Låt oss prata kokböcker!

Lovisaleonora

Trådstartare
Sitter och känner mig kallad att beställa hem "Pernillas Kök" men velar. I samma näthandelskorg ligger också Leilas "Fresh foodie". Och jag kan inte förmå mig att trycka på KÖP-knappen.

Vilka kokböcker hämtar ni inspiration från? Det behöver inte nödvändigtvis vara recept ni lagar - själv har jag t ex Per Morbergs hela serie utan att ha gjort mer än några enstaka övningar ur böckerna. Men själva böckerna inspirerar mig till matlagning.

Viktväktarnas nya "Smart skräpmat" är också en bok som verkligen inspirerar mig att göra något i köket.

Och ni - vad hittar man i er kökshylla?
 
Sitter och känner mig kallad att beställa hem "Pernillas Kök" men velar. I samma näthandelskorg ligger också Leilas "Fresh foodie". Och jag kan inte förmå mig att trycka på KÖP-knappen.

Vilka kokböcker hämtar ni inspiration från? Det behöver inte nödvändigtvis vara recept ni lagar - själv har jag t ex Per Morbergs hela serie utan att ha gjort mer än några enstaka övningar ur böckerna. Men själva böckerna inspirerar mig till matlagning.

Viktväktarnas nya "Smart skräpmat" är också en bok som verkligen inspirerar mig att göra något i köket.

Och ni - vad hittar man i er kökshylla?
Jag tycker om pratiga kokböcker. Sådana där författaren är personlig och skriver om mer än bara recepten. Gärna med fina bilder till. Exempelvis tycker jag om Anna Bergenström och Ulla Andersson.
 
Jag tycker om pratiga kokböcker. Sådana där författaren är personlig och skriver om mer än bara recepten. Gärna med fina bilder till. Exempelvis tycker jag om Anna Bergenström och Ulla Andersson.



Anna Bergenström håller jag med om.



@Lovisaleonora Rune Kalf Hansen är annars min favorit, både lammkokboken och det vilda köket används flitigt. Annars köper jag mest tjusiga kokböcker för nöjes skull, typ "om jag var din hemmafru"(fabulöst vacker trots titeln) och hittar min mesta inspiration på nätet i receptdatabaser. Jag har ett ruskigt välrustat kök på kryddfronten, det är en hobby helt enkelt.
 
Har ett helt bord med kokböcker, som jag aldrig använder. Just nu är det sådan misär att jag har övergått till näringsdryck, som ett hälsosammare alternativ än... tja, det som är alternativet ;)

Men jag känner ändå att böckerna är en vacker inspiration den dagen andan faller på.
 
Jag har tre kokböcker: Hemkunskapsboken, Tio lektioner i matlagning och Om jag var din hemmafru. De tre har allt man behöver: praktiska recept i den första, text och humor i den andra och inspiration och fina bilder i den tredje.
 
Min absoluta favorit för tillfället och troligen den jag hämtat mest recept (återvänt till recept) ur är Paolo Robertos Stora Italienska Kokbok.

Sedan har jag några olika som jag hämtar slentrianrecept från, några som fyller upp min bokhylla å ser snygga ut ;) å slutligt några andra som jag ännu inte fått tummen ur att laga recept ur men som jag hittat väldigt mycket bra saker i - bland annat Det bästa från Arla köket och Systrarna Bergströms "Under valnötsträdet". Sedan hämtar jag väldigt ofta inspiration och recept från nätet.
 
Jag har en vansinnig massa kokböcker som jag sällan tittar i. De jag använder är Anna Bergenströms (Har flera, bl a Annas pajer, Annas Medelhavsmat osv) och Vår kokbok. Jag hämtar inspiration på nätet och ibland i tidningar. Sen är jag rätt så bra på att hitta på själv också. :)
 
Jag har nästan bara böcker med recept på desserter/bakning/bröd :o samt de flesta av Jamie Oliver. Jag gillar hans gamla böcker, framförallt Hemma hos Jamie och har hämtat mycket inspiration från honom. Fast det är klart, det blir mycket olivolja :D

Många recept kommer även från mina föräldrars gedigna samling av Allt Om mat (deras samlingsböcker är bra!) samt diverse andra tidningar och urklipp som jag sparat på och satt ihop i egna receptsamlingar :)
 
Jag hämtar främst inspiration från brittiska matlagare så som Jamie Oliver och The fabulous baker brothers men även svenskar så som Morberg och Kirchsteiger. Tyvärr är hyllmetrarna med kokböcker kvar på fastlandet, men Hemma hos Jamie och Jamie's Matrevolution står i hyllan här. När min mor kommer över nästa gång ska jag be henne att ha med sig Morbergs jul-bok och lite annat smått och gott!
 
Mera vego ska vara jättebra och står på min önskelista!

Annars använder jag mest nätet när det kommer till recept. Blir en hel del av ICAs och Coops recept.

När det gäller bakning är min hylla dock smockad!
 
Jag har en viss förmåga att inhandla böcker med desserter och kakor, men Lisa Lemkes kokböcker men det är nog mest för vi varit klasskamrater i en herrans massa år och hängde ihop! Leila har jag några av också.
 
Har "bara" ICAs rutiga och Jamie Olivers första. Båda används mest bara för inspiration och ca kok- /stektider ...
 
Jag gillar Nigella Lawsons böcker. Inte maten, men känslan hon förmedlar av att det inte är särskilt svårt.

Sen gillar jag att kunna saker ordentligt och har en kokbok om kokkonst. Har också Vår kokbok som uppslagsverk, har nu köpt Vår gröna kokbok och försöker lära mig att tänka vegetariskt. Till det har jag också Annas mat som inspirationskälla.

Smart skräpmat lät jätteintressant, den måste jag titta närmare på!
 
Jag bojkottar de där grabbiga machoköttkokböckerna, till exempel Morberg.

Använder Vår kokbok för att kolla tider och temperaturer, har genom åren lagat ganska mycket av Anna Bergenströms mat, men fö övrigt använder jag mest kokböcker om olika distinkta kök, tex mellanösternmat, kinesisk mat osv. Då känner jag sällan till författarna, utan köper de böcker som verkar bra. Och så gillar jag Rune Kalf Hansen, särskilt de knäppa recepten i boken som han har skrivit tillsammans med Simon Irwing.
 
Hmm, var tvungen att titta. Jag använder dem inte så ofta :o

Annas kokbok har jag och den gillar jag. Bland basböckerna har jag de klassiska Rutiga kokboken (nja), Vår kokbok (bra basrecept när man faktiskt behöver måttangivelser) och Bonniers stora kokbok, i en äldre upplaga. Den sistnämnda är nog något av det märkligaste jag sett i kokboksväg (jag gillar den!). Den berättar om att vi ska äta måttfullt och allsidigt... sedan klämmer de till med värsta smörsåserna och köttstinna rätter! :rofl: Massor av recept som de framställer som inte så ovanliga som tex sjötunga Walewska :D

En bok som förvånade mig på ett positivt sätt var Grilla med Niklas, grillboken man fick på Ica förra sommaren mot en bonuskupong. Mycket roliga idéer som inte bara kan appliceras på grillning.

Sedan ett diverse gäng småböcker om japansk mat (framförallt sushi), cajun/creole, veggo, grillning, medelhavsmat, marockanskt och libanesiskt.

Samt en mellanstor bok om tofu :D
 
Jag samlar på kokböcker, skulle man kunna säga.

Mina favoriter är de brittiska. Nigella Lawson (absoluta favoriten), Jamie Oliver, Nigel Slater och James Martin är välrepresenterade i hyllan. Gillar även Vår kokbok skarpt för de där basrecepten, särskilt på bröd och kakor och sådant där man som @athena_arabians säger "måste" ha måttangivelser, och jag är inte så bra på att baka.

Lotta Lundgrens böcker är trevliga. Om jag var din hemmafru är härlig.
 
Jag samlar på kokböcker, skulle man kunna säga.

Mina favoriter är de brittiska. Nigella Lawson (absoluta favoriten), Jamie Oliver, Nigel Slater och James Martin är välrepresenterade i hyllan. Gillar även Vår kokbok skarpt för de där basrecepten, särskilt på bröd och kakor och sådant där man som @athena_arabians säger "måste" ha måttangivelser, och jag är inte så bra på att baka.

Lotta Lundgrens böcker är trevliga. Om jag var din hemmafru är härlig.
Vilken är den mest allsidiga engelska enligt dig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp