Lastträning 101 - Pepp & Inspo

Jag som tycker att fronturlastning är världens bästa grej tänker att det inte spelar så stor roll med dörrar eller bommar just vid urlastningsmomentet. Lastar alltid ur framåt och då det ändå helt stängt där bak :)
Min första transport hade fronturlastning för jag tänkte samma, men den användes hela en gång och aldrig mer då jag själv och dåvarande hästen tyckte det var trångt och osäkert i jämförelse med att bara kunna backa ut. Momentum bakåt är ju ingenting i jämförelse med vad hästen kan framkalla framåt om det vill sig så.
 
Min första transport hade fronturlastning för jag tänkte samma, men den användes hela en gång och aldrig mer då jag själv och dåvarande hästen tyckte det var trångt och osäkert i jämförelse med att bara kunna backa ut. Momentum bakåt är ju ingenting i jämförelse med vad hästen kan framkalla framåt om det vill sig så.
Min första transport hade också fronturlastning som jag aldrig använde för urlastning.
Men den var bra att ha på tävlingar när jag hade hästen uppstallad i transporten, för när jag tog ner framluckan parkerade ju folk en bra bit ifrån mitt ekipage på den sidan. :D
 
Halvt knapplån:

Vi är rätt många som jobbar med bla lastträning som inte är lika impade över fronturlastning. Sedan det kom möter vi fler och fler hästar som hoppar bom. Om hästen lasttränas korrekt behövs inte fronturlastning. Då är den redo och trygg att åka. Med fronturlastning är det många som lyckas få på sina hästar som inte är redo att stänga och åka. Och eftersom hästen lärt sig att man går ut fram så hoppar de bom för att ta sig ut.
Det är alltså en jätteökning hästar som hoppar bom som man kört med fronturlastning som inte bara jag eller någon till märkt av.

Det kan absolut funka fint på en hel del. Min egen häst tex hade uppfödaren ställt sitt släp med fronturlastning mot stalldörren och ledde dagligen sto med föl genom där till och från hage. Han var superenkel att lasta då han kom till mig.
Men han har också lastats och körts av proffs innan mig. De kunde känna av om det var läge att stänga och åka, om han var trygg nog. De kunder vi problemlösare möter är ju oftast glada amatörer som inte riktigt kan känna av det där och inte har ett system för lastning.

Precis som med ridning så vill man ha system, verktyg etc vid lastning. Lastträning är egentligen bland den enklaste problemlösningen. Det brukar vara rätt lättlöst oavsett hur omöjligt ägare etc upplever det. Och det brukar gå att använda vissa standardlösningar, ett fåtal sådana.
Det är väl lättlöst också lite för att folk inte tar lektion i hantering, lastträning, lära hästen uppbindning, lära den tåla trånga utrymmen etc. Och folk har inga system. Man provar sig fram lite och det blir lätt lite lotteri om man ska kunna åka idag eller ej typ. Sen upplever folk att man är magisk när man egentligen bara följer ett system, på samma sätt som man gör i ridutbildning. Man utbildar hästen i en utbildningstrappa precis som i dressyr tex.

Att ta någon lektion eller ett par i tex lastning är guld värt och en kunskap man ju har med sig för ev kommande hästar med.
Jag har svårt att se varför de skulle börja hoppa bommen för att man lastar ut framåt? Missar folk basal lydnad isf så att hästen tycker den kan ta egna initiativ till att komma ut?
Det är ju inte så att hästen får dra ut framåt på eget bevåg? Min häst står still tills jag säger att hon får gå framåt. Precis som i alla andra situationer. Hon får ju inte gå ut ur boxen bara för att boxdörren är öppen eller dundra ut ur hagen så fort man öppnar grinden.

För mig är det en säkerhetsaspekt att lasta ut framåt eftersom jag alltid är ensam. Lastar man ut bakåt måste man ha hästen lös iaf något moment och det tycker jag är onödigt.
 
Min första transport hade fronturlastning för jag tänkte samma, men den användes hela en gång och aldrig mer då jag själv och dåvarande hästen tyckte det var trångt och osäkert i jämförelse med att bara kunna backa ut. Momentum bakåt är ju ingenting i jämförelse med vad hästen kan framkalla framåt om det vill sig så.
Man får ju träna det som allt annat 😊
 
För mig är det en säkerhetsaspekt att lasta ut framåt eftersom jag alltid är ensam. Lastar man ut bakåt måste man ha hästen lös iaf något moment och det tycker jag är onödigt.
Även det är ju en lydnadsgrej - att träna på att hästen inte bara får vandra iväg för att man inte håller i den i varje givet ögonblick.
 
Även det är ju en lydnadsgrej - att träna på att hästen inte bara får vandra iväg för att man inte håller i den i varje givet ögonblick.
Ja såklart, men jag ser ingen poäng med att öva det just i urlastningssituationer då hästen ibland är lite extra uppvarvad.

Jag kan ”parkera” min häst lös men gör det i väl valda situationer.
 
Ja såklart, men jag ser ingen poäng med att öva det just i urlastningssituationer då hästen ibland är lite extra uppvarvad.

Jag kan ”parkera” min häst lös men gör det i väl valda situationer.
Nä, man övar i andra situationer såklart, för att sedan ha nytta av det när man behöver lasta o lasta ur själv :)
 
Ja jag fattar. Ser ingen poäng med att lasta ut bakåt dock när man kan göra det framåt 😊
Pjaa, i mitt fall är ju en av poängerna att slippa byta transport då jag inte har fronturlastning och det funkar utmärkt att lasta ur bakåt. Och faktiskt lite det där som @tuaphua skrev om att inte lära hästen att det finns en utgång framåt. Tre av våra fyra hästar var väldigt unga när vi köpte dem och en av dem dessutom extremt påhittig - litar inte helt på att han inte skulle kunna få dumma idéer av att se en utgång på "fel" ställe :D
 
Jag har svårt att se varför de skulle börja hoppa bommen för att man lastar ut framåt? Missar folk basal lydnad isf så att hästen tycker den kan ta egna initiativ till att komma ut?
Det är ju inte så att hästen får dra ut framåt på eget bevåg? Min häst står still tills jag säger att hon får gå framåt. Precis som i alla andra situationer. Hon får ju inte gå ut ur boxen bara för att boxdörren är öppen eller dundra ut ur hagen så fort man öppnar grinden.

För mig är det en säkerhetsaspekt att lasta ut framåt eftersom jag alltid är ensam. Lastar man ut bakåt måste man ha hästen lös iaf något moment och det tycker jag är onödigt.
De vet att man går ut fram, de lär sig att man kan passera det läge bommen har och är de osäkra i släpet vill de ta sig ut. Och ut är framåt, dvs de måste över bommen för att fly.
Om din häst skulle få panik och försöka fly ur boxen gör hon det ju inte mot en ”stängd” vägg som aldrig öppnats. De slänger sig mot dörren.

När du lasttränar en häst korrekt tränar du bort alla triggers för tex trånga utrymmen, bakskygghet, ljud, rörelser, att sitta fast, att inte kunna se allt, att lådan de står i rör sig etc.
Det går fint med typ alla hästar om man vet vad man gör. Det krävs inte fronturlastning.
Det är rätt många som använder fronturlastning just för att de inte tränat bort alla triggers och tycker det räcker. Sen får de in hästen, stänger och kör. Och hästen som inte är helt cool hoppar för att ta sig ut. Både jag och kollegor har varit ute till hästar som kommit ut så under färd.

När vi hade spiltor var det väldigt mycket mindre lastproblematik. Hästen var automatiskt van vid smala utrymmen och att sitta fast.
Givetvis är jag inte för spiltor! Men det kan i dag behöva tränas på saker som då kom gratis. Och den träningen gör folk sällan.

Du behöver inte ha lös häst för att du lastar ur bakåt själv. Du kan tex ha ett långt ledrep ut genom skötardörren och över bommen och hålla i det när du ska lasta ur och står bak och tar emot hästen. Lätt att göra omvänt och lasta så med. Förutsatt att man lärt hästen svara på hjälperna och söka sig bort från tryck.
 
De vet att man går ut fram, de lär sig att man kan passera det läge bommen har och är de osäkra i släpet vill de ta sig ut. Och ut är framåt, dvs de måste över bommen för att fly.
Om din häst skulle få panik och försöka fly ur boxen gör hon det ju inte mot en ”stängd” vägg som aldrig öppnats. De slänger sig mot dörren.

När du lasttränar en häst korrekt tränar du bort alla triggers för tex trånga utrymmen, bakskygghet, ljud, rörelser, att sitta fast, att inte kunna se allt, att lådan de står i rör sig etc.
Det går fint med typ alla hästar om man vet vad man gör. Det krävs inte fronturlastning.
Det är rätt många som använder fronturlastning just för att de inte tränat bort alla triggers och tycker det räcker. Sen får de in hästen, stänger och kör. Och hästen som inte är helt cool hoppar för att ta sig ut. Både jag och kollegor har varit ute till hästar som kommit ut så under färd.

När vi hade spiltor var det väldigt mycket mindre lastproblematik. Hästen var automatiskt van vid smala utrymmen och att sitta fast.
Givetvis är jag inte för spiltor! Men det kan i dag behöva tränas på saker som då kom gratis. Och den träningen gör folk sällan.

Du behöver inte ha lös häst för att du lastar ur bakåt själv. Du kan tex ha ett långt ledrep ut genom skötardörren och över bommen och hålla i det när du ska lasta ur och står bak och tar emot hästen. Lätt att göra omvänt och lasta så med. Förutsatt att man lärt hästen svara på hjälperna och söka sig bort från tryck.
Nej jag har aldrig påstått att det krävs fronturlastning för att lastträna. Men jag tycker att fronturlastningen ger en stor fördel. Bara det att man kan ha öppet fram när man ska lasta gör ju släpet väldigt mycket mer inbjudande för hästen.
Får hästen panik i släpet har man ju problem oavsett.
 
Delvis knapplån men om öppet framåt. Jag fick som grund (a la så gjorde man bara förr) att alltid ha öppet skötardörren fram, helst ställa väggen åt sidan osv för att det skulle vara inbjudande för hästen att gå in. Alltid tänkt det varit positivt men ur ett annat perspektiv så är det ju sådant som gör att hästen som egentligen inte är trygg att gå in och stå kvar kanske är lättare att övertala. Det var en aha-upplevelse för mig att få det beskrivet på det viset!
 
Nej jag har aldrig påstått att det krävs fronturlastning för att lastträna. Men jag tycker att fronturlastningen ger en stor fördel. Bara det att man kan ha öppet fram när man ska lasta gör ju släpet väldigt mycket mer inbjudande för hästen.
Får hästen panik i släpet har man ju problem oavsett.
Nej, det har du inte sagt. Jag skrav nog lite konstigt. Jag menade att den fördel folk upplever av fronturlastning inte sällan faktiskt är en nackdel. Och att så många får för sig att de måste ha fronturlastning, man måste ställa upp mellanvägg/ta bort den etc som del i att ens få på hästen. Istället för att bara utbilda hästen. Så hästen dessutom får en trevligare åktur etc.
Varför ha graman när man kan lära sig rida typ..

Problemet är ju att hästen lättare går på då iom att man simulerar öppet/större yta/mindre klaustrofobi etc. Och då får folk problem när de stänger och åker iom att man fått på hästen under falska förutsättningar.
Så hästarna reagerar i trailern när det är stängt och man åker. Eftersom de lärt sig gå ut fram så hoppar de bom.

Det finns så enormt mycket myter och konstiga föreställningar om hur man ska lasta/lastträna/åka med häst. Fronturlastning är en grej bara.
Sen finns det ju drösvis med annat.
 
Ja, folk missar basal lydnadsträning. Det är hela grundproblemet.
Nja, det också. Men även att de inte tränar bort triggers. Det är så väldigt viktigt att stänga för många. Så man gör det för tidigt.
Har hästen inte tränats till att vara trygg i släpet så kan det bli stök av olika slag om man gör så och åker.
Folk har inte system för sånt. Man följer ingen utbildningstrappa och mer bara hoppas. Det är väldigt vanligt. Jag har ju gjort samma själv förut. Man fattar inte hur enkelt det kan vara och hur mkt "verktyg" man kan ha eller att det går att ha system.

Ganska många ringer och vill ha lastträning och tycker det är konstigt att man inte kan lasta när hästen även i andra lägen reagerar på de saker som den kommer utsättas för i lastning. Det går ju att bryta ner det hela och träna på vissa saker för sig själva utan släp. Och sedan sätta ihop det i lastningen.
 
Nja, det också. Men även att de inte tränar bort triggers. Det är så väldigt viktigt att stänga för många. Så man gör det för tidigt.
Har hästen inte tränats till att vara trygg i släpet så kan det bli stök av olika slag om man gör så och åker.
Folk har inte system för sånt. Man följer ingen utbildningstrappa och mer bara hoppas. Det är väldigt vanligt. Jag har ju gjort samma själv förut. Man fattar inte hur enkelt det kan vara och hur mkt "verktyg" man kan ha eller att det går att ha system.

Ganska många ringer och vill ha lastträning och tycker det är konstigt att man inte kan lasta när hästen även i andra lägen reagerar på de saker som den kommer utsättas för i lastning. Det går ju att bryta ner det hela och träna på vissa saker för sig själva utan släp. Och sedan sätta ihop det i lastningen.
Hur tränar man bort triggers då? :)

Det är ju en del i att det är så svårt;  vart ska man lära sig?
 
Hur tränar man bort triggers då? :)

Det är ju en del i att det är så svårt;  vart ska man lära sig?
Man tränar i små steg på det som hästen behöver vara okej med för att kunna lastas och åka säkert. För mig är de delarna ungefärligen:

  • Grundläggande förtroende - jag behöver ha hanterat och tränat hästen tillräckligt mycket för att den ska lita på att det är okej och ofarligt att göra som jag säger, att jag inte kommer "sätta den i skiten".
  • Kunna leda och longera hästen ur alla positioner och genom trånga passager.
  • Hästen ska vara okej med att stå stilla i ett trångt utrymme, t.ex. en undersökningsspilta hos veterinären eller en vanlig spilta i ett stall.
  • Hästen ska kunna stå uppbunden och inte få panik när den märker att den sitter fast.
  • Hästen ska vara okej med att gå på olika underlag som ser ut, känns och låter på olika sätt.
  • Hästen ska kunna de hjälper och kommandon du behöver använda när du lastar - typ "gå framåt", "stå still", "backa".
  • Om hästen innan lastträningen börjar är bakskygg så bör det tränas bort i möjligaste mån.

Sen behöver man ju också göra en plan för hur man ska lastträna, vad första steget är, hur man ska komma dit, när man ska avbryta osv. Och det finns en del förutsättningar även för människan som ska lastträna hästen:

  • Var lugn och tänk. Det är du som har den "överlägsna" hjärnan.
  • Sätt dig in i hästens situation, vad är läskigt för den?
  • Inse att du inte kommer lika långt varje dag - "men han kunde ju igår" är inget argument för att bli arg och frustrerad på hästen.
  • Dina egna känslor har ingen plats i lastträningen - lägg dem åt sidan.
  • Gör hästen "fel" - tänk efter varför och ändra sen hur DU gör.
  • Avsluta positivt, oavsett hur små framstegen varit.

Jag har säkert glömt massor, men som synes finns det ganska många moment man kan träna på utan att ha tillgång till transport!
 
Man tränar i små steg på det som hästen behöver vara okej med för att kunna lastas och åka säkert. För mig är de delarna ungefärligen:

  • Grundläggande förtroende - jag behöver ha hanterat och tränat hästen tillräckligt mycket för att den ska lita på att det är okej och ofarligt att göra som jag säger, att jag inte kommer "sätta den i skiten".
  • Kunna leda och longera hästen ur alla positioner och genom trånga passager.
  • Hästen ska vara okej med att stå stilla i ett trångt utrymme, t.ex. en undersökningsspilta hos veterinären eller en vanlig spilta i ett stall.
  • Hästen ska kunna stå uppbunden och inte få panik när den märker att den sitter fast.
  • Hästen ska vara okej med att gå på olika underlag som ser ut, känns och låter på olika sätt.
  • Hästen ska kunna de hjälper och kommandon du behöver använda när du lastar - typ "gå framåt", "stå still", "backa".
  • Om hästen innan lastträningen börjar är bakskygg så bör det tränas bort i möjligaste mån.

Sen behöver man ju också göra en plan för hur man ska lastträna, vad första steget är, hur man ska komma dit, när man ska avbryta osv. Och det finns en del förutsättningar även för människan som ska lastträna hästen:

  • Var lugn och tänk. Det är du som har den "överlägsna" hjärnan.
  • Sätt dig in i hästens situation, vad är läskigt för den?
  • Inse att du inte kommer lika långt varje dag - "men han kunde ju igår" är inget argument för att bli arg och frustrerad på hästen.
  • Dina egna känslor har ingen plats i lastträningen - lägg dem åt sidan.
  • Gör hästen "fel" - tänk efter varför och ändra sen hur DU gör.
  • Avsluta positivt, oavsett hur små framstegen varit.

Jag har säkert glömt massor, men som synes finns det ganska många moment man kan träna på utan att ha tillgång till transport!
Jättebra nedbrytning :up:
Jag har dock ingen spilta att träna i, och normal uppbindning är inga problem.
Det är själva trigger-grejen jag tycker är svårt att lösa ur själv.
 
Jättebra nedbrytning :up:
Jag har dock ingen spilta att träna i, och normal uppbindning är inga problem.
Det är själva trigger-grejen jag tycker är svårt att lösa ur själv.
Just att släcka triggers handlar ju mycket om att utsätta hästen för "lagom" mycket och belöna det. Tycker hästen t.ex. att trånga utrymmen är läskigt, börja med ett halvtrångt utrymme, beröm och belöna (med godis) när hästen är där och avbryt innan hästen börjar bli obekväm. Fortsätt nästa gång, men gå lite längre (trängre utrymme, längre tid osv) den här gången. Till slut har hästen fattat att trånga utrymmen inte är farligt, enkelt beskrivet.

Man får vara lite kreativ när man tränar - har du ingen spilta så "bygg" ett annat trångt utrymme. Första steget kan vara att "skicka" hästen mellan dig själv och ett staket eller en vägg. Nästa steg kanske att ställa upp hästen mellan två hopphinder som står tätt (de har också fördelen att man helt kan välja själv hur brett det ska vara mellan dem, hur höga de ska vara etc), ett tredje steg att ha hästen uppbunden samtidigt som det är trångt. Bryt ner och gör hästen bekväm med en sak i taget!
 
Just att släcka triggers handlar ju mycket om att utsätta hästen för "lagom" mycket och belöna det. Tycker hästen t.ex. att trånga utrymmen är läskigt, börja med ett halvtrångt utrymme, beröm och belöna (med godis) när hästen är där och avbryt innan hästen börjar bli obekväm. Fortsätt nästa gång, men gå lite längre (trängre utrymme, längre tid osv) den här gången. Till slut har hästen fattat att trånga utrymmen inte är farligt, enkelt beskrivet.

Man får vara lite kreativ när man tränar - har du ingen spilta så "bygg" ett annat trångt utrymme. Första steget kan vara att "skicka" hästen mellan dig själv och ett staket eller en vägg. Nästa steg kanske att ställa upp hästen mellan två hopphinder som står tätt (de har också fördelen att man helt kan välja själv hur brett det ska vara mellan dem, hur höga de ska vara etc), ett tredje steg att ha hästen uppbunden samtidigt som det är trångt. Bryt ner och gör hästen bekväm med en sak i taget!
Ska bara försöka klura ut vad som faktiskt är problemet också :idea: :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp