lättlurade?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 140
  • Visningar Visningar 8 531
B

**BORTTAGEN**

läser att det är många som anv. repgrimmor och dyl?!
och även att det var någon ny ``dressyr grimma`` som hade hittats i nån affär!!
varför köper ni sånt skit?? :confused:

En repgrimma är ett verktyg som är alldeles utmärkt att använda när man uppfostrar en häst från marken i början. Både vid lastträning och annan hantering från marken. Den är mycket bekväm för hästen att bära när den är följsam, men skarpare än en vanlig grimma om den stretar emot. Ganska snart finns det dock inte längre behov av en repgrimma, utan då en vanlig grimma fungerar lika bra, för då är hästen alltid följsam och aldrig bångstyrig längre. Repgrimman får då hänga där tills det är dags att fostra nästa häst. Så som sådan så fyller en repgrimma inte sin funktion som ett vardagsverktyg.
En häst skall t.ex. aldrig bindas upp i en repgrimma då den både är mycket stark och skarp. Därför kan den aldrig ersätta en vanlig grimma. Repgrimman kan bli farligtför hästen om den skulle gripas av panik - för det kan ju alla hästar någon gång, även den mest lugna gamla räv. Så visst fyller en repgrimma sin funktion - den kostar inte mer än en trettio kronor i material om man knyter den själv.
Nåväl --- jag förstår dock vad du är ute efter. Varför alla dessa onödiga prylar. Man blir bara lurad på pengar. Ja...det är väl av samma orsak som en del inte kan låta bli att köpa en ny snoffsig tröja fast garderoben dignar av tröjor. Köp- och modehysteri.
Hälsning Maja :D

För att dem påverkar hästen annorlunda än en vanlig grimma. Men självklart gör man som man vill. Jag påstår inte att det inte går att arbeta NH med en vanlig grimma för det gör det definitivt. Helst ska man ju inte ens använda grimman.
Men jag har märkt att de hästar jag arbetar första gången fattar fortare med en repgrimma än tex en nylon. Dessutom så är en repgrimma utan spännen och andra tyngder och ger hästen maximal eftergift när man berömmer.

ska jag då(som har en oerhört svårlastad pålle)använda repgrimma när vi lastar henne?

Om du har en svårlastad häst så skulle jag ta kontakt med någon duktigt westerntränare i närheten av dig. Som kunde hjälpa dig o hästen.
Ibland så ligger problemet i ens eget huvud :) och inte hos hästen :smirk:. Har själv haft dom problemen. :o

//Elisabeth

min ridlärare hjälper mig, men när hon är med och lastar henne så går den fina pållen rakt upp...
så det är nog jag som gör lite fel!

Repgrimmor är jättebra bara man använder den på rätt sätt. Alla är vi olika och tycker inte lika. Det är bara att acceptera.

jag köpte en repgrimma för att jag ville ha en sådan grimma när jag jobbade pållen från marken.
har även ridit i den ett par gånger.

din fråga är ungefär som att undra om folk är så lättlurade att dom köper en hoppsadel när dom ska satsa på hoppning.

nej jag tycker bara att det är jolligt för hur f*n ska du med hjälp av en repgrimma få hästen ``följsam``
era gammla halvblods valacker/ston kanske det går på men ta ut en hingst så ska vi se vad som händer!
tacka vet jag walsh läder grimmor!! :devil:

jadu.

jag har min repgrimma på en fjordvalack, som relativt ofta anser sig vara hingst, och med en nacke starkare än de flesta hästar jag stött på (hingstar inkluderade).

en lädergrimma (eller vanlig grimma alls) på honom när han är i sitt esse och jag har en häst som springer med grimskaftet efter sig.

som någon skrev: ta reda på hur en repgrimma fungerar först, uttala dig sedan! :smirk:

Tar MYCKET hellre ut en hingst i en repgrimma än i en lädergrimma! En repgrimma är "skarpare" än en vanlig grimma.

Har du någonsin testat en repgrimma och vet du hur den fungerar??? :confused:

en repgrimma är absolut inget krimskrams som du verkar tro.. som många skriver så är den mycket bra att använda när man ska jobba hästen från marken.. Den är skarpare och ger större eftergift.. Dessutom fungerar den alldeles utmärkt att rida i, min pålle lyssnar mycket bättre på repgrimman än på bettet så. Jag fattar att du tycker att det finns för myclet onödigt som massa prylgalna folk köper fast det knappt har någon funktion alls men så är det.. En fråga bara, som egentligen är samma sak..? Hur många tröjor har du som fungerar alldeles utmärkt men som du inte använder eftersom de är gamla och omoderna? Jag är absolut ingen som följer mode till punkt å pricka men ändå har man en hög som ligger längst inne i garderoben som man nästan aldrig använder.. Man måste komma på ny saker att använda till hästar för att kunnatjäna pengar.. Typ damsugare till hästen.. :o ok nu blev detta väldigt rörigt å så men jag hoppas ni fattar va ja försöker säga... :D//Johanna

Fortsätt du med dina grimmor så kan vi som vill jobba med repgrimmor fortsätta med det. Och det är ju ändå inte dina pengar vi handlar med eller :mad:.

//Elisabeth

jaja...ni får väll tro att era hästar har blivit helt förändrade och jätte bra då men jag tror inte att det är grimman det ligger i!

- Hästen ska känna att han är kung!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
562
Senast: Ramona
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: ako
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
931
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har... 2
Svar
21
· Visningar
1 160
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka