Lekar och roliga aktiviteter

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Elisabethh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 152
E

Elisabethh

Jag är föräldraledig och ahr idétorka.... Kan ni dela med er av tips på roliga lekar att hitta på med en tre åring? Har fastnat i samma grejer, leka med bilar (favorit), leka doktor, leka spöke, bygga lego.
Hjälp :)

Sv: Lekar och roliga aktiviteter

Det är ju jul! Gör ett pepparkakshus, om du limmar ihop det så får 3 åringen pynta. Baka pepparkakor och lussebullar.
Måla julkort och pynta dem med pärlor och glitter och skicka till alla släktingar.
Gör tomtenissar av toapappersrullar.

Lekar är ju svårt om man bara är 2. Men kurragömma, bygga koja. Läsa och sjunga (finns ju massa dvd:er om du inte kan sångerna och rörelserna)

Nu bor du ju lite i fel ände av landet men när jag var 3 år lärde jag mig åka skidor.

Jag googlade på sånt minns jag när sonen var liten, det är ju jättesvårt att variera sig annars :) Då lärde jag mig bl.a. att lägga upp bowlingkäglor av PET flaskor och så använda en vanlig boll till klot och så bowlade vi. Trolldeg och pepparkaksmått kan man roa sig med i flera steg. Dag Ett gör man degen och så gör man trolldegsfigurer med hjälp av hushållets alla pepparkaksmått. Dag Två målar man sina nu torkade hårdare alster (med vanlig vattenfärg som man ju ofta har hemma). Dag Tre limmar man på magneter på botten (finns att köpa vid Clas Ohlssson t.ex.) och Dag 4 lägger man stolt upp dem som kylskåpsmagneter. Men även inom detta område är Google en underbar källa till visdom.

Tack för tipsen!

Hur gör man tomtenissar av toapappersrullar, beskriv gärna :)

Ja trolldeg får jag nog prova. har varit lat och köpt vanlig lera men det är ju itne samma sak :)
fler tips emottages tacksamt, eller tips på bra sökord för jag hittar inget roligt på google ;)

Är inte mitt mest kreativa jag just nu heller med en liten nyfödd som också pockar på uppmärksamhet, men man vill ju ändå hitta på roliga lekar med den store!

Liknande trådar

Småbarn Sonen har ett stort behov av att utforska med händerna/känselsinnet. Han vill klämma, känna, bygga, plocka, hälla och skruva. Har han...
Svar
17
· Visningar
1 107
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
620
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 428
Senast: Badger
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 750
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Handdukar
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur