med en som är bra. Då känner hästen att det lönar sig att göra rätt samt att det inte alltid behöver vara jobbigt och långtråkigt. Han känner att han kan klara av kraven du ställer på honom och då kommer han att vilja prestera och försöka mer och mer varje gång.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 612
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 688
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp