Lastbilar/tjänstetrafik vid hårt väder (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

En sak att beakta är att chaufförerna (yrkes) ofta har väldigt pressade tidtabeller. De MÅSTE vara på plats X ett visst klockslag för att lämna/hämta last, och ibland ska lasten vidare vilket i sin tur betyder att alla led i kedjan måste hålla tidtabellen.

Personligen tycker jag att jag ser betydligt fler personbilar som kör som om den sista dagen vore kommen, samt även hamnar i diket/orsakar kedjekrockar då och då.

Japp. Jag har exakt 4h30min jag får köra på. Sen måste jag ta 45 min rast. Många kollegor har fått stanna mitt på linjen för att körtiden tagit slut.
 
Vad menar du ”blivit bättre”? Att folk kör i högre hastighet trots sämre väglag? Det är väl jättebra om folk tar till extra försiktighet i trafiken, hellre vara ”för” försiktig än inte tillräckligt. Det är väl alldeles för vanligt att folk kör i högre hastighet än vad de klarar av - om det händer något, ska tilläggas. En sak att hantera hastigheten så länge det går stabilt, men det räcker ju med en isfläck så kan det förändras.

Senast igår skedde en olycka med en buss inblandad en liten bit från mig. Hal korsning ut på 60-väg. Busschauffören är misstänkt för trafikbrott, så det är ju absolut inte så att busschaufförer kör felfritt och säkert. Tvärtom tänker jag att de har en tidsplan att hålla sig till som kanske inte tillåter att man sänker hastigheten så mycket som ibland kanske vore optimalt?

Jag förstår inte kritiken mot de som faktiskt anpassar hastigheten. Det är ju sällan de som orsakar olyckor.

Återigen, jag skrev "fint vitt puder". Jag tycker faktiskt inte det motiverar krypkörning i ca 30 km/tim. Jag bor nu inte nära huvudstaden och vet därmed inte om det fortfarande körs på det sättet, därav min kommentar.
 
Återigen, jag skrev "fint vitt puder". Jag tycker faktiskt inte det motiverar krypkörning i ca 30 km/tim. Jag bor nu inte nära huvudstaden och vet därmed inte om det fortfarande körs på det sättet, därav min kommentar.
Fast även ”fint vitt puder” kan generera i is beroende på temperatur och väg. Speciellt i Stockholm där luften generellt är väldigt fuktig och temperaturen växlar frekvent mellan minus och plus så blir det ju väldigt lätt både modd och is. Om många förare håller lägre hastighet finns det ju antagligen anledning till det, tänker jag?
 
Fast även ”fint vitt puder” kan generera i is beroende på temperatur och väg. Speciellt i Stockholm där luften generellt är väldigt fuktig och temperaturen växlar frekvent mellan minus och plus så blir det ju väldigt lätt både modd och is. Om många förare håller lägre hastighet finns det ju antagligen anledning till det, tänker jag?
Men snälla nån, exakt VAR skulle jag ha nämnt modd? Fint vitt PUDER är just fint vitt puder och inget annat. Det blir fullständigt omöjligt att säga någonting alls när det ska läsas in precis ALLT i det som faktiskt inte alls skrevs....
 
Men snälla nån, exakt VAR skulle jag ha nämnt modd? Fint vitt PUDER är just fint vitt puder och inget annat. Det blir fullständigt omöjligt att säga någonting alls när det ska läsas in precis ALLT i det som faktiskt inte alls skrevs....
Jag är medveten om att du skrev fint puder, jag påtalade bara att även fint puder snabbt kan övergå till något annat. Om ”alla” personbilsförare kände behov av att sänka hastigheten så fanns det ju antagligen en anledning till det, något som kanske inte var lika uppenbart för någon i ett större fordon? Oavsett om det var fläckvis halt underlag, virvlande snö som skymde sikten eller något annat.

Jag tycker det är problematiskt att kritisera folk som vidtar försiktighetsåtgärder i trafiken när förhållandena är sämre på något sätt - det bidrar ju till att folk kör snabbare än de borde för det är så ”bra” förare gör. Jag är istället av åsikten att en bra förare anpassar körning och hastighet efter både förhållanden och förmåga, hellre för mycket än för lite.
 
Återigen, jag skrev "fint vitt puder". Jag tycker faktiskt inte det motiverar krypkörning i ca 30 km/tim. Jag bor nu inte nära huvudstaden och vet därmed inte om det fortfarande körs på det sättet, därav min kommentar.

Jag förstår inte vad du är ute efter här.

Du anser att du kör så j*vla bra att det borde va omöjligt för ALLA ANDRA att de kör i 30km/h timmen vid lite vitt puder ?
- Vem är det som kör fel då ? Du som blåser på i 70 km/h timmen eller ALLA ANDRA som lusar i 30 ?

Jag gillar inte heller att lusa bakom långsamma bilister, men om de anser att de inte vill köra fortare pga "vilken orsak som helst" så anser jag att de ska köra i den hastighet de känner sej säkra i.
Tex så hatar jag inte LGF fordon. EPA får max köra 30km/h. OCH ? De kör ju sin hastighet som de ska, och VUXNA människor går bananas på det ... Herregud, de får inte/SKA inte åka fortare än så. Går det inte att köra om så gör man det inte. Har sett så många som jag innerligt hoppas är organdonatorer göra idiotiska omkörningar då de tydligen inte klarar av att framföra sina egna bilar i 30.

Varför gnälla på att folk tar det lugnt i trafiken ? Det måste ju va första gången jag ser det.
Och nej E22 kaoset berodde inte på att lastbilarna "inte kom upp i fart", de hade inte rätt däck för det svenska väglaget ! Och skyll inte på att folk körde för långsamt när de knappt såg vägen under E22 kaoset. Och det var då inte "lite vitt puder" som kom... Det var en orange varning som metrologerna själva sagt i efterhand förmodeligen skulle klassats som röd med facit i hand.
 
Jag tycker också det är självklart att man ska köra efter sin egen förmåga. Det trådstarten dock säger, har jag åsikter om. Att bilister anser sig inte våga köra fortare än en viss hastighet är deras val. Men det betyder inte att andra har samma förutsättningar. Eller ens gör samma bedömning. Det är så mycket som påverkar hur fort man kan köra i halka, däck, fordonstyp, erfarenhet och bedömning. Jag med min lilla bil, har inte samma förutsättningar som en stor SUV. Vilket gör att SUV:en troligen kan hålla en högre hastighet än mig. Det betyder ju inte att den föraren kör som en galning? I modd kan jag ofta hålla en högre hastighet med min buss med tjänstevikt på 15 ton än med min bil med tjänstevikt på drygt 1 ton. Såklart med en bättre planerad körning, men ändå.
 
Jag tycker också det är självklart att man ska köra efter sin egen förmåga. Det trådstarten dock säger, har jag åsikter om. Att bilister anser sig inte våga köra fortare än en viss hastighet är deras val. Men det betyder inte att andra har samma förutsättningar. Eller ens gör samma bedömning. Det är så mycket som påverkar hur fort man kan köra i halka, däck, fordonstyp, erfarenhet och bedömning. Jag med min lilla bil, har inte samma förutsättningar som en stor SUV. Vilket gör att SUV:en troligen kan hålla en högre hastighet än mig. Det betyder ju inte att den föraren kör som en galning? I modd kan jag ofta hålla en högre hastighet med min buss med tjänstevikt på 15 ton än med min bil med tjänstevikt på drygt 1 ton. Såklart med en bättre planerad körning, men ändå.

Absolut ! Ett fordon med vikt på 15 ton har ju betydligt svårare att "fastna" i modd mm än en liten 1-3 tons bil. Som du säger spelar däcket storlek också stor roll. Bredare anläggningsyta mm. Men det är ju därmed ännu mer till "fördel" för de "små personbilarna" att de verkligen vet sina begränsningar vid vinterväglag.

Det TS dock missar med att hen kan hålla högre hastighet är dock att BROMSSTRÄCKAN blir ju betydligt längre vid högre hastighet = större chans för olyckor när hen kommer ifatt långsamtgående fordon. Det finns tyvärr alldeles för många "upphinnande olyckor" just av den anledningen att väglaget och tyngden på fordonet då inte hinner bromsa...
Är ju ett flertal hästägare som hamnat med Lastbil i släp eller hästbuss när de själva tar de "lugnt" då de har djur i sin last.
Med fler tragiska utgångar än det hade behövts om lastbilarna hållit "rätt hastighet" enligt rådande trafik !
 
Absolut ! Ett fordon med vikt på 15 ton har ju betydligt svårare att "fastna" i modd mm än en liten 1-3 tons bil. Som du säger spelar däcket storlek också stor roll. Bredare anläggningsyta mm. Men det är ju därmed ännu mer till "fördel" för de "små personbilarna" att de verkligen vet sina begränsningar vid vinterväglag.

Det TS dock missar med att hen kan hålla högre hastighet är dock att BROMSSTRÄCKAN blir ju betydligt längre vid högre hastighet = större chans för olyckor när hen kommer ifatt långsamtgående fordon. Det finns tyvärr alldeles för många "upphinnande olyckor" just av den anledningen att väglaget och tyngden på fordonet då inte hinner bromsa...
Är ju ett flertal hästägare som hamnat med Lastbil i släp eller hästbuss när de själva tar de "lugnt" då de har djur i sin last.
Med fler tragiska utgångar än det hade behövts om lastbilarna hållit "rätt hastighet" enligt rådande trafik !

Ja, det var det jag menade med planera sin körning. Man får ju planera in längre bromssträckor och därmed hålla längre avstånd till framförvarande fordon. För mitt yrke innebär det ju att även om vi håller full fart på transportsträckorna, så tar hållplatsstoppen och annat längre tid vid halka så vi blir ändå försenade.
Jag tänker att majoriteten av olyckorna som sker, sker pga dålig uppsikt och planering snarare än väglaget. Sen är det ju kört i vissa lägen just pga väglaget, men enligt min erfarenhet är det mindre vanligt.

Och självklart ligger jag inte och pressar i arslet på bilister som kör långsammare än mig.
 
Ett stort problem med trafiken är ju också att hur noga man än försöker planera sin egen körning och hålla avståndet så finns det alltid någon som tränga sig in eller byter fil utan att använda backspeglar och blinkers, används blinkers tror en del att det ger dem företräde.

Det är ju bara ett par veckor sedan en olycka hände på E4:an när en följebil stannat för att bärgaren skulle hämta en bil. En ärthjärna kommer körandes i filen som blivit avstängd och byter utan att se sig för, bara för att bli påkörd av lastbilen som redan låg i den filen. Den som har ett hinder på sin sida vägen är skyldig att passera utan att framkalla fara för andra trafikanter.

Jag skyller intensivkurserna på mycket, det är antalet mil som ger erfarenhet, inte att ta körkortet på en vecka. :meh:
 
Det är verkligen otroligt fascinerande hur mycket som gick att läsa in i min lilla kommentar.... Och vrida och vända på det till det yttersta för att kunna få det till att jag påstått något som jag aldrig gjort...
Jag har haft körkort i 34 år, kört buss (för många år sedan) och kör myyyycket bil. I alla väglag och på ett ansvarsfullt sätt, utan incidenter, så behöver inga instruktioner om det, tack.

Att min kommentar kan tolkas som att jag skulle anse att man ska köra som i galning på is, modd, djup snö osv och samtidigt "gnälla" på de som tar det försiktigt är rent förbluffande. Snacka om läsa in sådant man av någon anledning vill att det ska stå och sedan bara spinna vidare utan att ens göra ett endaste litet försök att förstå vad det faktiskt stod...
Detta var min slutkommentar, så får ni gnälla vidare om det jag aldrig har skrivit.
 
Det är verkligen otroligt fascinerande hur mycket som gick att läsa in i min lilla kommentar.... Och vrida och vända på det till det yttersta för att kunna få det till att jag påstått något som jag aldrig gjort...
Jag har haft körkort i 34 år, kört buss (för många år sedan) och kör myyyycket bil. I alla väglag och på ett ansvarsfullt sätt, utan incidenter, så behöver inga instruktioner om det, tack.

Att min kommentar kan tolkas som att jag skulle anse att man ska köra som i galning på is, modd, djup snö osv och samtidigt "gnälla" på de som tar det försiktigt är rent förbluffande. Snacka om läsa in sådant man av någon anledning vill att det ska stå och sedan bara spinna vidare utan att ens göra ett endaste litet försök att förstå vad det faktiskt stod...
Detta var min slutkommentar, så får ni gnälla vidare om det jag aldrig har skrivit.

Jag ber om ursäkt, jag har nog förväxlat dig med någon som hade åsikter om att tung trafik körde om när vilister körde sakta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp