Låt oss prata om Myndighetsutövning

Hur kan en samhällsfunktion som inte lyckas med att upprätthålla vettig kollektivtrafik eller vård men är bra för kulturen vara nödvändig? Känns som en uppenbar felprioritering om det är så det ligger till. Kultur på annat sätt än som direkt resultat av människors liv och kreativitet är en lyx som är något som absolut bör satsas på först efter att kollektivtrafik, vård och skola fungerar.
Jag anser de flesta regioner har både en vettig sjukvård och kollektivtrafik. Visst kan det bli bättre.

Och nej att sätta 0 kr i utgifter på allt som kultur för att sjukvården inte nått upp till dina krav är inte rimligt.

Kultur är inte bara lyx som du menar utan bidrar även det till positiva saker i samhället. Vad för kultur ansvarar regionerna för förresten?
 
Bättre prioritering på vägar där busstrafik förekommer.
Det kostar oerhört mycket med de skador och slitage som blir på bussarna p.g.a. dåligt vägunderhåll.
Men de kostnaderna får ju regionerna ta så staten kan spara i sin budget.

Det vore bättre att räkna på de totala kostnaden.
Bussen går sönder (typ halkar i diket p.g.a. dålig halkbekämpning) vs att halkbekämpa just bussarnas vägar först.

Jag håller med om att kollektivtrafikens framkomlighet och prioritering på vägnätet är en mycket viktig fråga.

Däremot är det ju i den frågan rätt egalt om det är regional eller statlig huvudman för kollektivtrafiken eftersom den absolut största delen av vägnätet där detta är ett problem har kommunal huvudman.
 
Det fungerar redan nu så även i mer befolkade trakter.
Typ Uppsala och Stockholms län.
Bussturer på beställning är också en lösning.
Att kombinera med varutransport är en annan lösning.

Tycker du på alldeles riktigt att bussar skall åka runt tomma och förbruka bränsle till absolut ingen nytta?

Vad är det som redan nu fungerar i Stockholm och Uppsala?
 
Jag anser de flesta regioner har både en vettig sjukvård och kollektivtrafik. Visst kan det bli bättre.

Och nej att sätta 0 kr i utgifter på allt som kultur för att sjukvården inte nått upp till dina krav är inte rimligt.

Kultur är inte bara lyx som du menar utan bidrar även det till positiva saker i samhället. Vad för kultur ansvarar regionerna för förresten?
Folkhögskolor, länsmuseer, länsteatrar, symfoniettor, De ansvarar för samtidskonsten m.m.
 
Men det fungerar ju inte bra.
Så hur skulle jag kunna ge något sådant exempel?

Du skrev att det finns exempel där region och kommun delar på ansvaret för planeringen av kollektivtrafiken, och att du vill se mer av det. Jag utgick ifrån att det berodde på att du ansåg att det fungerade bra?
 
Nu vet ju inte jag var du befinner dig. Men i min region är vården ansträngd men bra! Skolorna brottas med problem men det är strukturella bekymmer, inte beroende på bristande resurser. Tandvården har fått en rejäl uppryckning.
Kollektivtrafiken däremot har en del att önska.

dra inte alla regioner över din kam. Det varierar över del av landet och över år.
Vården här är inte bra, vissa instanser värre än andra förstås. Folktandvården kallar inte människor till sina tider de borde få pga abonnemang de betalar för. Kliniker stänger utan att boka om patienterna till andra och när patienterna själva försöker så finns det inte plats på de resterande. Jag bor 10 km utanför stadskärnan och har 4 km till närmaste busshållplats så kollektivtrafiken är minst sagt bristfällig. Det finns flera områden där människor regelbundet skjuts ihjäl trots en relativt liten stad... så jag ser väl att alla pengar som läggs på kultur här just nu är felprioriterat om det är så att de pengarna faktiskt skulle kunnat läggas på vettigare saker om systemet var ett annat.
 
Jag anser de flesta regioner har både en vettig sjukvård och kollektivtrafik. Visst kan det bli bättre.

Och nej att sätta 0 kr i utgifter på allt som kultur för att sjukvården inte nått upp till dina krav är inte rimligt.

Kultur är inte bara lyx som du menar utan bidrar även det till positiva saker i samhället. Vad för kultur ansvarar regionerna för förresten?
Det var inte jag som påstod att regionerna var nödvändiga för kulturens skull.
 
Vården här är inte bra, vissa instanser värre än andra förstås. Folktandvården kallar inte människor till sina tider de borde få pga abonnemang de betalar för. Kliniker stänger utan att boka om patienterna till andra och när patienterna själva försöker så finns det inte plats på de resterande. Jag bor 10 km utanför stadskärnan och har 4 km till närmaste busshållplats så kollektivtrafiken är minst sagt bristfällig. Det finns flera områden där människor regelbundet skjuts ihjäl trots en relativt liten stad... så jag ser väl att alla pengar som läggs på kultur här just nu är felprioriterat om det är så att de pengarna faktiskt skulle kunnat läggas på vettigare saker om systemet var ett annat.
Din region är inte den enda regionen i landet.
Du får väl se till att rösta rätt vid nästa val.
 
Vi har "bra" sjukvård i Sverige. Rättvis är den inte. Vettig? Nja,vet inte om jag tycker att vettig borde nämnas ihop med sjukvård, men varenda region har mycket kvar för att få en bra sjukvård.

De människor som oftast tycker att vi har bra sjukvård är de människor som ytterst sällan nyttjar den. De människor som är mer kritiska mot sjukvården och ser den med inte lika rosafluffiga ögon är de som är kroniska sjuka och gör många besök lite här och där. Vid flera besök och kontakter med vården ser man lättare dess brister, sprickor och vad som hade kunnat vara bättre. Oftast alltså. Nu vet jag att undantagen som bekräftar regeln kommer protestera med "jag har minsann mycket kontakt med vården...". Så är det alltid.

Så ja, absolut, vi har generellt bra sjukvård i Sverige, men på samma gång är det inte bra nog, inte i mina ögon. Det finns SÅ mycket att förbättra att bra är fel i ord enligt mig. Det är ju inte kunskapsläget som inte är bra nog utan själva systemet.
 
Din region är inte den enda regionen i landet.
Du får väl se till att rösta rätt vid nästa val.
Min region är inte exceptionellt dålig och tror knappast lokalpolitiker kan ta ett självständigt beslut kring att avskaffa regionerna på Sverigenivå. Vad gäller nuvarande regering så har väl iof ett av de partier som nu sitter där lagt fram ett förslag om att avskaffa regionerna åtminstone för vården om jag förstått det rätt så förstår inte vad "rösta rätt" har med mig att göra.
 
Min region är inte exceptionellt dålig och tror knappast lokalpolitiker kan ta ett självständigt beslut kring att avskaffa regionerna på Sverigenivå. Vad gäller nuvarande regering så har väl iof ett av de partier som nu sitter där lagt fram ett förslag om att avskaffa regionerna åtminstone för vården om jag förstått det rätt så förstår inte vad "rösta rätt" har med mig att göra.
Om du vill avskaffa regionerna så är jag med. Jag menade bara att regionerna styrs av regionpoitiker och man får det styre men röstat för.

Jag har inte fattat att de vill avskaffa regionerna utan att KD vill att sjukvården ska ha en nationell huvudman.
Vilket jag inte alls vill. Då hamnar besluten ÄNNU längre bort från verksamheten
 
Om du vill avskaffa regionerna så är jag med. Jag menade bara att regionerna styrs av regionpoitiker och man får det styre men röstat för.

Jag har inte fattat att de vill avskaffa regionerna utan att KD vill att sjukvården ska ha en nationell huvudman.
Vilket jag inte alls vill. Då hamnar besluten ÄNNU längre bort från verksamheten
Jag har egentligen inga större åsikter kring hur man gör med omprioriteringar för att få det att fungera bättre och självklart är det inte så att de pengar som läggs på kultur här skulle göra någon större skillnad om de i stället rakt av stoppades in i vård och skola. Men med tanke på åt vilket håll samhället går så är jag mest sur över att såpass mycket skatt går åt till att betala för saker som inte fungerar och man då måste både skatta enormt mycket och gå till privata aktörer / skaffa egna vårdförsäkringar osv för att kunna få vettig kvalitet på den typen av tjänster. Nackdelen med demokrati är att alla politiker är för intresserade av att vinna nästa val för att driva igenom såpass impopulära beslut som krävs för att nå någon verklig skillnad. Oavsett om det innebär drastiskt höjda skatter för att faktiskt ha råd med bra kvalitet eller sänkta skatter men kraftig försämring av statligt finansierade tjänster och ytterligare privatisering. Alltså är vi kvar i någon sorts sluttande plan av ständig försämring i takt med att en ökande del av befolkningen åldras och behöver ta del av dyrare samhällstjänster istället för att finansiera dom.
 
I båda de två regioner där jag åker ganska mycket kollektivt fungerar det enligt min mening utmärkt.
Kan du berätta vilka?
Om inte öppet så på DM.
Det vore intressant att se hur de har lyckats med det.

Mitt DM är stängt så jag måste följa dig för att du skall kunna skicka något.
Bli inte förskräckt av det är du snäll.
 
Jag håller med om att kollektivtrafikens framkomlighet och prioritering på vägnätet är en mycket viktig fråga.

Däremot är det ju i den frågan rätt egalt om det är regional eller statlig huvudman för kollektivtrafiken eftersom den absolut största delen av vägnätet där detta är ett problem har kommunal huvudman.
Det är värst i vissa gudsförgätna hålor bortom ära och redlighet där staten har ansvaret för vägarna.
Ofta mycket mer centralt än vad man kan tänka sig.
Typ nära Stockholm och Uppsala.
 
Du skrev att det finns exempel där region och kommun delar på ansvaret för planeringen av kollektivtrafiken, och att du vill se mer av det. Jag utgick ifrån att det berodde på att du ansåg att det fungerade bra?
Ja nattbussen mellan Stockholm och Uppsala fungerar bra.
Pendeltåget samma sträcka lider av brist på spår och fungerar sämre.
Det senare skulle behöva ett större statligt intresse.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 438
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 081
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp