Letar efter nedgrävda hästar på Viegård stuteri

I dag har polis tillsammans med kommunala och statliga tjänstemän inlett en omfattande aktion mot Viegård stuteri i Danmark. Det handlar bland annat om att leta efter nedgrävda hästar.
 
Alltså........390 hästar!! Är inte det en nästan astronomisk siffra? Nu vet jag inte hur många hästar de största stuterierna har i Sverige eller Danmark dock men det låter väldigt mycket.

Ja, den andra siffran också.....50 nedgrävda hästar! Än så länge.
 
Alltså........390 hästar!! Är inte det en nästan astronomisk siffra? Nu vet jag inte hur många hästar de största stuterierna har i Sverige eller Danmark dock men det låter väldigt mycket.

Ja, den andra siffran också.....50 nedgrävda hästar! Än så länge.

Det är helt sjukt!
 
Alltså........390 hästar!! Är inte det en nästan astronomisk siffra? Nu vet jag inte hur många hästar de största stuterierna har i Sverige eller Danmark dock men det låter väldigt mycket.

Ja, den andra siffran också.....50 nedgrävda hästar! Än så länge.
De största galoppstallen jag känner till (utomlands) ligger nog omkring 100-150 hästar. Kan gissa att stuterier omkring den siffran inte heller är helt ovanliga. Men det krävs ju massa folk för att rodda det!

Förstår inte att ingen myndighet haft koll innan? I Sverige måste man ju ha tillstånd för att ha fler än nio hästar eller föda upp fler än typ.. 3-4 föl per år. Men noll koll på hus Danmark funkar eller hur enkelt det är att flyga under radarn.
 
De största galoppstallen jag känner till (utomlands) ligger nog omkring 100-150 hästar. Kan gissa att stuterier omkring den siffran inte heller är helt ovanliga. Men det krävs ju massa folk för att rodda det!

Förstår inte att ingen myndighet haft koll innan? I Sverige måste man ju ha tillstånd för att ha fler än nio hästar eller föda upp fler än typ.. 3-4 föl per år. Men noll koll på hus Danmark funkar eller hur enkelt det är att flyga under radarn.
Som jag förstått det har det flyttats runt hästar och smusslats så in i. Sett det pratats om kontakter högt upp här och där. Danmark ska även ha rätt så kassa djurskyddslagar men det är jag inte insatt i alls själv.
 
Alltså........390 hästar!! Är inte det en nästan astronomisk siffra? Nu vet jag inte hur många hästar de största stuterierna har i Sverige eller Danmark dock men det låter väldigt mycket.

Ja, den andra siffran också.....50 nedgrävda hästar! Än så länge.
Trakehnen hade över 1000 hästar, fast när det stuteriet fanns så behövdes det ju mycket hästar till arbete och transporter i samhället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter 30 hästar från omtalade Stuteri Viegård i Danmark har nu fått ett nytt hem. Detta efter att de blivit omhändertagna av...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under onsdagen har 50 hästkadaver grävts upp i den stora insatsen som görs av polis tillsammans med kommunala och statliga tjänstemän...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Viva
·
  • Artikel
Hästnyheter I samband med en oanmäld kontroll av hästhållningen på Stuteri Viegård i Danmark avlivades en häst. Totalt kontrollerades drygt 400...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Turerna kring Stuteri Viegård i Danmark fortsätter. Polisen har i ett pressmeddelande gått ut med att de många döda hästar som grävdes...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp