Lära hund att gå på lådan?

diabla

Trådstartare
Varför kan man inte lära en hund att gå på toa på ett speciellt ställe i huset? liksom ha som en kattlåda?

Självklart ska man inte använda istället för att gå ut med hunden men jag menar mer så att hunden inte behöver ha ont i magen av att hålla sig i de timmar man är på jobbet utan om den vill gå på toa så kan den det på lådan.

Har någon testat?

Sv: Lära hund att gå på lådan?

Om du rastar hunden innan och efter jobbet så ska den väl klara sig utan problem i några timmar? Låter omständigt att lära hunden gå på låda bara för det.

Jag kanner flera hundar som har hundlucka och en sandlada med gras i ett horn pa tomten... Det fungerar aldeles utmarkt. Var gamla Golden valde en oklippt liten yta pa sommarstuge tomten, jatte praktiskt da vi aldrig hade hundbajs pa den del av tomten vi anvande.:D

vet en som har tränat hunden att gå på låda, tror dock att det är lätt att bli lat. Jag anser nog att promenader är bättre...

Mina hundar skulle inte gå på låda, om de inte var akut magsjuka. Hundars magsystem är rätt baserat på aktivitet. Är de ensamma hemma så ligger de och sover, och blir då inte bajsenödiga. Mina hundar ÄTER knappt ens om det inte är i samband med aktivitet.
Att ha en låda hemma ifall de skulle bli magsjuka när man inte är hemma känns lite overkill, den skulle ju kanske bli använd var 4-5år eller så. Max

De jag kanner anvander det mest som kiss lada... men det hander att de bajsar dar ocksa. De familjer jag kanner med lada promenerar med hunden ocksa... ladan ar helt enkelt dar sa hunden kan ga nar han vill.

hur många timmar på jobbet pratar vi om egentligen? med tanke på att en ung och frisk hund normalt sett bara skiter 1-2 gånger om dagen så ska den väl inte behöva användas...

Fast jag vet flera hundar, och inte nagon av dem overviktig, som bajsar varje gang man gar ut med dem. Gar man ut 3 ggr en dag bajsar de 3 ggr, gar man ut 6 ggr bajsar de 6 ggr.:crazy:
De hundar som har "kiss lada" ar alla ganska sma och lite aldre, 10 eller aldre, men ingen ar incontinent ...annu i alla fall. Daremot ar en bade halv dov och halv blind. Ladan ar, enligt mig, ett mycket bra compliment till promenader och activering.

Mina hundar skulle inte gå på låda, om de inte var akut magsjuka. Hundars magsystem är rätt baserat på aktivitet. Är de ensamma hemma så ligger de och sover, och blir då inte bajsenödiga. Mina hundar ÄTER knappt ens om det inte är i samband med aktivitet.
Att ha en låda hemma ifall de skulle bli magsjuka när man inte är hemma känns lite overkill, den skulle ju kanske bli använd var 4-5år eller så. Max

men så är det ju ändå inte? du säger att hundar som bara är hemma inte är bajsnödiga? men man måste ju träna en hund att vara rumsren och bajsa när det är tillåtet, om det var som du sa så skulle det ju inte vara så svårt att träna en hund att bli rumsren.

och med kiss da? det beror ju inte direkt på aktivitet. om det är en varm dag och hunden går och dricker vatten så kommer den ju vilja kissa ganska snart efter åt, och då måste den ju hålla sig tills man kommer hem och går ut med den.

hur många timmar på jobbet pratar vi om egentligen? med tanke på att en ung och frisk hund normalt sett bara skiter 1-2 gånger om dagen så ska den väl inte behöva användas...

hunden som jag går ut med bajsar ca 4 gånger per dag, och kissar en massa!

vet en som har tränat hunden att gå på låda, tror dock att det är lätt att bli lat. Jag anser nog att promenader är bättre...

okej bra då vet jag att det går!

nu var det ju inte antigen eller som gällde. utan att man gör både promenader och låda.

Att lära hunden gå på låda? Jag själv tycker det är korkat o dumt. VARFÖR? Du skriver om den har ont i magen. När på en normalt frisk hund inträffar det? Max två gånger om året. Har man en hund som ofta har ont i magen tycker jag man ska kolla upp vad den äter o byta mat.

Som någon skrev en frisk hund med bra mage skiter 1-2 gånger om dagen. Skiter hunden oftare så borde man även där kolla upp varför.

Nej tror att om man nu skulle lära hunden gå på låda så är det nog för att man är lat om inte så blir man lag.

jag vill skaffa hund men jag är rädd för att med mitt liv så går det inte för jag hinner alltid inte hem i tid. mycket trafik och många stopp här vart jag bor ibland sitter man fast i timmar! och om det t.ex. händer något när jag inte kan åka hem från jobbet utan måste åka någon annanstans först, det är främst sånna tillfällen jag tänker på att då skulle det vara bra som en nöd grej.
lat förstår jag inte hur du menar för det handlar ju om MER träning inte mindre. och som jag har skrivit 3 gånger i tråden men du kanske missade det att det skulle inte vara istället för promenad utan båda och.

jag vill skaffa hund men jag är rädd för att med mitt liv så går det inte för jag hinner alltid inte hem i tid. mycket trafik och många stopp här vart jag bor ibland sitter man fast i timmar! och om det t.ex. händer något när jag inte kan åka hem från jobbet utan måste åka någon annanstans först, det är främst sånna tillfällen jag tänker på att då skulle det vara bra som en nöd grej.
lat förstår jag inte hur du menar för det handlar ju om MER träning inte mindre. och som jag har skrivit 3 gånger i tråden men du kanske missade det att det skulle inte vara istället för promenad utan båda och.

Det låter inte som att du har tid för en hund och skaffar du en ändå tycker jag du ska tänka mer på hundens välmående och hitta en bra dagmatte eller ett trevlig hunddagis så stackarn slipper ligga hemma ensam hela dagarna.

Instämmer jag med!
Mina hundar bajsar max 1 g/dygn, händer ibland oftare men det är sällsynt.
Här hemma har de tillgång till en hundgård som är större än huset, de går ut o in via hundlucka, men de bajsar inte där, de ggr vi varit helt insnöade har jag fått kasta snöbollar över tomtgränsen för att de skulle bajsa.

Under alla mina år med hundar har jag bara varit med om att en rumsren hund bajjat inne, o det var när jag låg för ankar i flunsan o vovven som inte kunde väcka mig gjorde ifrån sig på dörrmattan av akut diarée.

Verkar inte vara läge för någon vovve i ditt liv! I sådana fall behövs det nog en dagmatte eller liknande..

Varför kan man inte lära en hund att gå på toa på ett speciellt ställe i huset? liksom ha som en kattlåda?

Självklart ska man inte använda istället för att gå ut med hunden men jag menar mer så att hunden inte behöver ha ont i magen av att hålla sig i de timmar man är på jobbet utan om den vill gå på toa så kan den det på lådan.

Har någon testat?

Jag tycker folks inställning till hundar som går på låda är lite märklig, främst om man ser det i relation till innekatter. Både hund och katt har samma behov av att vistas utomhus. Att ha en innekatt borde vara minst lika provocerande om man nu ska vara konsekvent.

Jag tycker folks inställning till hundar som går på låda är lite märklig, främst om man ser det i relation till innekatter. Både hund och katt har samma behov av att vistas utomhus. Att ha en innekatt borde vara minst lika provocerande om man nu ska vara konsekvent.

Nä även innekatter får gärna rastas i koppel. I en ideal värld.

Hur provocerande vore det inte att släppa ut alla hundar lösa så som vi gör med utekatter?

Två fel blir ju inte ett rätt...

Nä även innekatter får gärna rastas i koppel. I en ideal värld.

Hur provocerande vore det inte att släppa ut alla hundar lösa så som vi gör med utekatter?

Två fel blir ju inte ett rätt...

Varför ska vi bedöma katter och hundar olika? Varför har vi inställningen att det är rätt att ha en innekatt men helt fel att hålla en hund under samma förhållanden? Det är skillnaden i synen på katter och hundar som ter sig märklig i mina ögon då båda borde ha ett lika stort behov av att vistas utomhus.

Jag kanske måste förtydliga att jag inte propagerar för rätten att ha "innehundar" utan ifrågasätter vår syn på katter och hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 128
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 539
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka