Lär mig om Norges kustlinje.

Cattis_E

Trådstartare
Om vi säger att man bilar i Norge.
Kan man se fjordar längs kustlinjen på ett bra sätt utan att vandra?
Går det väg längs kustlinjen någonstans?
Finns det några sätt att få kontakt med fjordhästar i området utan att tex turrida.

Har inte så stora krav på fjordhästarna men vore ju kul att se dem i landet där de kommer ifrån. Kan nöja mig med att se de från ä vägen typ.

Hur få dagar kan man se några viktiga punkter på vid resa från Enköping.
Vi är vana vid dagar i bilen och är två chaufförer.. Försöker avgöra om det ens är möjligt med alla femtioelva saker vi behöver göra hemma. Gäller i augusti eller början av september.

Vi körde bil från Kristiansand till lysefjorden (gissar vi åkte till lysebtn), åkte båt (med bilen med) genom lysefjorden, sen tog vi bilen till Sandnes och sov över en natt innan vi körde kustlinjen tillbaka till Kristiansand. Otroligt vacker rutt! Inga fjordhästar men otrolig natur och nervkittlande vägar.

Vi körde bil från Kristiansand till lysefjorden (gissar vi åkte till lysebtn), åkte båt (med bilen med) genom lysefjorden, sen tog vi bilen till Sandnes och sov över en natt innan vi körde kustlinjen tillbaka till Kristiansand. Otroligt vacker rutt! Inga fjordhästar men otrolig natur och nervkittlande vägar.
Glömde skriva. Vill man se fjordar bör man nog göra det på riktigt, alltså att åka båt genom en. Det går inte att jämföra med att se dom på håll.

Glömde skriva. Vill man se fjordar bör man nog göra det på riktigt, alltså att åka båt genom en. Det går inte att jämföra med att se dom på håll.
Nä, men man kan ju återkomma ;)
Men tidsaspekten kanske gör att de tär batter att åka tex inom Sverige i år. Det var bara en tanke.

Men tidsaspekten kanske gör att de tär batter att åka tex inom Sverige i år. Det var bara en tanke.
Hur lång tid har ni? Jag har åkt kuststräckan (Lofoten och ner) och hade fin utsikt hela vägen, men det är ju betydligt trevligare att inte stressa. Geiringer och Trollstigen är finast. Förutom Lofoten som dock ligger långt upp. Och ja, vissa ställen behöver man ta bilfärja på...

Hur lång tid har ni? Jag har åkt kuststräckan (Lofoten och ner) och hade fin utsikt hela vägen, men det är ju betydligt trevligare att inte stressa. Geiringer och Trollstigen är finast. Förutom Lofoten som dock ligger långt upp. Och ja, vissa ställen behöver man ta bilfärja på...
Vet inte än. Om vi har tid så är det några dagar bara..

Angående fjordhästar har jag nog sett lika lite sådana i hagar i Norge som jag ser gotlandsruss efter våra svenska vägar eller arabhästar när jag rest i Mellanöstern. Man lär nog veta var man ska ta vägen om man vill se hästar kan jag tänka mig :)

Med Med bara några dagar hade jag satsat på Bohuslän istället, eller ännu bättre Åland eller Roslagen. Öland också.

Angående fjordhästar har jag nog sett lika lite sådana i hagar i Norge som jag ser gotlandsruss efter våra svenska vägar eller arabhästar när jag rest i Mellanöstern. Man lär nog veta var man ska ta vägen om man vill se hästar kan jag tänka mig :)
Därav frågan om det fanns något visst ställe 😉

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
622
Senast: Fideli
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 060
Senast: Blyger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 848
Senast: Liran
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 779
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka