Låter ni era hästar klia tillbaka?

Jag låter min söta lilla ponny klia tillbaka då han gör det väldigt försiktigt och inte använder tänderna :up: Han är jätte söt och är väldigt försiktig med att klia hårt och gör det bara med mulen :heart
 
Min ponny brukade vilja klia sig mot en efter ridningen när man hade tränset kvar eller just som man skulle ta av det. De gjorde mest ont eftersom han inte var så försiktig och känslig av sig, så de brukade jag stoppa honom från att göra. I övriga om dom är försiktiga och inte brötiga eller kliar med tänderna kan de bara vara mysigt:)
 
Jag låter medisen klia sig mot mig, för t ex för att få av tränset. Jag vet att folk säger att man inte ska låta dem göra det, men jag skiter i det :angel: Brukar ge mig in själv och klia under tränset och jollra med henne "ja usch vad det kliar, kom ska jag hjälpa dig". Hon kliar inte tillbaka dock :D Hon är inte den typen av dominant häst som man hela tiden måste "passa på", utan hon får rätt fria tyglar, hon är klok och erfaren nog för att veta hur man uppför sig.

En häst på jobbet älskar att nafsa med läpparna, dra i dragkedjor, dra i kardborrar, äta på öron och hår och klia på axlar och rygg. Aldrig med tänderna, möjligtvis kan han råka skrapa emot med tanden men det är allt.. Världens gosplutt och kan stå med axeln på huvudet i evigheter och bli kliad. Dominanshandling eller ej, det är världens snällaste häst som man skulle kunna viska "nej" till så står han som ett ljus, så jag har rätt litet "disciplinkapital" med honom ;)
 
Min pålle har de senaste dagarna blivit väldigt kärvänlig. Han kom till mig för snart tre månader sedan och har varit väldigt bufflig i sättet. Har han sett något han vill ha tex så har han gått rätt över mig. Jag har varit väldigt konsekvent i hanteringen och visat att sådant beteende inte är önskvärt och nu tror jag att något lossnat i vår relation. Han är väldigt uppmärksam på mig och när jag stannar stannar han, när jag går går han osv.

Innan har han inte alls uppskattat att bli kliad men sedan några dagar tillbaka vill han kela hela tiden. Man skall klia honom hårt och mycket och när man slutar buffar han lite på en. "Problemet" är att han vill klia tillbaka. Ibland nöjer han sig med att bara vila sitt huvud på min axel eller på mitt huvud men ibland vill han liksom ge tillbaka. Då sätter han tänderna i hårbotten på mig och kliar. Han är väldigt försiktig och är inte ens i närheten av att nafsa eller bita och han kan hålla på i flera minuter. Han brukar sluta när tillräckligt mycket av mitt hår har fastnat mellan hans tänder :D

Jag tycker det är fint och jag känner mig hedrad över att han verkligen vill vara med mig och inte bara är det för att han måste men samtidigt så vore det inte så mysigt att få en hästtand in i skallen den dagen han blir rädd för något och blir ouppmärksam på vad han håller på med. Tanken på att liksom putta bort honom när han vill visa mig kärlek och uppskattning känns dock inte heller särskilt lockande. För jag antar att det är det han gör?

Hur gör ni? Låter ni era hästar "behandla" er som de behandlar andra hästar eller vill ni att de håller avståndet?

Min egen får klia tillbaks. Han har fått lära sig vara försiktig och inte använda tänderna till att bita i kliandet.
Dock är det jag som inbjuder till den kontakten. Han får inte oinbjuden klampa in på min personliga sfär utan måste fråga först, precis som alla andra som vill ha närkontakt. Kan man göra det artigt och trevligt så kan vi klias. Men det ska vara trevligt för båda parter.
 
Min pålle har de senaste dagarna blivit väldigt kärvänlig. Han kom till mig för snart tre månader sedan och har varit väldigt bufflig i sättet. Har han sett något han vill ha tex så har han gått rätt över mig. Jag har varit väldigt konsekvent i hanteringen och visat att sådant beteende inte är önskvärt och nu tror jag att något lossnat i vår relation. Han är väldigt uppmärksam på mig och när jag stannar stannar han, när jag går går han osv.

Innan har han inte alls uppskattat att bli kliad men sedan några dagar tillbaka vill han kela hela tiden. Man skall klia honom hårt och mycket och när man slutar buffar han lite på en. "Problemet" är att han vill klia tillbaka. Ibland nöjer han sig med att bara vila sitt huvud på min axel eller på mitt huvud men ibland vill han liksom ge tillbaka. Då sätter han tänderna i hårbotten på mig och kliar. Han är väldigt försiktig och är inte ens i närheten av att nafsa eller bita och han kan hålla på i flera minuter. Han brukar sluta när tillräckligt mycket av mitt hår har fastnat mellan hans tänder :D

Jag tycker det är fint och jag känner mig hedrad över att han verkligen vill vara med mig och inte bara är det för att han måste men samtidigt så vore det inte så mysigt att få en hästtand in i skallen den dagen han blir rädd för något och blir ouppmärksam på vad han håller på med. Tanken på att liksom putta bort honom när han vill visa mig kärlek och uppskattning känns dock inte heller särskilt lockande. För jag antar att det är det han gör?

Hur gör ni? Låter ni era hästar "behandla" er som de behandlar andra hästar eller vill ni att de håller avståndet?


Nej aldrig, dels är hon så stark att man inte ork stå emot utan åker som en vante och så gör de ont.
Däremot får hon alltid klia av sig efter att jag tränset av henne efter en ridtur mot tex boxväggen=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 462
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp