Leva utan internet!?!

Monstermom

Trådstartare
(Hoppas det här är på rätt forumdel...)

Problem: fiber grävs i byn. Hurra, osv. Men. Mitt hus skulle kopplas in nu. Fibern är dragen till bygränsen, sen blev det semestertid... Låååång sådan, tydligen. Mitt gamla vanliga internetabbonnemang är uppsagt, from september. Har idag fått besked att mitt hus nu beräknas kopplas in i slutet av september (får väl se hur bra det stämmer... :meh:). Så om några få veckor står jag utan internet helt och hållet, för minst en månad - kanske mer!

Vad gör man? Lär sig fungera offline igen (det gick ju på den tiden internet inte fanns, det minns jag lite otydligt :p), ser det som något nyttigt och karaktärsbyggande? Tecknar något nytt abbonnemang (om det ens går att få igång ett redan till september?) som man sen riskerar att bli sittande och betala extra för när fibern väl kickar igång? Gråter och sliter sitt hår?

Jag hade kört mobilt under övergången. Själv kopplar jag upp mig mot mobilen och delar den internetuppkopplingen, fungerar fint.

Ah... Skulle kanske nämnt att jag har problem med mitt mobilabonnemang, och att jag är i färd med att byta. :o

Dessutom får det i så fall verkligen bli mobilt internet, i betydelsen att jag måste ta bilen för att använda det. Usel täckning i byn, finns inte en chans att surfa och att ladda hem ett (litet text-) mail tar en evighet...

Vi har ju bara mobilt internet som vi kopplar in på datorn. Funkar fint.
Men är man inte van vid att surfa från själva mobilen så kanske en månad känns överväldigande.

Vi har ju bara mobilt internet som vi kopplar in på datorn. Funkar fint.
Men är man inte van vid att surfa från själva mobilen så kanske en månad känns överväldigande.

Nä, alltså hela smartfångrejen är ju ny för mig egentligen. :o

Jag la vantarna på min första knapplösa telefon som en försenad julklapp (i år alltså!), och har helt enkelt fortfarande kvar samma abonnemang till den som jag hade på den förra (en finfin liten viktelefon för typ en hundring :up: :D). Det abonnemanget funkar inget vidare nu, har jag insett. Det är dock inte det lättaste att bena ut vad det är jag egentligen behöver istället, och jag har inte riktigt fått tummen ur och hittat något annat. Som sagt är det också helt omöjligt att komma ut på nätet på mobilen här hemifrån, då får jag åka in till stan... Vilket ju inte riktigt hjälper problemet att jag blir av med internet hemma snart. :p

Jag skulle passa på att njuta utan internet.
Jag har knappt använt internet under semester och det var sååå himla skönt!

Men i din sits så hade jag bytt mobilabonnemang på en gång!
In i närmsta butik och teckna ett schysst abonnemang med bra internet på en gång .:)
Utan det är ju en smarfån helt kass...

Jag skulle komma mobilabonnemang och kanske kanske även surfsticka? Eller är det ute nu tro? ;) Vi har en liten sticka vi brukar använda på semestern som man kan ladda som ett kontantkort, 1 dag, 1 vecka eller 1 månad, det gäller bara att man har täckning! :D

Har du ringt o hört om du kan skjuta på uppsägningen en månad? :)

Annars har jag en mobil wifi-dosa från comviq, finns nog från fler operatörer. Om någon fungerar dugligt hos dig då.. Det bra med den är att man kan lägga/hänga den där det är bäst täckning utan att behöva ha datorn just där utan sitta där det passar.

Jag skulle komma mobilabonnemang och kanske kanske även surfsticka? Eller är det ute nu tro? ;) Vi har en liten sticka vi brukar använda på semestern som man kan ladda som ett kontantkort, 1 dag, 1 vecka eller 1 månad, det gäller bara att man har täckning! :D

Är inte det typ jätte uråldrigt? Det hade jag för typ 6 år sen...
Nu har du ju allt i mobilen och mitt abonnemang är uppbyggt så att jag har en liten surfmängd som ändock räcker till vardags och skulle jag behöva mer kan jag enkelt fylla på vid behov med ett sms bara.

(@allihop :p)

Ja det känns ju lite dumt att skaffa något mobilaktigt i förhoppning att det ska vara bättre täckning än det jag har idag (telia... tror jag... :o), men det är klart att jag måste ju skaffa något till telefonen i alla fall! Gäller att få den där tummen ur, med andra ord. :cautious:

Skjuta upp uppsägningen skulle kanske kunna gå? Det känns bara jättesurt, eftersom jag fullständigt hatat det abonnemanget (varje halvår halveras hastigheten ungefär, samtal med "supporten" blir 1. Det är något fel på min utrustning (nej det är det inte) 2. De har tekniker i området som undersöker just nu, återkom om några veckor-en månad om det fortfarande är problem 3. Lather, rince, repeat... :arghh: Snordyrt är det också!), men man kanske får bita i det där sura äpplet ändå och göra det lätt för sig... Jag som har gått och sneglat på modemet i hallen i månader nu och med ett skadeglatt leende tänkt "Snart åker du ut, ditt åbäke! Moahahahahahaaaaa!". :banghead:

Det här är inte min starka sida! Jag vill planera! Jag vill undersöka alla alternativ, inte göra något förhastat! Saker och ting ska banne mig följa planen! :rage:
Men jag måste nog acceptera att jag inte har så mycket tid att vinka på om jag inte ska bli urkopplad ur världen om några veckor. :nailbiting:

Gah! Jag reser ju bort till helgen! Blir borta i veckor! Måste fixa det här nu! :arghh:

Är inte det typ jätte uråldrigt? Det hade jag för typ 6 år sen...
Nu har du ju allt i mobilen och mitt abonnemang är uppbyggt så att jag har en liten surfmängd som ändock räcker till vardags och skulle jag behöva mer kan jag enkelt fylla på vid behov med ett sms bara.
Det är det antagligen! ;) Men för oss har det varit bra när vi bara har behövt surf någon vecka på sommaren, men i år har vi nog inte använt det alls.

Har du någon som helst mottagning så funkar surfsticka utmärkt. Lätt att använda, lätt att fylla på, och bara allmänt bra. Annars får du nog snik-surfa på jobbet eller så. Man överlever :)

Har du någon som helst mottagning så funkar surfsticka utmärkt. Lätt att använda, lätt att fylla på, och bara allmänt bra. Annars får du nog snik-surfa på jobbet eller så. Man överlever :)

Jag vill nog påstå att i alla fall Telias täckning är noll, men jag vet ju inte om detsamma gäller för andra operatörer. Ingen höjdare att betala för något jag inte kan använda på vild chans heller... (Enligt täckningskartorna ska det vara i alla fall hyfsad täckning här, men det är det inte. Det är heller inte bara för att jag är smartphone-idiot och missat någon inställning, det funkar inte för andra heller.)

Jag kanske får stanna bortrest en månad extra! :idea:

Fast tänk om det inte blir klart i september heller? :arghh:

Funkar sådana där surfstickor ungefär som kontantkort alltså, så man binder sig inte vid något abonnemang med en sådan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka