Tossan44

Trådstartare
Min häst har två lite svullna bakben (kotorna), det ena är lite mer än det andra. Detta efter att hon blivit sparkad. Hon fick även lite små-sår , men inga djupa. Jag har känt igenom det och hon är inte halt. Jag fick tipset att jag ska Linda frambenen- alltså de benen som inte är skadade med stallbandage, någon som vet vad det kan vara bra för? Är bara allmänt nyfiken, (hästen mår bra och är på bättringsvägen)
 
Har aldrig hört om att linda fram om hästen har skadat sig bak, där emot om hästen skadat höger så linda vänster för att hästen då överbelastar det friska. Detta har då handlat om när hästen har ont, var länge sedan jag hörde det dock.
 
Jag säger som @nullo-modo ...jag har aldrig hört att man ska göra det.
Den enda anledningen som jag ser det är att de eventuellt avlastar bak mer än vanligt och kan behöva "stöd" för extra tyngd fram men jag tvivlar på att det skulle hjälpa varken som stöd eller hjälp på annat sätt.

Måste dock reservera mig för att det finns betydligt mer kunskap om att linda ben än vad jag kan frambringa i frågan. Jag lindar aldrig ben om inte veterinär sagt att jag ska göra det.
 
Min häst har två lite svullna bakben (kotorna), det ena är lite mer än det andra. Detta efter att hon blivit sparkad. Hon fick även lite små-sår , men inga djupa. Jag har känt igenom det och hon är inte halt. Jag fick tipset att jag ska Linda frambenen- alltså de benen som inte är skadade med stallbandage, någon som vet vad det kan vara bra för? Är bara allmänt nyfiken, (hästen mår bra och är på bättringsvägen)
Det låter väldigt onödigt. Kanske blandat ihop det med att linda båda frambenen även om bara det ena är skadat? Det beror ju på att risken finns att de står och avlastar det skadade benet och då överbelastar det andra. Att däremot linda fram när den är skadad bak låter bara knasigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp