Ledarskapsövning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lolydodia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 015
L

Lolydodia

Hej!
Jag kommer inte ihåg var jag fått detta ifrån men jag har starkt för mig att följande övning är en bra ledarskapsövning. Är den det?
Rätta mig gärna om jag har fel!!! Har inte provat den än.

Man börjar med att löslongera hästen, helst i en rundpaddock. Man säger åt hästen att skritta. Sen så driver man på hästen så att den känner att man bestämmer. (men inte slå eller något sånt SÅKLART)
Man ska stå i mitten ganska spänd och högrest så att man ser stor och stark ut. Sen ska man driva på hästen och när den börjar tugga (alltså tecknet för underlägsenhet) ska man direkt sluta och slappna av i kroppen. Sen ska hästen komma till en för den vet att där är den trygg. Hos sin "ledare".
Den "ska" vilja komma, den "ska" vilja slippa gå ute på det hemska, läbbiga voltspåret. :p
Om den kommer till en ska man klappa den sen ska man börja gå långsamt. SÅ ska hästen följa efter en.

Stämmer detta? Jag undrar för om det stämmer så ska jag prova denna övning... ;)

Hoppas ni förstod vad jag menade... :D

ehe... det var det inte. *pinsamt* :o
måste vara något jag drömt... :angel:

ni andra, bry er inte om den här tråden... :crazy:

Oroa dig inte- du ställer en fråga om du uppfattat en sak rätt! :)
Det är bättre än att du går ut och bara gör efter hur du uppfattade, vilket jag hoppas att du har uppfattat fel och snart kommer det någon som förklar vad det var du missuppfattade och hur du istället ska göra övningen korrekt.. :)

Lycak till! :)

ok, nu har vi en del att reda ut här! :crazy: ;)

Ledarskap får man då hästen tycker att man är en individ att se upp till. Det är något du förtjänar genom ditt beteende, som ska vara likadant och konsekvent i alla situationer, oavsett tid och rum.

Man kan därför inte säga att man ska göra si eller så för att då blir man automatiskt ledare. En ledarindivid måste kunna sin sak (exakt hur, varför och framförallt när h*n gör som h*n gör) rakt igenom. Det måste komma inifrån och vara äkta.

Därför fungerar det inte att kalla vissa övningar för ledarskapsövningar. Fel utfört så förstör det "allt".

Däremot är det väldigt bra att träna på att bli en bra ledare, genom att börja hantera hästen med kroppsspråk och där tänka på hur sitt eget kroppsspråk ser ut och tolkas av hästen. Viktigast i samanhanget är att kunna läsa av hästen, både som individ och i den aktuella situationen och sekvensen.

Utan vetskapen om vad varje signal och moment innebär och kan leda till, så kan man inte heller veta när man ska utföra dessa.

Vad jag har förstått av ditt inlägg så känner du att det är dags att ta tag i din och hästens relation, och få hästen att bli mer lyhörd på vad du vill ha sagt?
Jag vill rekomendera dig att söka dig till en bra tränare, som kan visa dig rätt kroppsspråk, bra övningar att börja med, och givetvis förklara vad allt går ut på.
Men jag ber dig att kolla upp olika tränare noga, och verkligen ta reda på hur deras träningsmetoder ser ut och om de verkligen har koll på varför de tränar som de gör.
NH har blivit en inne-grej, och i takt med att tränarantalet växer så finns det tyvär också en väldig mängd tränare som har noll koll på vad de egentligen gör med hästen. Jag vill påstå att det är få som verkligen greppat syftet, majoriteten bara tramsar runt och vevar med rep och leker lekar (vilket inte har något egetsyfte utan måste sättas i ett betydligt större samanhang). :(

jag hoppas att jag med detta inlägg i alla fall kan få en nykomling å rätt spår från början. :)

Du beskriver lite löst en join up. Metoden används när man går ett steg längre än att hantera en orsak till ett problem, man vill komma åt en kärnreaktion för att lösa upp ett oönskat inlärt beteende. Inget att leka med om man inte vet vad man gör. Oftast räcker det med att hantera orsaker, men är hästen så låst att det inte går så är det kanske bättre att ta hjälp av någon.

Join up är en grym metod som aldrig ska lekas med NÅNSIN. Visst löser det upp oönskade inlärda beteenden - den löser upp hästens hela individ.

Håller väl inte riktigt med, så illa behöver det inte vara, men man måste veta vad, hur, när och varför man gör. Det räcker inte med att kunna handgreppen.

Man behöver inte använda join up, det går bra med nåt annat som genererar samma beteende, alltså flykt i det här fallet. För människor genererar man försvar istället, det är inte så praktiskt om patienten flyr under samtalsterapin.

Och som sagt, det är absolut inget man skall leka med eller använda slentrianmässigt.

De flesta här vet hur hatisk jag är mot join up, ingen ide att ens försöka diskutera det med mig ;)

Men, undrar... Varför vill man generera flykt, nånsin?

jag tycks ha förstått att du ser upp till pat parelli och hans metoder. han anv liknande övningar men kallar det för andra namn och många av hans metoder och övningar kan oxå misstolkas och missbrukas av den okunnige.

det går inte att generalisera så utan det är människan som utför det som har ansvaret att förvalta sin ev kunskap väl

mvh rymdentusiasten :bump:

Pat har LIKNANDE övningar, men den totalt avgörande skillnanden är att Parelli propagerar hårt för omedelbar eftergift den millisekund som hästen svarar ärligt, även om det inte blir 100% rätt första gången. Monty driver upp hästen till max och fortsätter driva tills hästen är knäckt, och det är djurplågeri och inget annat.

:) det tycker jag nästan var ännu sorgligare att höra! :(

kan någon förklara vad man skulle tänkas vilja uppnå med en övning som den som beskrivs i ursrpungsinlägget...

Jag älskar hästarna, men tål inte folket och stämningen...

Meningen med övningen är att få en "lydig" häst. I regel kan man få hästen tillräckligt less på övningen och hästen följer en ett tag för att liksom bli av med människan nångång, men i regel så blir hästen sitt vanliga "olydiga" jag inom ett par-tre minuter. En inbillad makt, kan man säga. Brukar inte leda nånvart, faktiskt. Nu talar jag i cirklar...

jag har sett människor som använder sig av joinup där det inte är som du beskriver
de kanske gjort en egen variant ?

obs!! jag försvarar inte monty utan försöker säga att man inte kan generalisera

har även sett parellifans med repgrimmor med rätt färg och allt som driver hästen till vansinne och ändå är allt han säger lag i deras ögon..
han själv är ju en sjujäkel till hästkarl men det är lite sektvarning över det hela ..du skall ingen gud ha jämte mig?

mvh rymdentusiasten :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 078
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka