Ligger sadeln bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 399
Sv: Ligger sadeln bra?

Det är väldigt svårt att genom foton se om en sadel ligger bra, känner du ingen som kan komma och kolla på den. Jag har alltid lärt mig att man ska spänna sadelgjorden, utan att den är spänd går det inte att se exakt hur sadeln ligger...

Nej inte att han har hög manke, men rätt så lång manke! :)

Hm, tror din häst egentligen är lite för rak för stubben sadlarna, min häst passar som ett smäck i stubben sadlarna nämligen, har haft två stycken på henne. Visste inte att man kunde specialbeställa hennes stora storlek dock så när hon åter igen byggde på sig så köpte jag en sadel utav annat märke.
Slänger in lite bilder här för skojs skull :rofl:

Ryggen :D

{f2e6119b-4b1f-4e6a-b085-55aeb9ef6dda}.jpg

Stubben sadel, dock ur vuxen men man ser hur den ligger på hästen iaf :)

{31E5F019-E63F-46C5-A4A3-8B77846F1E41}.jpg

Japp min är lite mera svagt böjd ;)

Men om du tittar på bilden med stubben sadeln så ser man verkligen att bomen har blivit för small för henne där, den ligger inte riktigt an ordentligt, eller kommer ner om man hellre vill utrycka det så...

Senast ändrad av en moderator:

Hästen har inte en så lång manke heller... Helt normal..
Som jag ahr skrivit ovan, de märken som jag tror skulle passa är:
Passier, Albion, FB, Globus, Clincher & Lemetex Stylist & Vision.

Men jag tycker absolut att du ska prova en annan sadel, för Stubben kommer ng inte ligga optimalt.

Okej! Har du några hemsidor där det finns de olika sadlarna och där man kan läsa om dom?

Hm juförsig, fast man ser iaf att bommen är för small på bilden, eöeör är det jag som inbillar mig?

Jojo, men jag tänkte att din häst har en ganska rak rygg, och bara för att Stubbens ponny ligger bra på henne betyder inte att en storhästsadel kommer göra det. För det verkar som om ponnymodellen är lite rakare.

Syftade delvis på att hennes häst verkar se ut å ha en något rakare rygg än vadd min har, iaf som det ser ut på bilderna.

Kom på det också att sadeln glider fram när jag rider.. Finns det några orsaker till varför den gör det?

jag är alltid så himla nojig för att sadeln ska ligga för långt fram, det känns på något sätt värre än att han den för långt bak eftersom hästen har all sin styrka i bakdelen.
när jag tycker att den ligger okej så spänner jag sadelgjorden och helt plötsligt är den en decimeter längre fram igen. suck... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka