Lastbilar/tjänstetrafik vid hårt väder (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Då måste ju Sverige hjälpa dem genom att ha ett tydligt regelverk för när de får köra och får köra.
Fast vi får inte förbjuda EU-trailers på vägarna eftersom det är EU-regelverk inblandat. Även om VTI har bevisat att det enligt fysikaliska lagar är omöjligt att bromsa dem på ett säkert sätt vid haka. Tvivlar på att det skulle gå att komma runt det med indirekta inskränkningsregler om var och när de får köra.
 
Snöröjning pågår hela vintern och inte bara vid snöstorm 😉

Nja, inte här då vi inte har snö hela vintern. De stora problemen här har varit just när snön har kommit och det blåst mycket. Sen när blåsten lagt sig och de hunnit ut och röjt så har det gått bra i trafiken. Det är just den perioden av blåst (vilket det nästan alltid finns gott om här nere) och snö som gör att vägarna blåser igen jättesnabbt. Det är då folk kör fast. När det var kaoset på E22:an tidigare i år så blåste det röjda området igen jättesnabbt! Alldeles för snabbt för att det ska vara rimligt att tro att det ska hinnas snöröjas tillräckligt för att hålla vägen framkomlig. Då tycker jag att man under tiden som snöstormen pågick, vilket ändå var en begränsad tid, att man borde förbjudit lastbilar liknande fordon. Det hade varit ett dygn ungefär det hade behövts. Hade det inte varit för lastbilarna hade E22:an kanske inte fått det där stora stoppet. Men det får väl en utredning avgöra.
 
Fast vi får inte förbjuda EU-trailers på vägarna eftersom det är EU-regelverk inblandat. Även om VTI har bevisat att det enligt fysikaliska lagar är omöjligt att bromsa dem på ett säkert sätt vid haka. Tvivlar på att det skulle gå att komma runt det med indirekta inskränkningsregler om var och när de får köra.

Jag menar inte permanent. Men t.ex. under en sån snöstorm som det var när det stora stoppet på E22:an skedde. Det är en begränsad tid p.g.a. yttre förhållanden som de fordonen, enligt nån här i tråden, inte klarar av.
 
Nja, inte här då vi inte har snö hela vintern. De stora problemen här har varit just när snön har kommit och det blåst mycket. Sen när blåsten lagt sig och de hunnit ut och röjt så har det gått bra i trafiken. Det är just den perioden av blåst (vilket det nästan alltid finns gott om här nere) och snö som gör att vägarna blåser igen jättesnabbt. Det är då folk kör fast. När det var kaoset på E22:an tidigare i år så blåste det röjda området igen jättesnabbt! Alldeles för snabbt för att det ska vara rimligt att tro att det ska hinnas snöröjas tillräckligt för att hålla vägen framkomlig. Då tycker jag att man under tiden som snöstormen pågick, vilket ändå var en begränsad tid, att man borde förbjudit lastbilar liknande fordon. Det hade varit ett dygn ungefär det hade behövts. Hade det inte varit för lastbilarna hade E22:an kanske inte fått det där stora stoppet. Men det får väl en utredning avgöra.

Ja E22:an hade kunnat skötts bättre men jag tror att mycket beror just på att det är inte snö så ofta i Skåne = man var helt enkelt inte beredd på hur man skulle lösa det. Ser jag själv där jag bor så yr vägen mellan mitt hem och skolan igen typ hela tiden pga all blåst. Där går plogbilen ganska ofta pga drivor som bildas och snön som yr överallt även om det såklart inte märks emellanåt. Med andra ord man vet om problemet och löser det så gott det går.
 
Jag menar inte permanent. Men t.ex. under en sån snöstorm som det var när det stora stoppet på E22:an skedde. Det är en begränsad tid p.g.a. yttre förhållanden som de fordonen, enligt nån här i tråden, inte klarar av.
Vad är skillnaden på att förbjuda "vid storm av typen XY" och förbjuda vid "väglag som fordonet inte kan köra säkert på". Förutom att du i det senare fallet har vetenskapliga bevis för att det verkligen är fordonstypen i sig och inte variabla faktorer som t.ex. förarens färdigheter som är orsaken till problemen.
 
Vad är skillnaden på att förbjuda "vid storm av typen XY" och förbjuda vid "väglag som fordonet inte kan köra säkert på". Förutom att du i det senare fallet har vetenskapliga bevis för att det verkligen är fordonstypen i sig och inte variabla faktorer som t.ex. förarens färdigheter som är orsaken till problemen.

Mina exakta ordval inte är viktiga då det inte är jag som ska formulera en sån text ifall det blir ett regelverk kring det. Jag menar bara att jag vill att de fordon som inte klarar av att köra under vissa förutsättningar ska förhindras från att göra det. Precis som man regelbundet stänger Öresundsbron för vindkänsliga fordon (men samtidigt har den öppen för fordon som inte är så vindkänsliga). Lagligt är det uppenbarligen inget problem alls. Då borde det inte vara nåt problem att med vetenskapligt stöd införa regelverk som reglerar vilka som får köra under andra förhållanden också t.ex. snöstorm.
 
Mina exakta ordval inte är viktiga då det inte är jag som ska formulera en sån text ifall det blir ett regelverk kring det. Jag menar bara att jag vill att de fordon som inte klarar av att köra under vissa förutsättningar ska förhindras från att göra det. Precis som man regelbundet stänger Öresundsbron för vindkänsliga fordon (men samtidigt har den öppen för fordon som inte är så vindkänsliga). Lagligt är det uppenbarligen inget problem alls. Då borde det inte vara nåt problem att med vetenskapligt stöd införa regelverk som reglerar vilka som får köra under andra förhållanden också t.ex. snöstorm.
De själva säger att det inte finns trafikregler som förbjuder trafik med vindkänsliga fordon på bron, de utfärdar bara varningar. Om det inte är stängt för all trafik. https://www.oresundsbron.com/sv/kundservice/faq/koera-pa-bron/paverkas-oresundsbron-av-vaedret

Men det är ju väldigt speciellt organiserad övervakning av vindarna just där. Är knappast realistiskt att ha så detaljerad väderövervakning på det allmänna vägnätet i stort. Med tillhörande bemanning för utvärdering och möjligheter för snabb uppskyltning. Skulle skillnaden på ett sådant system skilja sig så mycket från hur det redan fungerar när det går ut en avrådan om att köra om man inte har den högintensiva nivån på övervakningen?
 
De själva säger att det inte finns trafikregler som förbjuder trafik med vindkänsliga fordon på bron, de utfärdar bara varningar. Om det inte är stängt för all trafik. https://www.oresundsbron.com/sv/kundservice/faq/koera-pa-bron/paverkas-oresundsbron-av-vaedret

Men det är ju väldigt speciellt organiserad övervakning av vindarna just där. Är knappast realistiskt att ha så detaljerad väderövervakning på det allmänna vägnätet i stort. Med tillhörande bemanning för utvärdering och möjligheter för snabb uppskyltning. Skulle skillnaden på ett sådant system skilja sig så mycket från hur det redan fungerar när det går ut en avrådan om att köra om man inte har den högintensiva nivån på övervakningen?

Man kan ju tänka sig att man på nåt sätt skulle kunna använda sig av SMHIs varningssystem som redan finns. Gul, orange och röd varning.

Vad tycker du ska göras för att lastbilarna inte ska orsaka så mycket olyckor som de verkar göra? Jag tycker ju inte att det system vi har nu fungerar tillräckligt bra. Tycker du det? Eller har du nån idé på lösning? Jag har liksom aldrig sagt att jag tycker att jag ska bestämma det här. Men jag tycker att nåt behöver göras. Här nere där jag bor är det galet mycket lastbilar! De kommer direkt från kontinenten hit och det är här de får chocken över att det existerar vinterväglag.
 
Sen finns det en till viktig faktor i detta enligt mig. Det är att yrkesförare kör i alla väder på dygnets alla tider vilket ger möjlighet att utveckla kunskapen som 'vanliga' bilförare inte får. Jag är däremot riktigt bra på mitt jobb som berör administration och regelverk istället. Nu menar jag inte att yrkesförare är felfria i sin körning,absolut inte, men de tillbringar mer tid på vägarna än vi övriga bilister.

Jag nämnde "fint vitt puder". Det bör man faktiskt klara av som bilförare även om man inte har lika mycket erfarenhet som en yrkesförare.
 
Helt enig med dig så förstår inte riktigt ditt svar.
Du skriver att man skulle sänka hastigheten enligt lag så ingen skulle känna sig tvungen att hålla en högre hastighet. Det går inte att lagstifta fram en lag mot idioter i trafiken. Tyvärr är sunt förnuft en bristvara, men att hålla avstånd och anpassa hastigheten efter förhållandena borde sitta i ryggmärgen på folk, likaså att man lyssnar på trafikrapporterna och ger fan i att ge sig ut om man inte måste när det varnas i media.
 
Du skriver att man skulle sänka hastigheten enligt lag så ingen skulle känna sig tvungen att hålla en högre hastighet. Det går inte att lagstifta fram en lag mot idioter i trafiken. Tyvärr är sunt förnuft en bristvara, men att hålla avstånd och anpassa hastigheten efter förhållandena borde sitta i ryggmärgen på folk, likaså att man lyssnar på trafikrapporterna och ger fan i att ge sig ut om man inte måste när det varnas i media.

Njae det var inte riktigt så jag skrev. Dessutom får du byta tråd om du vill/ska fortsätta diskussionen.
 
Jag nämnde "fint vitt puder". Det bör man faktiskt klara av som bilförare även om man inte har lika mycket erfarenhet som en yrkesförare.
Tycker många som inte är vana vid att köra i snö och halka väljer att köra försiktigt på fel ställen. Sniglar sig fram på rakstreckor som egentligen bara blir ett problem om det är flera dm modd och spåren inte håller sig på vägen. Sen när det kommer en korsning, rondell eller en bro där det är stor risk för att det blir svinhalt så bromsar de på tok för sent i stället.
 
Jag såg ett filmklipp från förra kaoset på E22, SVT intervjuade en utländsk chafför.

"Do you have good winter tires?"
"Yes, tires very good"
--> Inzoomning på däcken som förvisso såg nya ut men med noll vintermönster och inga dubbar, tänk racingdäck.

Där är hela problemet, misstänker jag. Chaufförer som inte ens vet vad vinterdäck är.
 
Kör- och vilotidsreglerna gäller även förare från andra länder (och i andra länder), det är reglerat av EU. Sen kör en del med dubbla förarkort (olagligt) osv.

https://www.transportstyrelsen.se/s...r-och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/

Ovana i kombination med dåliga däck ger avåkningar. Och så blir konsekvenserna ofta större när lastbil är inblandad pga tar mycket plats när de ligger på tvären och när det är dags att bärga.

Jag tycker det är lättare att köra stora fordon i dåligt väglag men när det skiter sig är det oerhört mkt svårare att rätta till,
 
Tycker många som inte är vana vid att köra i snö och halka väljer att köra försiktigt på fel ställen. Sniglar sig fram på rakstreckor som egentligen bara blir ett problem om det är flera dm modd och spåren inte håller sig på vägen. Sen när det kommer en korsning, rondell eller en bro där det är stor risk för att det blir svinhalt så bromsar de på tok för sent i stället.

Ja, precis.

KL
I somliga fall när lastbilar får stopp har de dessutom haft personbil/ar framför som kör lite för försiktigt och därmed hindrar övrig trafik. Har själv råkat ut för det, att farten var så låg hos bilen längst fram att det med nöd och näppe gick att ta sig fram, men liten minibuss typ Renault Traffic. Har kört buss i snöstorm där det gick att ta sig igenom snön som drev tack vare att farten kunde hållas tämligen låg men jämn. Hade jag i det läget fått en långsam bil framför hade det med största sannolikhet blivit stopp.
Detta kan vara något att ta med i beräkningen för t.ex. @Lingon som är så väldigt kritisk till lastbilar. Utöver förstås att många kommer från kontinenten där vanan av vinterväglag är varierande. När det gäller händelsen på E22 är väl Trafikverkets (senfärdiga) agerande också en parameter att väga in.
 
Man kan inte jämföra en bil och ett tungt fordon. På vissa väglag är det mycket lättare att köra tungt än bil, i andra väglag tvärtom. Jag har många gånger kört förbi bilar som kör saktare än jag känner att jag behöver. Och jag har aldrig varit på dikesbesök med buss.
 
För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till huvudstaden. Så snart det låg ett fint vitt puder på vägbanan låg personbilarna på "prydlig rad med måttlig fart". Medans vi som körde buss och lastbil fick hålla oss i vänsterfilen i ca 70 km/tim... Säkerligen upplevdes det även då som att vi "dundrade" förbi, när farten faktiskt inte var särskilt hög, men personbilarna formligen kröp fram vid blotta åsynen av snö på vägen. Det kanske har blivit bättre på senare år :)
Vad menar du ”blivit bättre”? Att folk kör i högre hastighet trots sämre väglag? Det är väl jättebra om folk tar till extra försiktighet i trafiken, hellre vara ”för” försiktig än inte tillräckligt. Det är väl alldeles för vanligt att folk kör i högre hastighet än vad de klarar av - om det händer något, ska tilläggas. En sak att hantera hastigheten så länge det går stabilt, men det räcker ju med en isfläck så kan det förändras.

Senast igår skedde en olycka med en buss inblandad en liten bit från mig. Hal korsning ut på 60-väg. Busschauffören är misstänkt för trafikbrott, så det är ju absolut inte så att busschaufförer kör felfritt och säkert. Tvärtom tänker jag att de har en tidsplan att hålla sig till som kanske inte tillåter att man sänker hastigheten så mycket som ibland kanske vore optimalt?

Jag förstår inte kritiken mot de som faktiskt anpassar hastigheten. Det är ju sällan de som orsakar olyckor.
 
En sak att beakta är att chaufförerna (yrkes) ofta har väldigt pressade tidtabeller. De MÅSTE vara på plats X ett visst klockslag för att lämna/hämta last, och ibland ska lasten vidare vilket i sin tur betyder att alla led i kedjan måste hålla tidtabellen.

Personligen tycker jag att jag ser betydligt fler personbilar som kör som om den sista dagen vore kommen, samt även hamnar i diket/orsakar kedjekrockar då och då.
 
Ett tillägg till hur folk resonerar. Jag saktade ner då en plogbil backade ut på min väghalva för jag visste inte om den uppmärksammat mig samt att jag inte visste vart den skulle ta vägen. Visade sig att den skulle fortsätta ploga på min sida. I backspegeln ser jag en bil gå ut för att köra om tills hen förmodligen insåg att det är idioti att köra om oss båda precis innan en 30-sträcka framför en skola.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp