Låt oss prata kokböcker!

Jag gillar Jamie Olivers böcker skarpt. Sen har jag en gammal ärvd "Stora kokboken" från 60-talet som är bra för många grundrecept och utförliga förklaringar för en del saker. Sen är det också lite kul att botanisera i den boken för att man ser att synen på vissa saker har ändrats och många saker förklaras på ett annat sätt än vad vi skulle laga det på idag. Det finns också ett avsnitt med "Fester och gäster" Där är det mycket nogsamt förklarat hur en ungdomsbjudning, barnkalas med mera går till. I fest för ungdomar står det t.ex. "trakteringen spelar sällan huvudrollen vid dessa tillfällen te och smörgåsar är fullt tillräckligt. Ungdomar i de lägre tonåren kan tycka om att få supén serverad från en improviserad korvbar" På barnkalaset rekommenderas t.ex. spagetti med köttfärssås. Kul att läsa om det tycker och en del känner jag ju igen med.
 
Som inspiration har jag Jamie Oliver och Mobergs böcker, ja inte alla men ett par stycken och Riddarbageriets bröd. Sen har jag en massa receptböcker med kakor och annat som jag har ärvt och de har sin särskilda plats i mitt hjärta med min gudmors små anteckningen "receptet helt värdelöst, använd det uppskrivna istället" som exempel. :D Den som ligger i köket är dels Vår kokbok, super för basic recept och olika temperaturer och den jag hänvisar barnen till när de undrar över matlagningen. Och så har jag min egen receptbok där jag har samlat recept från olika håll, en del från vänner och grannar, andra från olika hemsidor osv för att ha dem samlade på ett ställe och kunna skriva ner när jag gör förändringar.
Sen finns det ytterligare lite olika kokböcker men jag får varken inspiration eller recept ifrån dem så jag funderar på att göra mig av med dem för att få loss lite hyllmeter... :D
 
Förutom Vår kokbok som jag använder som uppslagsverk och för att kolla "vanliga" maträtter i så är mina favoriter Systrarna Eisenmans Mingelmat och River Cottage VEG.

Mingelmat innehåller ju som namnet antyder en del plockmat men det är lätt att få ihop en hel middag ändå. Det innehåller tex. ett fantastiskt recept på falafel! Rätterna är uppdelade land för land, eller kanske snarare kultur för kultur, innehåller allt från Meze till amerikanska corn dogs.

River Cottage VEG är helt enkelt bra vegetariska recept. Min är på engelska men jag har noterat att den finns översatt till svenska nu, den tycker jag är mycket inspirerande för vegetarisk matlagning.
 
Kocken eller boken? ;)

Ja, det är samma svar för övrigt, Nigellas How to eat har verkligen allt. Nigella Express är också fantastisk!
Gillar man Brittiskt och JUL så är Delia Smiths Christmas helt oslagbar! Ingen jul utan den! Om man vill göra typiskt brittiska rätter som en äkta turkey roast, christmas pudding, christmas cake sv osv. Jag gillar också tonen i boken; man kan verkligen höra henne prata på det typiskt brittiska viset! Överhuvdtaget tycker jag om hennes kokböcker.
 
Jag samlar också på kokböcker... :D
"Vår kokbok" fick jag som flytta-hemifrån-present av mina älskade morföräldrar 1992 och i den finns EGENTLIGEN allt man behöver, både för matlagning och bakning, men den är ju inte så kul att läsa... ;)
(Har även mormors gamla, utgiven på femtiotalet. :) )
"Pink - Den rosa kokboken" ska man inte heller läsa, (uuh, gillar inte alls språket i den) man ska titta på bilderna och laga maten. ;)

Jag var med i bokklubben Mat & Njutning och köpte naturligtvis alldeles för många kokböcker, men har nog inte många som jag INTE lagat NÅGOT ur i alla fall. "Spännande mat" var en receptserie i "kort-i-en-pärm" jag samlade på när jag flyttade hemifrån och där finns många bra recept.

Claudia Rodens "Det italienska köket från Piemonte till Sicilien" gillar jag att läsa, Jonas Borsséns "Arctic Heat" är en annan favorit.

(Särbon har den rutiga kokboken och den gillar jag inte faktiskt - de recept han lagat har haft skumma proportioner och kryddningen har inte varit bra, ofta för mycket salt i recepten och det är ju svårt att rätta till efteråt... :mad: )

Nä, don't get me started on this, måste jobba nu! :o
 
Jag har väldigt många kokböcker, och de jag lärt mig något av är framför allt Jamie Olivers.

En person/kock som jag tycker är väldigt duktig och har en ambition att lära ut kokkonst och livsmedelsfakta är Paul Svensson, men jag har aldrig skaffat någon kokbok av honom.

Numera lagar jag mycket vegetarisk mat och köpte nyligt New Vegan av Jenny Mustard, och jag är helt kär i den, har lagat flera saker redan. Den ser svår ut, men är det inte. Det är min bästa kokbok just nu.
 
Jag har förresten tittat i både Pernillas kök och The Fresh Foodie, och jag personligen gillar maten i Leilas kokbok bättre. Och så är det snyggare bilder. :o I Pernillas var det den ena konstlade Vi är så glada-bilden efter den andra...
 
Har två små billiga böcker med 500 recept i varje, italienska och asiatiska rätter. De är enkla, rakt på och recepten har flera varianter, därav är det så många recept i böckerna. Vet inte om jag lagat nåt ur dem men de inspirerar!

Rutiga kokboken i uppdaterad version används ibland. Men mest är den bra för tekniken - massor med tips, knep och basrecept på bröd, inläggningar, sylt, såser mm.

Hummingbird bakerys receptbok och en som rätt och slätt heter Choklad har jag bakat en del ur. Men alla kok- och receptböcker är mest inspiration. Nästan alla recept jag inte kan i huvudet och all inspiration till vardags tar jag från nätet.
 
Jag hade en ganska stor hylla i koket overlastad med kokbocker. En del Svenska, nagra Engelska, en Fransk!, och mest Amerikanska. Jag har inte anvant dem mer an nagon enstaka gang sedan internet blev normalt i alla hushall. Numera hittar jag recept och inspiration pa natet.

Jag anvander ofta Foodnetwork.com. Dar ar Anne Burrell, Bobby Flay, Michael Symon och Curtis Stone mina favoriter. Det finns manga fantastiska kockar dar ... men de har valjer jag att bladdra bland deras recept ibland for inspiration.
Det har hant att jag hittat kul Svenska recept, men det ar mycket svarare da alla mattenheter maste raknas om ... och jag gillar ofta lite "kryddigare" mat an de flesta Svenska recept.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp