Jag har svårt att se varför de skulle börja hoppa bommen för att man lastar ut framåt? Missar folk basal lydnad isf så att hästen tycker den kan ta egna initiativ till att komma ut?
Det är ju inte så att hästen får dra ut framåt på eget bevåg? Min häst står still tills jag säger att hon får gå framåt. Precis som i alla andra situationer. Hon får ju inte gå ut ur boxen bara för att boxdörren är öppen eller dundra ut ur hagen så fort man öppnar grinden.
För mig är det en säkerhetsaspekt att lasta ut framåt eftersom jag alltid är ensam. Lastar man ut bakåt måste man ha hästen lös iaf något moment och det tycker jag är onödigt.
De vet att man går ut fram, de lär sig att man kan passera det läge bommen har och är de osäkra i släpet vill de ta sig ut. Och ut är framåt, dvs de måste över bommen för att fly.
Om din häst skulle få panik och försöka fly ur boxen gör hon det ju inte mot en ”stängd” vägg som aldrig öppnats. De slänger sig mot dörren.
När du lasttränar en häst korrekt tränar du bort alla triggers för tex trånga utrymmen, bakskygghet, ljud, rörelser, att sitta fast, att inte kunna se allt, att lådan de står i rör sig etc.
Det går fint med typ alla hästar om man vet vad man gör. Det krävs inte fronturlastning.
Det är rätt många som använder fronturlastning just för att de inte tränat bort alla triggers och tycker det räcker. Sen får de in hästen, stänger och kör. Och hästen som inte är helt cool hoppar för att ta sig ut. Både jag och kollegor har varit ute till hästar som kommit ut så under färd.
När vi hade spiltor var det väldigt mycket mindre lastproblematik. Hästen var automatiskt van vid smala utrymmen och att sitta fast.
Givetvis är jag inte för spiltor! Men det kan i dag behöva tränas på saker som då kom gratis. Och den träningen gör folk sällan.
Du behöver inte ha lös häst för att du lastar ur bakåt själv. Du kan tex ha ett långt ledrep ut genom skötardörren och över bommen och hålla i det när du ska lasta ur och står bak och tar emot hästen. Lätt att göra omvänt och lasta så med. Förutsatt att man lärt hästen svara på hjälperna och söka sig bort från tryck.