Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Okej, om jag hade bjudit de 256 personer som röstat hittills på fika och inte serverat kaffe skulle jag alltså ha 105 ledsna gäster ☹️

Eftersom det faktiskt bara var skämtsamt menat att formulera ett svarsalternativ som ’rättigheter’ handlar ju tråden egentligen inte alls om när man blir orimligt krävande som gäst eller om vilka preferenser man får tillgodose själv, utan om vad ni önskar er om ni får önska, och det får ni!

Utgångspunkten är att jag vill ha 256 glada gäster, även övernattande gäster när vi flyttar och får lite mer plats, och att @Mineur inte ska behöva fejka anledningar att åka in till närmsta samhälle som kan tänkas ha en öppen Pressbyrå :D

Så min slutsats är att det är en bra idé att kunna bjuda på kaffe.

Är då en sån där press-grej det smidigaste sättet att kunna laga gott kaffe?
 
Okej, om jag hade bjudit de 256 personer som röstat hittills på fika och inte serverat kaffe skulle jag alltså ha 105 ledsna gäster ☹️

Eftersom det faktiskt bara var skämtsamt menat att formulera ett svarsalternativ som ’rättigheter’ handlar ju tråden egentligen inte alls om när man blir orimligt krävande som gäst eller om vilka preferenser man får tillgodose själv, utan om vad ni önskar er om ni får önska, och det får ni!

Utgångspunkten är att jag vill ha 256 glada gäster, även övernattande gäster när vi flyttar och får lite mer plats, och att @Mineur inte ska behöva fejka anledningar att åka in till närmsta samhälle som kan tänkas ha en öppen Pressbyrå :D

Så min slutsats är att det är en bra idé att kunna bjuda på kaffe.

Är då en sån där press-grej det smidigaste sättet att kunna laga gott kaffe?
En filterhållare kan kanske vara ett alternativ? Om du har en pressgrej, se till att ha grovmalet kaffe också :-)
 
En filterhållare kan kanske vara ett alternativ? Om du har en pressgrej, se till att ha grovmalet kaffe också :-)
Ska jag vara ärlig så tycker jag det verkar roligt med en sån där presskanna så jag har inte så mycket emot att skaffa en sån 😄 Har i nuläget alltså ingenting kafferelaterat. Går det snabbare än med en filterhållare? Tänkte också att det kan vara bra att kunna ett antal koppar samtidigt.
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag det verkar roligt med en sån där presskanna så jag har inte så mycket emot att skaffa en sån 😄 Har i nuläget alltså ingenting kafferelaterat. Går det snabbare än med en filterhållare? Tänkte också att det kan vara bra att kunna ett antal koppar samtidigt.
I presskannan gör du ju en viss mängd, beroende på hur stor den är. Det blir ju dock aldrig några jättemängder. En filterhållare funkar som en kaffebryggare, du måttar upp kaffe och vatten, ställer filterhållaren över en tillräckligt stor kanna (går att brygga direkt i en mugg till en person) och häller kokande vatten över kaffet - en manuell bryggare helt enkelt.
Jag är den enda som dricker kaffe i vårt hushåll, och till vardags har jag en kapselmaskin som jag tycker ger gott kaffe. (Jag har även kapslar jag fyller själv med kaffe jag gillar) Ska jag göra kaffe till fler har jag en perkulator, som jag tycker gör väldigt gott kaffe. Har jag fler än tre-fyra gäster plockar jag upp en gammal kaffebryggare ur källaren. Då får alla varmt kaffe samtidigt.
 
Som du kanske såg var färskvarans vara eller ickevara inom parantes i mitt inlägg. Min poäng var att kaffedrickare också har krav. Det ska inte vara pulverkaffe, inte presskaffe, det ska vara det och det märket och ett visst mått för att få rätt smak. Det känns trist att tedrickare ska kallas snobbiga för att vi har preferenser, när kaffedrickare är precis likadana.
Jag reagerade på flera personers uttalande om te just eftersom jag är tedrickare själv och alltså inte ens dricker kaffe. Aldrig dricker kaffe.
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag det verkar roligt med en sån där presskanna så jag har inte så mycket emot att skaffa en sån 😄 Har i nuläget alltså ingenting kafferelaterat. Går det snabbare än med en filterhållare? Tänkte också att det kan vara bra att kunna ett antal koppar samtidigt.
Jag har en presskanna. Tycker det är skönt att den inte tar så mycket plats som en kaffebryggare. Jag tillhör ju dem som sällan gör kaffe till mig själv hemma så en kaffebryggare har jag aldrig varit intresserad av att köpa.
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag det verkar roligt med en sån där presskanna så jag har inte så mycket emot att skaffa en sån 😄 Har i nuläget alltså ingenting kafferelaterat. Går det snabbare än med en filterhållare? Tänkte också att det kan vara bra att kunna ett antal koppar samtidigt.
Jag kör alltid på presskaffe, använder allt möjligt malt kaffe, ofta färskmalda bönor, men vanligt bryggkaffe funkar också. Tycker att det funkar hyfsat även om man är ett par stycken eftersom det går så fort att göra :)
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag det verkar roligt med en sån där presskanna så jag har inte så mycket emot att skaffa en sån 😄 Har i nuläget alltså ingenting kafferelaterat. Går det snabbare än med en filterhållare? Tänkte också att det kan vara bra att kunna ett antal koppar samtidigt.

Jag är rätt högt upp på "kaffesnobbskalan" hemma :angel: :D och använder filterhållare. Det finns till och med sådana som går att vika ihop platt om man inte vill ha skrymmande prylar i köket. (Jag har en liten för resebruk, den går att lägga i passet när den är ihopvikt.) Det är enkelt att lösa om man "bara vill fixa kaffe", men den som är intresserad kan få till det absolut bästa kaffet med samma prylar.

På bilden är det ju enkoppsvarianten, det finns ju flera storlekar om man tänker sig att brygga mer. I presskanna blir en kopp inte speciellt bra om man använder en kanna för åtta.



20230301_204537.jpg

Jag gör kaffe hemma ett par gånger i veckan, så jag kostar på mig 250-grams påsar av "sortbönor" från specifika gårdar. För större förbrukning hade det förmodligen blivit Arvid Nordqvist. Det blir bra kaffe här, och har ett hyfsat utbud av eko-kaffe.
 
Det är ju lite det många missar, att vattnet har betydelse. Jag är från Karlstad och föredrar därmed Löfbergs alla gånger (lila togs bort ur produktnamnet för 10 år sen ;)), men jobbade ett tag på ett kontor i Stockholm där Gevalia var det som smakade bäst.

Och även om jag köper Löfbergs oavsett var jag bor så smakar det utan tvekan bäst ”hemma”.
I Skåne kommer det nog alltid heta lila i namnet 😅 😂 Känns som det saknas något annars.
Så är det absolut. Jag dricker helst Zoegas jämt men det är som du säger, det passar bäst här och inte lika bra på andra platser.
 
Jag tycker väldigt mycket om kaffe och skulle nog bli lite besviken om det inte fanns vid en fikabjudning, men eftersom jag inte har något problem med varken te eller andra drycker (inom rimlig mån) så skulle det vara ganska enkelt att hitta ett alternativ. Är det just fika jag blivit bjuden på är det dock kaffe jag helst vill ha, vid andra sorters bjudningar är det inte alls lika viktigt.

Den enda gången det blir problem "på riktigt" är, som någon nämnde tidigare, om jag bor över hos någon och det inte finns kaffe på morgonen. Då blir det lite jobbigt faktiskt. Det hände när jag hälsade på vänner i Stockholm i våras och jag skämdes lite över frenesin med vilken jag, likt en polishund under en sökinsats, gick och spanade efter första bästa Pressbyrån när vi lämnade hemmet efter frukost :o
Samma för mig, jag blir typ sjuk om jag inte får kaffet på morgonen, och starkt måste det vara också.
Det hjälper tyvärr inte att dricka kaffet ett par timmar senare för dagen är då redan förstörd - får en ihållande huvudvärk som inte ger med sig.
 
Varken jag eller min man dricker kaffe så för oss kvittar det om det serveras eller inte.

Vi fick en kaffebryggare av en av våra vänner för typ 10 år sedan då denne ville bli bjuden på kaffe hos oss (och hade köpte en ny fräsigare kaffebryggare). Så vi har kvar denna gamla kaffebryggare och bjuder de gäster som vill ha kaffe på kaffe fast vi själva inte dricker det. Tror det är uppskattat och nästan nödvändigt för vissa övernattade kaffeberoende gäster.
 
Jag kör med kapselmaskin. Tycker det är ett ok alternativ. Man är ju van med automatkaffe på jobbet...Dricker gärna te och helst lösviktste.
För eventuella gäster försöker jag åtminstone ha en tetra med hållbarhetsbehandlad mjölk hemma.
 
I Skåne kommer det nog alltid heta lila i namnet 😅 😂 Känns som det saknas något annars.
Så är det absolut. Jag dricker helst Zoegas jämt men det är som du säger, det passar bäst här och inte lika bra på andra platser.
Zoegas är vad som gäller här i södra Halland också. Provade Gevalia ett tag eftersom det var billigare men det smakade - ingenting? Så jag bytte tillbaka och fick kaffe som smakar kaffe igen! 😆 Ska väl tillägga att jag druckit Gevalia tidigare i livet, när jag bott på andra platser, och då har det smakat kaffe, så vattnet har verkligen stor betydelse!
 
Så min slutsats är att det är en bra idé att kunna bjuda på kaffe.

Är då en sån där press-grej det smidigaste sättet att kunna laga gott kaffe?
Jag tror att det mest avgörande för att du ska kunna göra gott kaffe är att hålla kaffet färskt! Så förvara det i frysen så fort ett paket är öppnat, och köp små förpackningar om ingen i hushållet dricker kaffe regelbundet. Kaffe som tappat sin arom blir verkligen jättetrist! Ta också gärna hjälp av en lagom kräsen kaffedrickare för att få doseringen rätt de första gångerna. Där får du ju försöka lägga dig på en medelnivå, men i Sverige är nog det viktigaste att kaffet inte blir för svagt! Vattentemperaturen är också viktig - bör vara strax under kokpunkten - och här är det en fördel att koka upp vattnet själv snarare än att lita på en kaffebryggare. Alltså rekommenderar jag antingen pressokanna eller ”manuell” bryggning med filter. Som du väl sett i tråden blir också olika sorters kaffe olika bra i olika delar av landet beroende på vattnets egenskaper - kolla gärna med kaffedrickare i din närhet vad de föredrar! 😊
 
Jag kör med kapselmaskin. Tycker det är ett ok alternativ. Man är ju van med automatkaffe på jobbet...Dricker gärna te och helst lösviktste.
För eventuella gäster försöker jag åtminstone ha en tetra med hållbarhetsbehandlad mjölk hemma.
Kaffe från en bra kapselmaskin och automatkaffe är väldigt långt ifrån varandra!
 
Ska jag vara ärlig så tycker jag det verkar roligt med en sån där presskanna så jag har inte så mycket emot att skaffa en sån 😄 Har i nuläget alltså ingenting kafferelaterat. Går det snabbare än med en filterhållare? Tänkte också att det kan vara bra att kunna ett antal koppar samtidigt.
Tycker de tar mindre plats och det går snabbare. Filterkanna måste man gå tillbaka till och fylla på filtret hela tiden. Med det sagt har jag en urgullig filterkanna också med flergångsfilter (egentligen kanske man borde ha pappersfilter också i) En sådan här, så söt https://www.bodum.com/se/en/11592-109-pour-over och en sådan här https://www.bodum.com/se/en/1903-04-java (om man nu får lägga länkar. Liknande går såklart att köpa i affärer, vilket jag gjort och andra märken.)
 
I Skåne kommer det nog alltid heta lila i namnet 😅 😂 Känns som det saknas något annars.
Så är det absolut. Jag dricker helst Zoegas jämt men det är som du säger, det passar bäst här och inte lika bra på andra platser.
Gotland, Uppsala :) också Zoegas o kollegorna i Stockholm föredrar.
 
Okej, om jag hade bjudit de 256 personer som röstat hittills på fika och inte serverat kaffe skulle jag alltså ha 105 ledsna gäster ☹️

Eftersom det faktiskt bara var skämtsamt menat att formulera ett svarsalternativ som ’rättigheter’ handlar ju tråden egentligen inte alls om när man blir orimligt krävande som gäst eller om vilka preferenser man får tillgodose själv, utan om vad ni önskar er om ni får önska, och det får ni!

Utgångspunkten är att jag vill ha 256 glada gäster, även övernattande gäster när vi flyttar och får lite mer plats, och att @Mineur inte ska behöva fejka anledningar att åka in till närmsta samhälle som kan tänkas ha en öppen Pressbyrå :D

Så min slutsats är att det är en bra idé att kunna bjuda på kaffe.

Är då en sån där press-grej det smidigaste sättet att kunna laga gott kaffe?
Jag skulle tipsa om just en presskanna. Dricker kaffe hemma varje dag, och har en sån då jag inte pallar ha grejer som bara kan användas till en grej; typ en kaffebryggare. Jag köper ju själv Arvid Nordquist Pressiado, men jag har även kört med vanligt bryggkaffe när det varit extrapris på just det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp